رئیسی در گفتگوی ویژه خبری:

بدهی دولت به سیستم بانکی هر چه سریعا باید تعیین تکلیف شود/در آینده مسکن کرامت نیز خواهیم داشت

کاندیدای دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری گفت: مسکن مهر 5 هزار میلیارد دلار برگشتی دارد که می توان با آن مسکن ایجاد کرد که در آینده مسکن کرامت نیز خواهیم داشت.

بدهی دولت به سیستم بانکی هر چه سریعا باید تعیین تکلیف شود/در آینده مسکن کرامت نیز خواهیم داشت
به گزارش خبرنگار انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان؛سید ابراهیم رئیسی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین قسمت از دور دوم برنامه گفت و گوی ویژه خبری به سوالات اقتصادی پاسخ داد.

وی با عرض تسلیت به خانواده های کارگران معدن آذرشهر در خصوص توجه به امور کارگران اظهار داشت: خداوند ان شالله به خانواده معدن چیان صبر دهد و باید به مشکلاتشان رسیدگی شود. باید مسئله امور کارگران در کشور مورد توجه قرار گیرد به خصوص دولت که در این رابطه باید اقدام عاجلی را انجام دهد.

رئیسی در پاسخ به این سوال که چرا نامزدها پا به عرصه انتخابات می گذارند و چه نیازی در کشور و چه توانمندی در خود دیده است که وارد این عرصه شده بیان داشت: دغدغه جدی مردم شرایط و مشکلات اقتصادی است که این معضلات به نحوی شده که شرایط اقتصادی حالت اورژانسی پیدا کرده است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: شرایط در نظام پولی و بانکی، وضعیت بد بدهی های دولت که امروز به 210 هزار میلیارد تومان رسیده است و وضعیتی که امروز در خلق پول و نقدینگی وجود دارد که این میزان به مبلغی بالغ بر یک هزار و 13 هزار میلیارد تومان که 700 هزار میلیارد آن در این مدت به وجود آمده است شرایط بدی را ایجاد کرده است.

وی در خصوص مسائلی که پیرامون معوقات بانکی و بیکاری در کشور وجود دارد گفت: امروزه هم کسانی که از دانشگاه ها فارغ التحصیل شدند جوینده کار هستند و هم کسانی که در کارگاه ها کار می کنند با تعطیلی این کارگاه ها به افراد بیکار جامعه اضافه می شوند، ما هر روز شاهد تعطیلی یک کارخانه هستیم و رقمی که در این زمینه در کشور وجود دارد بسیار بالا است.

رئیسی تصریح کرد: 50 درصد ظرفیت صنعتی کشور غیرفعال شده و وضع مسکن، معیشت و فقر در کشور شرایط خاصی را به وجود آورده و به دغدغه جدی مردم تبدیل شده است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره دلیل حضورش در عرصه انتخابات گفت: ورود بنده به این عرصه برای این است که بتوانم گره ای از گره های کشور باز کنم و فکر می کنم که حضور من می تواند اجماع ساز باشد.

وی با بیان اینکه می توانم همه ظرفیت های کشور را برای رفع مشکلات کشور بسیج کنم ادامه داد: سلایق سیاسی و دیدگاه های اقتصادی و اجتماعی مختلفی وجود دارد اما فکر می کنم با روش مدیریتی من به دلیل حضورم در سمت های مختلف و شناختی که از وضع کشور دارم می توانم اجماع ساز باشم تا نگذاریم هیچ ظرفیتی در کشور  بی حساب در آید. باید کاری کنیم تا این ظرفیت عظیم کشور پا کار آورده شود.

رئیسی با بیان اینکه نیروی کار متراکمی در کشور وجود دارد افزود: با توجه به ثروت عظیم و امکانات فراوانی که در کشور ما وجود دارد باید همه آنها را پای کار آورد و اقدامات ماندگاری را برای کشور انجام داد. نگاه ما در کشور پروژه محور نیست، بلکه اقتصاد محوری است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: نگاه اقتصاد محوری به صورت مجموعه ای است که در آن آمایش سرزمینی صورت گرفته باشد یعنی بفهمیم اقتضای نقاط مختلف کشور چیست تا براساس آن برنامه اقتصادی را تنظیم کنیم و براساس آن نسخه ای اقتصادی برای تمام بخش ها آماده کنیم.

