قسمت اول/

پاسخ سوالات خود در زمينه "بیماری‌ها و روزه داری" را اينجا بخوانيد

سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت "کلینیک آنلاین" مطرح کرده بودند، توسط متخصصان گوارش، کبد و کلیه پاسخ داده شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ بخشی از پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.
 
شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید. 

پاسخ سوالات برخي از کاربران در خصوص "بیماری ها و روزه داری" كه توسط پزشکان فوق تخصص گوارش و کبد امیر حسین فقیهی، پدرام عطایی و  فوق تخصص کلیه محمد تقی نجفی ارائه شده به شرح زیر است:

رفلاکس معده و روزه داری
امیرحسین فقیهی فوق تخصص بیماریهای گوارشی و کبد و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه مبتلایان به رفلاکس معده می توانند روزه بگیرند، گفت: روزه داری در این افراد نه تنها موجب آسیب به بدن نشده بلکه موجب بهبود بیماری نیز می‌شود زیرا در واقع رفلاکس ناشی از چاقی و پرخوری است و با روزه داری به کاهش اسید و رفلاکس معده کمک می‌شود.

وی افزود: این افراد باید در زمان بین افطار تا سحر موادغذایی را کم حجم و در تعداد دفعات بیشتر میل کنند و از پرخوری و مصرف حجم زیادی موادغذایی در وعده افطار پرهیز کنند.

سندرم روده تحریک پذیر ممانعتی برای روزه داری نیست
پدرام عطائی فوق تخصص گوارش و استادیار دانشگاه علوم پزشکی کردستان عنوان کرد: سندرم روده تحریک پذیر ممانعتی برای روزه داری ایجاد نمی کند و بیماران مبتلا در صورتی که از یبوست شدید رنج می برند بهتر است در ساعات بین افطار تا سحر مصرف میوه و سبزی جات را افزایش دهند تا یبوست آنها تشدید نشود.

یبوست و روزه داری
عطایی با بیان اینکه روزه داری می تواند باعث تشدید یبوست شود، گفت: این موضوع مانعی برای روزه داری محسوب نمی شود بلکه افرادی که از یبوست، هموروئید و شقاق رنج می برند باید در ساعات بین افطار تا سحر به میزان کافی مایعات مصرف کنند.

وی افزود: مصرف میوه جات و سبزی جات به دلیل فیبر بالا موجب کاهش یبوست در ساعات روزه داری شده و از طرفی به دلیل آب بالا موجب برطرف شدن تشنگی در طول روز می شود و افراد توان تحمل روزه داری را خواهند داشت همچنین توصیه می شود تا این افراد در ساعاتی که روزه نیستند بیشتر از ملین‌ها استفاده کنند.

آیا مبتلایا ن به ورم معده می توانند روزه بگیرند؟
عطایی با بیان اینکه در ورم معده اگر علائم ضعیف باشد، روزه داری مانعی ندارد، گفت: در صورتی که علائم ورم معده شدید باشد بهتر است به پزشک مراجعه و پس از درمان روزه گرفت.

وی ادامه داد: افرادی که ورم معده شدید دارند اغلب حالت تهوع داشته یا در آندوسکوپی ورم سرتاسری معده مشاهده می شود که در این صورت با روزه داری علائم شدیدتر می شوند و باید این ورم درمان شود.

خطر روزه داری در مبتلایان به زخم معده و اثنی عشر
عطایی با اشاره به خطر روزه داری در زخم معده واثنی عشر در روزه داری گفت: بیماران مبتلا به زخم معده و اثنی عشر شدید تا زمانی که زخم گوارشی آنها درمان نشده بهتر است روزه نگیرند زیرا ممکن است علائم تشدید پیدا کند. 

سیروز کبدی و روزه داری
فقیهی با بیان اینکه روزه داری در بیماران مبتلا به سیروز کبدی بستگی به شدت بیماری دارد، افزود: اگر سیروز کبدی شدید یا جبران نشده باشد با روزه داری خطر برای سلامیت او وجود دارد و ممکن است بیمار هوشیاری خود را از دست بدهد.

این فوق تخصص گوارش تاکید کرد: اگر بیمار مبتلا به سیروز کبدی، مشکلات انعقادی، آب آوردن شکم و مشکلات هوشیاری نداشته باشد می توان با احتیاط و نظر پزشک روزه گرفت در غیر این صورت بهتر است این بیماران روزه نگیرند.

ترشح کبدی و چربی خون بالا
عطایی عنوان کرد: ترشح کبدی و تری گلیسیرید بالا مانعی برای روزه داری نیست.

تهوع صبحگاهی در روزه داری
عطایی با بیان اینکه تهوع صبحگاهی را می توان با رعایت برخی نکات برطرف کرد، عنوان کرد: با رعایت برخی موارد مانند مصرف حجم کم اما در دفعات بیشتر موادغذایی و پرهیز از پرخوری می توان این حالت را از بین برد.

این فوق تخصص گوارش توصیه کرد: افرادی که تهوع صبحگاهی دارند می توانند با مصرف دارویی مانند فاموتیدین هنگام شب می تواند تا اندازه ای از تهوع سحرگاهی پیشگیری کند.

بیماری کوليت اولسراتيو (کولیت زخمی شونده) 
عطایی با بیان اینکه در بیمارانی که کولیت اولسراتیو دارند، روزه داری بستگی به شرایط بیمار دارد، گفت: اگر علائم بیمار کنترل شده باشد و بیمار مشکل جدی نداشته باشد با روزه داری مشکلی پیش نمی‌آید اما اگر فردی همچنان اسهال خونی دارد و علائم بیماری فعال در او دیده شود روزه داری جایز نیست.
 
روزه داری و سنگ کلیه
محمد تقی نجفی فوق تخصص نفرولوژی در پاسخ به این پرسش که آیا فردی که ۱۰ سال پیش سنگ کلیه داشته است می‌تواند روزه بگیرد یا خیر بیان کرد: افرادی که کلیه سنگ ساز داشته و به طور مرتب سنگ دفع می‌کنند یا سنگ فعال داشته یعنی طی پنج تا شش ماه اخیر یک سنگ دفع کرده باشند باید از روزه گرفتن خودداری کنند.

وی اظهار داشت: شخصی که قبلاً دچار سنگ کلیه بوده و اکنون آزمایش‌ها و سونوگرافی‌اش نرمال است می‌تواند با مشورت با پزشک معالج خود اقدام به روزه‌داری کند.

نجفی در خصوص شخصی که در اواسط ماه رمضان به خاطر کم آبی دچار درد کلیه می‌شود و کلیه‌های سنگ ساز دارد، عنوان کرد: این گروه از افراد به خاطر اینکه با گرفتن روزه بیماریشان تشدید می‌شود، بنابراین باید از روزه داری اجتناب کنند.

این فوق تخصص نفرولوژی افزود: اشخاصی که دچار نارسایی کلیه شدید هستند و کیست‌های متعدد دارند به طوری که هر کلیه آن‌ها دارای ۲ تا سه عدد کیست است باید از گرفتن روزه پرهیز کنند.

نجفی تاکید کرد: افرادی که به بیماری کلیه پلی کیستیک مبتلا هستند حتی اگر کلیه شان سالم بوده و سنگ نداشته باشند بهتر است از روزه گرفتن امتناع کنند.

وی یادآور شد: اشخاصی که یک کلیه دارند و همان کلیه شان نیز دارای سنگ کوچک (حدود چهار میلیمتری) است نیز باید از روزه گرفتن دوری کنند. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار