اسماعیلی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سیمای روشن دین را در آیینه شعر سعدی ببینیم

تجدید چاپ دیوان سعدی نشانه خوبی از این است که مردم ما سعدی را دوست دارند.

سیمای روشن دین را در آینه سعدی ببینیمرضا اسماعیلی شاعر، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به افصح المتکلمین سعدی شیرازی و اینکه چقدر در جامعه خوانده می‌شود، گفت: تجدید چاپ دیوان سعدی نشانه خوبی از این است که  مردم ما سعدی را دوست دارند و اشعارش معلم و آموزگار ادب، اخلاق، خکمت و عرفان است. او نکات پند آموز و اخلاقی را در بوستان و گلستان  در کنار غزل عاشقانه با توجه به آیات و روایات به تصویر کشیده است. در آینه سعدی سیمای روشن دین را به تماشا می‌نشینیم.  

وی افزود: شعر سعدی، شعر ادب، حکمت و عرفان در کنار عشق نجیب است. مردم ما به شاعرانی که اخلاق گرا هستند، علاقه دارند. چنانچه به پروین، صائب، حافظ، فردوسی و مولانا و شاعرانی که توانمندی ادبی  خود را در خدمت آرمان‌های هنر انسانی، بیان دقایق قرآنی و لطایف ملی استفاده کردند، علاقه مند هستند. مردم ما در کنار قرآن با حافظ فال می‌گیرند. این مسئله نشانه این است که شاعران بزرگی در کشور مورد توجه قرار می‌گیرند. روز بزرگداشت سعدی روز ارزشمندی است؛ چون به نام یک شاعر اخلاق گرا و معنوی نامیده شده است. وجود شعر سعدی بر سر در سازمان ملل متحد نشان آن است که جهان نیز به آموزه اخلاقی توجه دارد.

این شاعر با اشاره به سهل و ممتنع بودن شعر سعدی اظهار داشت: سعدی در مکتب ادبیات در کنار مردم قرار می گیرد. به همین دلیل امروز از هر قشری می‌توانند به اندازه درک و فهم خود، سعدی را درک کنند. یک روستایی به اندازه درک و فهم خود و یک استاد و دانشجو و دانش‌آموز نیز به اندازه درک خود از سعدی لذت می‌برد. ولی شاعرانی مانند خاقانی، صنعتگر و زبان آور بودند. می خواستند صنعتگری خود را به رخ مردم بکشند، خود را جدا کرده بودند و بیشتر در خدمت سلاطین و حاکمان وقت بودند. اما بین سعدی و مردم فاصله ای نمی بینیم.

اسماعیلی ادامه داد: سعدی گذشته از اینکه شاعر مردم بود، در جبهه مردم نیز بود اما خاقانی، منوچهری و فرخی سیستانی برای گرفتن صله از بزرگان بوده است که شعر می گفتند. برخی تنها برای اهل فن شعر گفتند تا اینکه به وسیله شعر بخواهند کلاس اخلاق بگذارند. این ویژگی شاعرانی از این جنس است.
 
 
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.