وی افزود: ما برای نقاط محروم 17 برنامه اقتصادی داریم که علاوه بر مسائل اقتصادی و رونق تولید به رونق کسب و کار در بازار، توجه به بازاریان و توجه به کشاورزان در آن وجود دارد. اقتصاد محور برنامه های کاری ما است و ما در ابتدا یک برنامه را براساس آمایش سرزمینی که انجام شده آماده کرده ایم که ان شالله به مرور زمان به مردم اعلام خواهیم کرد.

رئیسی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه ما چه تعداد شغل باید در کشور ایجاد کنیم و چه هزینه ای برای این کار لازم است و محل تامین منابع آن چیست اظهار داشت: آماری که درباره بیکاری داده شده رقمی بالغ بر 12 درصد است و در قانون برنامه ششم توسعه گفته شده این رقم باید به هشت درصد برسد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره آمارهای ارائه شده در این خصوص گفت: یک آمار توسط مرکز پژوهش های مجلس اعلام شده که این میزان را 6 میلیون اعلام کرده و یک آمار این میزان را 12 درصد یعنی در حدود سه میلیون نفر اعلام کردند اما مبنای بیکاری در این ارقام و اعداد این است که هر شخصی که در هفته یک ساعت کار کند بیکار محسوب نمی شود.

وی با بیان اینکه مردم ما این مبنا را قبول ندارند ادامه داد: آیا در عرف جامعه ما این است که هر کس یک ساعت در هفته کار کند بیکار نیست؟ برخی ها برای جبران این مبنا افراد شاغل را به دو دسته شاغل ناقص و غیرناقص تقسیم کردند اما از نظر بنده اصل مبنای این موضوع باید مورد بحث قرار بگیرد.

رئیسی تصریح کرد: اگر قرار باشد با همین رویه ای که دولت فعلی دارد در زمینه بیکاری پیش برویم و بخواهیم اشتغال ایجاد کنیم ده سال طول می کشد تا آمار فعلی بیکاری به صفر برسد اما باید این را مورد توجه قرار داد که همه ساله افراد زیادی از دانشگاه های ما فارغ التحصیل می شوند و به این میزان اضافه خواهد شد این رویه مورد پسند ما نیست و با این روش مشکل بیکاری معضل دائمی کشور خواهد بود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: همان گونه که قانون مجلس و برنامه ششم توسعه گفته باید میزان میلیونی شغل در کشور ایجاد شود تا بتوانیم روند بیکاری را در کشور حل کنیم و این تنها راه حل ممکن است.

وی با تاکید براینکه من گفتم باید میلیون ها فرصت شغلی در کشور ایجاد شود افزود: باید حداقل درهر سال رقمی میان یک تا یک و نیم میلیون شغل در کشور ایجاد شود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با طرح این سوال که چگونه می توان این فرصت های شغلی میلیونی را ایجاد کرد افزود: اولین اقدام باید باز راه اندازی کارگاه های تعطیل شده باشد که رقم آن ها بالغ بر 17 هزار واحد تولیدی تعطیل است و باید بر روی آنها سرمایه گذاری کرد تا چرخه آنها به حرکت درآید و ما نیز اعلام کردیم کارگاه هایی که تعطیل و یا نیمه تعطیل هستند باید فورا در مدار تولید قرار گیرند و امکان آن هست چرا که سرمایه اش وجود دارد.

وی تصریح کرد: راه حل دوم در این زمینه سیاست تکمیل واحدهای نیمه تمام است واحدهای تولیدی در کشور ایجاد شدند که نیاز به سرمایه گذاری برای اتمام واحد دارند و این سرمایه نیز در کشور وجود دارد پس باید این سرمایه را در اختیار آنها بگذاریم تا واحد تولیدی شان را تکمیل کنند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما نباید زیرساخت های گذشته را از دست بدهیم گفت: همه این موضوعات قابل توجه است و قعا مورد توجه ما نیز خواهد بود.

رئیسی خاطر نشان کرد: نکته بعدی در زمینه رفع بیکاری ایجاد اشتغال با استفاده از ظرفیت های مناطق و استان های کشور است چرا که این ظرفیت بسیار بزرگی است.

وی ادامه داد: ما کشوری هستیم که ساحل سه هزار کیلومتری با دریا داریم که حتی برخی کشورهای اروپایی این میزان را ندارد اما پرداخت برای تولید ناخالص آنها از این طریق است و حال ما باید ببینیم تا چه میزان در این عرصه فعالیم، این میزان دو درصد است آیا این برای کشور ما حق است؟

وی تصریح کرد: امروز یکی دیگر از صنایعی که می تواند برای کشور اشتغال ایجاد کند مسکن است، مسکن مهر را که درصد بسیار بالایی از انجام شده بود در این دولت کاهش پیدا کرد و به میزان شش درصد رسید در حالی که می شد این میزان در همان سال اول به متقاضیان تحویل داد تا مشکلات بعدی پیش نیاید. ما باید تولید مسکن را در کشور فعال کنیم چرا که این عرصه از زمینه هایی است که هم زمین، هم مصالح و هر آن چیز دیگری که در این ساختمان نیاز است را در کشور داریم و اگر مسکن سازی در کشور فعال شود هم مشکل بیکاری هم حل خواهد شد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در حوزه مسکن روستایی نیز ما با فعال کردن این عرصه کاملا می توانیم تضمین دهیم اشتغال زیادی ایجاد شود تا روستاییان به سمت شهرها حرکت نکنند.

وی در خصوص مسئله سوم نیز گفت: امروزه در کشور 18 هزار میلیارد دلار قاچاق صورت می گیرد که به روایتی این میزان 30 هزار میلیارد دلار است اما همین رقم 18 هزار نیز معضلی برای کشور ماست.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مگر نه این است که به ازای هر یک میلیارد دلار قاچاق می توان صد هزار فرصت شغلی ایجاد کرد گفت: اگر ده میلیارد دلار از این میزان کم شود که قابل مدیریت هم هست ما می توانیم یک میلیون شغل در کشور ایجاد کنیم که امری کاملا قابل دستیابی است اما برخی ها می گویند که پول این میزان را چگونه می شود تامین کرد؟ من باید بگویم این امکاناتی که در کشور وجود دارد اگر مورد استفاده قرار بگیرد کاملا می تواند به یک فرصت و اشتغال در کشور تبدیل شود.

رئیسی افزود: شما به روستاها بنگرید یک کشاورز در آنجا کار می کند اگر بتوانیم در کنار آن صنایع تبدیلی ایجاد کنیم علاوه بر آن کشاورز چندین فرصت شغلی دیگر ایجاد می شود ما چرا باید کالای خود را به صورت خام به بازار عرضه کنیم؟ نمونه بارز این موضوع تولید خرما در کشور است ما در مناطق مختلف کشور به خصوص مناطق جنوبی نخلستان های وسیعی داریم که می توانیم در کنار آنها صنایع تبدیلی کوچک را ایجاد کرده و فرصت های شغلی بسیاری ایجاد کرد.

وی افزود: به نظر ما ایجاد صنایع تبدیلی در کنار هر فعالیت کشاورزی می تواند رقمی بالغ بر 4 تا 5 هزار شغل ایجاد کند و یکی از مسائلی که بنده در سفرهای اخیر خود دیدم به آن در کشور نیاز است همین موضوع است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه واقعا صنایع تبدیلی می تواند برای کشور اشتغال ایجاد کند گفت: قطعا این اشتغال، اشتغالی پایدار خواهد بود و در کنار آن نیز باید هم در داخل و هم در خارج از کشور ظرفیت بازار فروش ایجاد شود اما چگونه می شود این کار را کرد؟

رئیسی تصریح کرد: زمانی که کالایی تولید می شود اگر در داخل کشور زمینه مصرفش وجود داشته باشد نباید کالای خارجی وارد کنیم البته در این میان این نکته را باید متذکر شد که ما در ابتدا باید با صنوف تولید کنندگان به توافق برسیم تا کیفیت خود را بالا ببرند که آنها نیز حتما در این رابطه همکاری خواهند کرد و ما نیز می توانیم با کالای آنها هم تقاضای داخل را پاسخ دهیم هم زمینه صادرات آنها را فراهم کنیم و در اینجا نیز نقش سیاست خارجی وارد بازای اقتصاد می شود تا بستر لازم در این زمینه را در خارج از کشور فراهم کنند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به اینکه با هزینه‌های کم باید شغل ایجاد کرد، گفت باید به احیای ظرفیت‌های موجود در کشور بپردازیم لذا آنچه در قانون به دولت در زمینه اشتغال تکلیف شده را باید عملی کنیم و این مسئله از طریق احیای ظرفیت‌های کشور انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: احیای ظرفیت‌های موجود در شکر، زعفران، خرما، زرشک، حبوبات و لوازم خانگی باید صورت گیرد به طوری که بسیاری چیزهای دیگر در کشور دارد تولید می‌شود.

*۷۰۰هزار میلیارد تومان نقدینگی ایجاد و خلق پول شده است
 
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد:‌ ۷۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی ایجاد و خلق پول شده است، اگر ۲۰ درصد از آن را در تولید وارد می‌کردیم بسیاری مشکلات حل می شود اما در کاری غیر از تولید جذب شد و در نهایت سبب تعطیلی کارخانه‌ها شد این در حالی است که وقتی می‌پرسیم چرا کارگاه‌هایتان تعطیل شده می‌گویند نقدینگی نیست.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به اینکه اگر این میزان نقدینگی در کشور در جهت تولید به کار برده می‌شد مسئله اشتغال را می‌توانستیم حل کنیم، گفت: مسکن از مسائل مهم مردم است به طوری که برای مردم ایجاد آرامش می‌کند.

وی با اشاره به اینکه به آن میزانی که قانون گفته یعنی ۲۰۰ هزار مسکن روستایی در دولت توجهی نشده است، اظهار داشت:‌ ازدواج قابل افزایش به یک میلیون مورد در سال است به طوری که یکی از نیازهای ازدواج مسکن است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ۷۰۰ هزار ازدواج در هر سال داریم که باید به یک میلیون افزایش یابد، خاطرنشان کرد: دولت باید در مسئله مسکن متعهد باشد لذا بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده در شهرها از اقداماتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

*در آینده مسکن کرامت را می‌توان ایجاد کرد
 
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تصریح کرد:‌ می‌توان هم مسکن مهر را فعال کرد و هم می‌توان در آینده مسکن کرامت را ایجاد کرد، ما می‌توانیم برای تولیدکننده مسکن هزینه ساخت را پایین بیاوریم به گونه‌ای که مشارکت مردمی را هم دارا هستیم و هم بخش‌های حمایتی دولت است که می‌تواند این مسائل را رقم بزند.


*در دولت کار و کرامت می‌توان با تعامل با مجلس مسکن‌سازان را فعال کرد
 
وی با اشاره به اینکه نسبت به مسکن روستایی مشکلی وجود ندارد،‌ افزود: افرادی کم درآمد یا بی‌درآمد هستند که دولت باید به آنها تسهیلات بدهد لذا باید به نحوی مسکن‌سازی را مورد حمایت قرار دهیم، در دولت کار و کرامت می‌توان با تعامل با مجلس مسکن‌سازان را فعال کرد تا سالی یک میلیون مسکن را داشته باشیم.

*سالانه باید یک میلیون مسکن ایجاد کرد
 
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه مالیات ایجاد مسکن را باید کاهش داد، افزود: باید ارتباط میان بازار سرمایه را با بازار مسکن برقرار کرد لذا باید در ارتباط با قانون مالیات به مجلس پیشنهاد داد بنابراین با توجه به ظرفیت‌های کشور سالی باید یک میلیون مسکن ایجاد شود.

* چرا دولت بدهی صد هزار میلیارد تومانی خود را به صندوق بازنشستگان پرداخت نمی‌کند
 
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به اینکه بازنشستگان باید درست دیده شوند، گفت: دست این افراد باید در جیب خودشان باشد و خجالت نکشند، چرا دولت بدهی صد هزار میلیارد تومانی خود را به صندوق بازنشستگان پرداخت نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه باید مسائل بازنشستگان مورد حل و فصل قرار بگیرد، بیان کرد: سازمان تأمین اجتماعی باید پشتوانه صندوق‌های بازنشستگی باشد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مگر دولت باید دستش را در جیب بازنشستگان کند،‌ افزود:‌ بازنشستگان باید درست دیده شوند این نیست که هر دختر و پسری که عروس می‌شوند مسائلشان تمام می شود، اینها صاحب فرزند و نوه می‌شوند و باید دستشان به جیب خودشان باشد.

*بودجه دولت و ریاست جمهوری به دلیل بی‌انضباطی مالی و پرخرجی نزدیک به دو برابر شده است
 
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به اینکه باید یک انضباط مالی ایجاد شود تا پرخرجی وجود نداشته باشد،‌ گفت: بودجه دولت و نهاد ریاست جمهوری به دلیل بی‌انضباطی مالی و پرخرجی نزدیک به دو برابر شده است چرا باید اینگونه باشد؟ 

وی با اشاره به اینکه در دولت ما حقوق‌های نجومی و تبعیض‌هایی که صدای مردم را درآورد، وجود نخواهد داشت، اظهار داشت: انضباط جدی در مجموعه‌های تأمین اجتماعی باید ایجاد شود.

*۲۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای هزینه‌های دولت اصلاً قابل قبول نیست
 
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه بنای ما در شفافیت است،‌ گفت: مردم باید از ثروت و درآمد مسئولین اطلاع داشته باشند، ۲۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای هزینه‌های دولت اصلاً قابل قبول نیست و باید تجدیدنظر جدی انجام شود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با تأکید بر اینکه باید انضباط مالی در دولت ایجاد شود،‌خاطرنشان کرد: برخی از پرداخت‌ها و حقوق‌ها باید اصلاح شود لذا باید انضباط مالی و شفافیت در شرکت‌های سازمان تأمین اجتماعی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: اگر یک درصد افزایش بهره وری در این شرکت‌ها صورت بگیرد دیگر شاهد مشکلات تأمین اجتماعی نخواهیم بود و از سوی دیگر نقدینگی موجود در کشور نگران کننده است نظارت بانک مرکزی در بانک‌ها باید تقویت شود، اکنون اگر نظارت بود امروز شاهد این همه نقدینگی نبودیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه معتقدم همه دولتمردان تا تک تک وزرا باید ثروت و درآمدهای خود را به مردم اطلاع دهند، گفت: این مسئله به نفع سلامت اداری در کشور است که مردم در جریان اینگونه اطلاعات باشند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به وضعیت شرکت‌های سازمان تأمین اجتماعی، خاطرنشان کرد: شستا گستره‌ای از حجم تولید دارو و تولید در بخش‌های مختلف است لذا ضرورت انضباط مالی در مجموع شرکت‌های سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد کل پولی که شصتا باید بدهد ۳۳ درصد است اما ۷ درصد به تأمین اجتماعی می‌دهد این در حالی است که این درآمد باید به ۳۳ درصد برسد.
 

رئیسی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به اینکه مقدار نقدینگی در کشور چقدر است و چه تبعاتی می تواند برای اقتصاد کشور داشته باشد و شما چکار خواهید کرد که این نقدینگی به سمت تولید هدایت شود گفت: این نقدینگی اگر به سمت تولید هدایت می شد شاهد این وضع در کشور نبودیم.

وی با تاکید بر اینکه در این رابطه مسئله بانک مرکزی قابل توجه است که باید نظارتش را بر بانک ها بیشتر کند اظهار داشت: اگر بانک مرکزی نظارت خود را بر شبکه بانکی تقویت می کرد شاهد خلق آنقدر پول در کشور نبودیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید نسبت به موسساتی که پول های مردم را می گیرند و بعد از مدتی برای آن ها دچار مشکل می کنند نظارت داشته باشد خاطر نشان کرد: صرف هشدار دادن کارساز نیست و اگر موسسه ای مجوز ندارد در همان روزهای اول باید سریعا جلوی فعالیت آن گرفته شود تا مردم دچار مشکل نشوند و اگر هم مجوز دارند نباید بانک مرکزی اجازه دهد که این موسسات مردم و اقتصاد کشور را دچار بحران کنند.

رئیسی با تاکید براینکه ساماندهی این موسسه ها فعالیت جدی و مدیریت بانک مرکزی را می طلبد گفت: بانک های عامل باید خودشان را زیر نظر بانک مرکزی قرار دهند.

وی با اعلام اینکه اولین اقدامی که بانک مرکزی باید انجام دهد مسئله معوقات بانکی است گفت: امروز شاهدیم که 25 هزار میلیارد تومان در یک حساب و 40 هزار میلیارد تومان در بانک خصوصی دیگری بانک مرکزی در اختیار آن ها گذاشته است که این موجب مشکلات جدی در کشور خواهد شد و این شرایط وضعیتی را پیش می آورد که دیگر قابل تحمل نخواهد بود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: همچنین 570 هزار میلیارد تومان به عنوان تسهیلات به افرادی داده ایم که باید این معوقات وصول شود تا چرخ های اقتصادی کشور و تولید فعال شوند.

