رئیس جمهورغنی:

زنان در افغانستان سه برابر مردان از سواد محروم اند

چهارمین همایش بین‌المللی زنان تحت نام "زنان افغان پیام آور صلح" امروز دوشنبه "۲۵ ثور" در ارگ ریاست جمهوری افغانستان برگزار شد.

زنان در افغانستان سه برابر مردان از سواد محروم اندبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، "محمد اشرف غنی" رئیس جمهور کشور در این مراسم ضمن مبارک باد و یاد آوری از ۳۲ درصدی رای زنان در انتخابات گذشته گفت: ادبیات زنان صلح و عدالت است.

رئیس جمهور افزود: برای کار درست نیت درست نیاز است. ما خوشبختانه پیروان دینی هستیم که در آن انسانها به جنس اول و دوم تقسیم نشده اند، بلکه مرد و زن از حیث کرامت انسانی مساوی است.

او با اشاره به صلح میان دولت و حزب اسلامی گفت: در روز های گذشته شاهد بودید که یک صلح بزرگ اجرا شد.

او گفت: صلح یک اصل اسلامی است. بدون نیت درست نمی توان کار درست کرد، ما تعهد مطلق داریم که تنها در چوکات قانون اساسی و حفظ حقوق مردم صلح کنیم.

رئیس جمهورغنی افزود که درسال های گذشته زنان کشور ما پشتیبانان راستین زند‌گی و حامیان صلح بوده اند، اکنون هم لازم است دیدگاه های ایشان را در باره صلح بشنویم.

او تاکید کرد، در طی سال های اخیر تمام پیشرفت های زنان از برکت قانون اساسی بوده است.

او گفت: زنان سه برابر مردان از سواد محروم ماندند. اگر جنگ و خشونت وجود نمی داشت میلیون ها دختر این سرزمین معلم، داکتر می بودند و در خدمت جامعه خود فعالیت داشتند.

غنی افزود، زنان افغان عامل جنگ نه بلکه شهیدان جنگ و قربانیان جنگ هستند، نشست امروزی نتیجه‌ی تلاش شانزده ساله و دوامدار زنان افغانستان است.

غنی در ادامه گفت: نیاز است که به خواست‌های و نظریه‌های زنان در مورد روند صلح گوش بدهیم،درخواست من این است که زنان افغان و اشتراک کنندگان این سمپوزیم پیشنهادهای مشخص شان را در باره صلح به دولت و ملت عرضه نمایند.

آقای غنی گفت: برگزاری این سمپوزیم در حقیقت لیبک گفتن به رهنمود های اسلامی و عنعنات اسلامی ما است.

در ادامه این مراسم "صلاح الدین ربانی" سرپرست وزارت خارجه کشور نقش زنان را در پیش رفت اقتصادی اجتماعی یک کشور برجسته و ملموس خواند و گفت: جنگ دلیل اصلی به حاشیه رفتن زنان در افغانستان است.

او علاوه کرد، دولت افغانستان برای تامین حقوق زنان گام های عملی برداشته است، طی چهار دهه جنگ حضور زنان در حاشیه رفته و بیشتر از قبل آسیب رسیده است.

او در ادامه گفت: ارتقا مشارکت سیاسی زنان و محیا ساختن نقش آن ها در صحنه یکی از اهداف دولت است.

وی افزود ما باور داریم که نقش زنان در ترویج صلح بسیار حیاتی و ضروری می باشد.

به باور آقای ربانی خشکانیدن ریشه های اصلی خشونت و ترویج یکی از راه های رسیدن به صلح پایدار است.

انتهای پیام/


برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار