تنقلات و خوردنی ها در سفر به شیراز

در هر شهر بزرگ و پر تاریخ ایران می توان خوردنی ها و تنقلاتی مخصوص همان شهر را سوغاتی آورد. شیرینی مخصوصِ یکی قطاب و باقلواست، آن یکی گز است و آن دیگری سوهان و سوهان عسلی. شهر دیگری هم آجیل و باقلوای تر و کلوچه است. شیراز هم از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در هر شهر بزرگ و پر تاریخ ایران می توان خوردنی ها و تنقلاتی مخصوص همان شهر را سوغاتی آورد. شیرینی مخصوصِ یکی قطاب و باقلواست، آن یکی گز است و آن دیگری سوهان و سوهان عسلی. شهر دیگری هم آجیل و باقلوای تر و کلوچه است. شیراز هم از این قاعده مستثنی نیست.
 
غیر از غذاهای معروف و خوشمزه شیرازی، می توانید تنقلات، شیرینی ها و دسرهایی را در این شهر بچشید یا سوغاتی ببرید که اسم شان با اسم این شهر گره خورده است. معروف ترین آنها، فالوده شیرازی است که دیگر به یکی از خوردنی های شیرین ملی تبدیل شده؛ به این ها باید اضافه کرد مسقطی بادام سوخته و نان های محلی. در شیراز که هستید، اگر هنگام گشت و گذار از محدوده بازار گذشتید یا حوالی ارگ کریمخان بودید، حتما طعم فالوده خوشمزه شیرازی را در زادگاهش بچشید که خاطره اش تا ابد در ذهن تان ثبت شود. البته از خوردنی ها و شیرینی های دیگر هم غافل نشوید که با خرید آنها می توانید بخشی از شیراز را به خانه بیاورید.

محبوب در چند رنگ

در ایران انواع فالوده یا همان پالوده، تهیه می شود اما از همه معروف تر فالوده شیرازی است. شاید شما ایرانی را پیدا نکنید که تا به حال طعم فالوده شیرازی را نچشیده باشد. معروف ترین فالوده و قدیمی ترین آنها، احتمالا نوع با گلاب است، اما انواع زعفرانی و شاتوتی آن هم محبوب است.

نکته: تازه بخرید

برای خرید تنقلات شیرازی، مخصوصا اگر می خواهید سوغاتی ببرید، از محل های قابل اعتماد خرید کنید چون در غیر این صورت ممکن است، خوردنی های مانده یا با کیفیت پایین دست تان را بگیرد که تصور اولیه تان را از یک نوع خوردنی خوشمزه تا ابد خراب کند.

خوشمزه و پرانرژی

اگر مشکل اضافه وزن ندارید یا اگر اهل پیاده روی و سوزاندن کالری هستید، حتما طعم خوش خوردنی های شیراز را بچشید یا برای خودتان سوغاتی بخرید.

فالوده؛ خوشمزه ترین و معروف ترین خوردنی شیراز است.

* فالوده شیرازی: احتمالا شناخته شده ترین خوردنی شیرازی فالوده است. فالوده رشته ای خوشمزه با هل و گلاب که خنکایش شما را در یک بعدازظهر دلپذیر در شیراز حسابی سر حال می آورد. درست کردن فالوده شیرازی، کار آسانی نیست و اگر تجربه درست کردنش را در خانه داشته باشید، می دانید که نزدیک کردن طعم فالوده خانگی به طعم نوع آماده آن کار سختی است اما اگر اصرار دارید آن را در خانه درست کنید، بدانید که نشاسته گل ماده اصلی آن است. اگر از ما می شنوید، بی خیال درست کردن آن در خانه شوید و طعمش را در بیرون از خانه بچشید. اگر در شیراز هستید، حتما طعم آن را در فالوده یا بستنی فروشی های معتبر امتحان کنید تا طعم خوش این خوردنی شیرازی به خوبی در ذهن تان بماند.
 
راهنمای تهیه و خرید تنقلات شیرازی

فالوده شیرازی در بیشتر مغازه های راسته میدان ارگ کریمخانی عرضه می شود. در این مجموعه، در سفره خانه وکیل هم می توانید طعم آن را بچشید. اگر هم در محدوده بازار هستید، یک فالوده فروشی قدیمی در دهانه سرای مشیر وجود دارد که چند نسل از شیرازی ها با آن خاطرات بسیاری دارند. اگر هم می خواهید طعم فالوده و بستنی سنتی را با هم بچشید سراغ فروشگاه «بابا بستنی» در میدان مطهری، بلوار شهید قدوسی غربی بروید. البته اگر در شیراز آشنایی دارید، می توانید در محدوده محل اقامت تان سراغ یک فالوده فروشی خوشمزه را بگیرید.

* مسقطی: یکی دیگر از شیرینی ها یا دسرهای شیرازی، مسقطی است که ماده اصلی آن مثل فالوده نشاسته است. استان فارس، محل اصلی تولید مسقطی در ایران است که نوع شیرازی، لاری و کازرونی آن معروف است. حتی مسقطی شهر لار در فهرست میراث ناملموس ملی هم به ثبت رسیده است. در تمام قنادی های شهر شیراز می توانید سراغ مسقطی را بگیرید اما برای خرید خوش طعم ترین مسقطی ها باید از دوستان شیرازی تان کمک بگیرید. قنادی کامران در خیابان قصرالدشت هم مسقطی های خوشمزه ای دارد. از این قنادی می توانید به عنوان سوغاتی، کلوچه شیرازی هم بخرید.
 
راهنمای تهیه و خرید تنقلات شیرازی

* بادام سوخته: اگر دنبال یک سوغاتی خوشمزه در شیراز می گردید که ماندگاری اش هم طولانی باشد، پیشنهاد ما بادام سوخته است. البته بادام سوخته فقط سوغاتی شیراز و استان فارس نیست، بلکه یکی از سوغاتی های استان کردستان هم هست. بادام سوخته یک خوراکی شیرین و ساده است که در آن بادام برشته در غشایی از شکر شکننده جا می گیرد. البته در خریدتان می توانید محدود نباشید و از شیرینی هایی که به جای بادام، پسته یا بادام هندی هم دارند تهیه کنید. قنادی رضا در خیابان باغشاه هم یک قنادی خوب برای خرید سوغاتی های خوشمزه است.
 
* رنگینگ: یکی از شیرینی های معروف در شیراز، رنگینک است. البته این شیرینی مختص شیراز نیست و در سراسر استان های فارس، خوزستان، بوشهر و هرمزگان که انواع خرما کاشته می شود و به فراوانی در دسترس است، پخته می شود. وقت پخت این شیرینی بیشتر در ماه رمضان است اما در ماه های دیگر نوع بسته بندی اش را می توانید در قنادی ها سراغ بگیرید. اگر هم بخواهید می توانید آن را در خانه تهیه کنید، فقط باید دستور پخت آن را با ریزه کاری های یک آشپز شیرازی یاد بگیرید. یک خوراکی خوشمزه که پخت آن کم و بیش به پخت حلوا شباهت دارد.
 
* آبلیمو و عرقیجات: در اطراف شیراز، باغ مرکبات فراوان است، بنابراین می توانید لیمو و نارنج های خوشمزه ای از شیراز بخرید. علاوه بر این می توانید آبلیمو یا آب نارنج های خوشمزه ای بخرید. البته شیراز محل مناسبی برای خرید انواع عرقیجات هم هست. برای تهیه آبلیمو و عرقیجات اصیل شیرازی به فروشگاه وطن پوش در ابتدای خیابان ساحلی غربی یا باغ ژاله در خیابان «استاد دیرین» مراجعه کنید.
 
منبع:ماهنامه همشهری سرزمین من

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.