صنایع‌دستی قم چشم‌اندازی برای جذب گردشگران

استان قم با تنوعی بالغ‌بر ۲۰ هنر مختلف تنها در بخش صنایع‌دستی امکان جذب گردشگر به این استان، برای آشنایی با این هنرهای مختلف و استفاده از آن‌ها را دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، در فصل تابستان هستیم و دوستداران اهل‌بیت(ع) طبق روال سال‌های گذشته به قم سفر می‌کنند اما برای مسافران و گردشگران دیدن صنایع‌دستی استان قم با طیف وسیع و تنوع بالا خالی از لطف نیست، در ادامه باهم با صنایع‌دستی استان قم آشنا می‌شویم.
 
از میان صنایع‌دستی دیدنی قم قالی دستباف قم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، به‌واقع فرش‌های دستباف قم تلفیقی از هنر و زیبایی و خلاقیت هنرمندان قمی است.
 
 صنایع‌دستی قم چشم‌اندازی برای جذب گردشگران

از طرح‌های فرش و قالی‌های قمی می‌توان به شکارگاه، درختی، لچک و ترنج، شاه‌عباسی، خشتی، اسلیمی، محرمات،محرابی و ... اشاره کرد و با وجود اینکه نقش و طرح شکارگاه از اصفهان سرچشمه گرفته است ولی در بسیاری از طرح‌های ابریشمی قم دیده‌ شده است که درخور تعریف و تمجید است.
 
معروف است که فرش‌های خوب ابریشم و گل‌ابریشم در استان قم همواره هم‌وطنانمان و گردشگران دیگر کشورها را به تحیر واداشته است.

در طرح‌های معرق و منبت که تابلوهایی از جنس چوب‌های ناب هستند و زحمت زیادی می‌برند با استفاده از چکش، قلم و وسایل نجاری داخل آن را خالی می‌کنند سپس جای خالی را با چوب‌های رنگی، فلزی، سنگی، سرامیکی و صدفی پر می‌کنند که جلوه‌ای بسیار زیبا دارد.
 
 صنایع‌دستی قم چشم‌اندازی برای جذب گردشگران

خالی از لطف نیست که بدانیم در تمام محصول چوبی چشم‌نواز ، ماندگار و موفق همچون مبل‌ها، میزها و صندلی‌ها همچنین وسایل تزیینی و انواع کمدها از هنر جلوه‌گر معرق قم استفاده می‌شود.
 
وجود خاک مرغوب و هنرمندانی که خاک را به کار گرفته‌اند تا تندیسی از جان به روشنایی مهر و به مهارت دست‌های یک هنرمند ایرانی بسازند؛ سبب شده استان قم در صنعت سفالگری و سفال‌های خوش‌نقش پیشتاز و توانمند باشد.
 
 صنایع‌دستی قم چشم‌اندازی برای جذب گردشگران

هنرمندان قمی با گل رس و یا گل حاصل از سنگ‌های کائولن و کوارتز، انواع ظروف سفالی زیبایی را می‌سازند پس از ساختشان با کنده‌کاری، نقاشی و یا نقوش برجسته بر روی این وسایل، درنهایت از پوشش لعابی برای سطح اشیای سفالی استفاده می‌شود که به دلیل خاک مرغوب منطقه، ظروف سفالی تولیدشده در قم شهرت جهانی دارد.
 
البته به همین دلایل آجرهای قم نیز از مرغوب‌ترین نوع آجر هستند.
 
 
یک از بازماندگان حقیقی و اصیل تمدن شش‌هزارساله‌ی سفالگری خرمهره‌های چشم‌نواز است، در این هنر چشم‌نواز با گل حاصل از خاک‌سنگ مهره‌هایی با قطر دو سانتیمتر با دست می‌سازند و با میله‌ای وسط آن را سوراخ می‌کنند و وقتی این مهره‌های دست‌ساز خشک شدند به آن‌ها لعابی بارنگ اکسید مس می‌دهند و سپس مهره‌های لعاب‌کاری شده را در کوره می‌گذارند و پس از پختن مهره‌ها به رنگ فیروزه‌ای درمی‌آیند.
 
 صنایع‌دستی قم چشم‌اندازی برای جذب گردشگران

این هنر دست‌ساز در قم قدمت دیرینه دارد و بر اساس باور عمومی به‌عنوان وسیله‌ای برای جلوگیری از چشم و نظر استفاده می‌شود هرچند این هنر زیبا اخیراً برای تزئین نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.


حجاری روی سنگ یکی از رشته‌های محبوب صنایع دست‌ساز استان قم است.
 
 صنایع‌دستی قم چشم‌اندازی برای جذب گردشگران

هنرمندان این استان روی سنگ خراطی و حجاری می‌کنند و از آن، کتیبه‌های زیبا و متنوع می‌سازند که قیمت مناسبی هم دارند و آن‌ها را در نمای ساختمان، سردر، پا ستون، سرستون و ایوان‌های بلند به‌ کار می‌برند.
 

مرواربافی یکی از هنرهایی است که در شهرهای دیگر کشور عزیزمان نیز چشم‌نواز است .
 
هنر مروار بافی هنر در نوع خاصی بافت حصیر است که ترکه مورد استفاده در آن مروار است و در اطراف تهران، ملایر، کرج و … به عمل می‌آید.
 
 صنایع‌دستی قم چشم‌اندازی برای جذب گردشگران

روش کار مروار بافان به این صورت است که مروار را پس از تمیز کردن در آب جوش می‌گذارند و سپس لایه‌ی رویی آن را می‌گیرند و به شکل سبد، ظروف، مبل و … می‌بافند.
 
هنرمندان بسیاری در شهر قم مشغول خلق طرح‌های زیبایی بر چوب، شیشه، سفال، چرم و چینی هستند که جلوه‌ی زیبایی دارند و می‌توان جلوه آن را در گوشه و کنار شهر قم دید.
 
طرح‌های مورد علاقه‌ی نقاشان قم اسلیمی، نقوش ختایی، منظره، شکارگاه، گل و جانوران مختلف هستند که هر به بیننده‌ای را بر اساس سلیقه‌اش به خود جذب می‌کنند.
 
 صنایع‌دستی قم چشم‌اندازی برای جذب گردشگران

از دیگر هنرهای دستی مردم اصیل و هنرمند استان قم می‌توان به سنگ‌تراشی، خراطی روی چوب، گلیم، درودگری، سرامیک، شیشه‌گری، چلنگری، تولیدات فلزی و فرفوژه، تزیینات معماری و بافته‌های سنتی و غیره اشاره کرد.
 
هم‌اکنون کم‌تر 15 روز دیگر فصل سفر آغاز می‌شود که سفر کردن به شهرهای مذهبی از اولویت مردم مؤمن کشورمان است، همچنین قم شاهراه مواصلاتی 17 استان کشور است که می‌تواند در مسیر جاده‌های اطراف شهر همچنین استراحت گاه‌های بین‌راهی با زدن نمایشگاه‌ها یا سیاه‌چادرهایی صنایع‌دستی خود را معرفی کند.

انتهای پیام/ز
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.