رئیسی افزود : همچنین بدهی دولت به سیستم بانکی باید سریعا تعیین تکلیف شود و در مورد بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی دولت مکلف است که تا پایان برنامه ششم بدهی خود را با این سازمان تسویه کند.

وی تصریح کرد: کار سومی که باید در نظام بانکی صورت گیرد اموال و املاکی است که کاملا در یک جا بلوکه شده لذا این ها باید از این وضعیت خارج و وارد چرخه مالی و پولی کشور شوند.

** قانون مالیات کاملا اجرا نشده است

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در صورت رئیس جمهور شدن برای سال 97 مالیات را بر تولید افزایش خواهید داد یا در این سطح نگه می دارید گفت: ما قانون مالیات داریم اما اجرا نشده است لذا این قانون باید به صورت کامل اجرا شود.

رئیسی تصریح کرد: همچنین روش اخذ مالیات در کشور روش نوینی نیست و روش فعلی روش سنتی و قدیمی است که اگر کارآمد شود هم اظهار مالیاتی خوب انجام می گیرد و هم مشکلات فراوان دیگر حل خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه نیروهای سازمان امور مالیاتی ما برای بخش کمی از مالیات که آن هم مربوط به مالیات مشاغل و مالیات مربوط به مستقلات است کار می کند گفت: همچنین معتقدیم که در قانون مالیات باید یکسری از مواد قانونی مورد تجدید نظر قرار گیرد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مسئله دیگر در این رابطه بحث اتحادیه های صنفی است و این سوال پیش می آید که چرا ما به این اتحادیه ها اعتماد نمی کنیم چرا که اگر این ها را به حساب بیاوریم خودشان می توانند مشکلات را حل کنند.

رئیسی با بیان اینکه حداقل 30 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور داریم که می توان این مالیات ها را وصول کرد گفت: می شود در سازمان امور مالیاتی که افراد خوب و مجربی در آن کار می کنند و با همین ساز و کار مسئله فرار مالیاتی را حل کرد و فشار مجددی بر خوش حساب ها نیاوریم.

وی تاکید کرد: مردم حاضرند مالیات دهند اما حاضر به قبول تبعیض نیستند لذا نباید وضعیت کشور را به نحوی کنیم تا مردمی که خود با دولت همکاری می کنند احساس تبعیض کنند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که با تاکید برنامه ششم توسعه بر شفافیت حقوق دستمزد مدیران و عدالت در پرداخت ها چگونه می خواهید به این هدف برسید گفت: به شفافیت در اقتصاد کشور کاملا قائل هستیم و معتقدیم در این فضای مجازی و نظام اطلاعاتی می توان اقتصاد کشور را پشت ویترین گذاشت تا مردم در جریان واردات، صادرات و مناقصه ها قرار گیرند.

رئیسی تاکید کرد: زمانی که قانون اساسی رسما بیان می کند رهبری، رئیس جمهور، وزرا و معاونین وی باید ثروت خود را به قوه قضائیه اعلام کنند تکلیف مدیران کل و خیلی از مدیران دیگر روشن است.

وی در بحث قاچاق رسمی کشور و اینکه آیا به این قاچاق اعتقاد دارد یا خیر اظهار داشت: قاچاق سازمان یافته دغدغه مسئولین و مردم است که می توان با مدیریت بر گمرکات این موضوع را مورد رصد قرار داد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: در وهله اول راهکار این است که وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه مان فعال شود و دست هایی که خارج از مرزهاست را دنبال و ردیابی کنند ضمن اینکه در مرزها نیز باید گمرکات کاملا سازمان یافته شوند و از سلامت کامل برخوردار باشند و مسئله سوم نیز رسیدگی به مواردی است که در این رابطه وجود دارد که رسیدگی ها باید سریع باشد.

رئیسی تاکید کرد: قاچاق سازمان یافته، قابل برخورد و قابل رسیدگی است تا دیگر شاهد این معضل نباشیم.

وی در بخش پایانی این برنامه در خصوص بحث یارانه ها نیز گفت: معتقدیم یارانه ها باید نسبت به دهک های پایین افزایش پیدا کند تا بتوانیم در جهت کاهش فاصله طبقات اجتماعی و نزدیک شدن به عدالت اجتماعی گام برداریم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: مردم بدانند آنچه در حوزه مسکن، اشتغال و رسیدگی به وضع معیشت مردم وعده داده ایم کاملا کارشناسی شده و قابل عمل است و آقایان هم باید رقیب هراسی نکنند.

 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.