رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا: ایران ما را در آبراهه های بین المللی آزار می دهد

جوزف دانفورد مدعی شد ایران با آزار دادن آمریکا و فعالیت های دریایی بین المللی برای دو آبراه که برای تجارت جهانی اهمیت زیادی دارند، یک تهدید تلقی می شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی «بریکینگ دیفنس»، ژنرال جوزف دانفورد -- رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا -- مدعی شد ایران با آزار دادن آمریکا و فعالیت های دریایی بین المللی در خلیج فارس و ارسال موشک های کروز پیشرفته ضد کشتی برای شورشیان در یمن در ساحل دریای سرخ، برای دو آبراه که برای تجارت جهانی اهمیت زیادی دارند، یک تهدید تلقی می شود. 

این پایگاه اینترنتی مصاحبه با دانفورد، ارشدترین نظامی آمریکا را به شرح زیر منتشر کرد: 

سئوال: وضعیت «طرح آستانه» که ترکیه ماه گذشته با ایران و روسیه امضا کرد و خواستار تشکیل چهار منطقه «بدون درگیری» در سوریه شد چگونه است؟

دانفورد: آمریکا در آن مذاکرات به صورت ناظر حضور داشت ولی واشنگتن تصمیم گرفت در روندی که شامل ایران به عنوان یکی از حامیان آن است، به طور رسمی شرکت نکند. تیلرسون به طور علنی گفته است که ما از هر توافقی که موجب توقف درگیری ها شود استقبال می کنیم. اما ما معتقدیم روند ژنو و نه آستانه،  مسیری صحیح برای دستیابی به راه حلی سیاسی در سوریه است. پس از امضای طرح آستانه ما شاهد شواهدی دال بر کاهش خشونت در برخی مناطق هستیم. در عین حال، ما شاهد بوده ایم که رژیم سوریه در روزهای اخیر در یکی از مناطق بدون درگیری، چند عملیات مهم انجام داده است. بنابراین، عادلانه است که بگوییم مذاکرات برای برقراری آتش بس، همچنان در حال انجام است.

سئوال: در مورد ایران، آیا شما شاهد کاهش فعالیت های بی ثبات کننده این کشور در منطقه بوده اید؟

دانفورد: خیر. من هیچ تغییری در رفتار ایران مشاهده نکرده ام. نیروی قدس سپاه پاسداران همچنان از طریق نیروها و شبه نظامیان نیابتی خود و در لبنان از طریق حزب الله لبنان، نفوذی بدخواهانه در عراق و سوریه دارد. حمایت ایران از شورشیان یمن هم غیر سازنده بوده است. تهران همچنان برای متحدانی مانند اردن و اسرائیل، یک تهدید محسوب می شود. بنابراین، کاهش این نفوذ بدخواهانه ایران همچنان یکی از اهداف مهم آمریکا در منطقه است. 

وی افزود: در صحبت درباره ایران همچنین مهم است که بر روی یکی از مهم ترین موضوعات برای آمریکا تمرکز شود و آن آزادی کشتیرانی در تنگه های هرمز و باب المندب است. ایران با آزار دادن آمریکا و فعالیت های دریایی بین المللی در خلیج فارس و عرضه موشک های پیشرفته کروز ضد کشتی به شورشیان یمن در ساحل دریای سرخ، برای دو آبراه که برای تجارت جهانی اهمیت زیادی دارند، یک تهدید تلقی می شود. آمریکا از دهه 1970 و بر اساس «دکترین کارتر» که جیمی کارتر -- رئیس جمهور وقت آمریکا -- آن را مطرح کرد، به باز نگاه داشتن این آبراه‌های مهم، متعهد بوده است.

سئوال: به اعتراض های ترکیه به تصمیم آمریکا مبنی بر تسلیح کردهای «نیروهای سوریه دموکراتیک» که شامل نیروهایی هستند که آنکارا آنها را تروریست می داند، به چه طریقی رسیدگی کردید؟

دانفورد: ما تضمین هایی به ترکیه داده ایم از جمله اینکه اطمینان حاصل خواهیم کرد تسلیحات و تجهیز «نیروهای سوریه دموکراتیک» به شکلی صورت خواهد گرفت که صرفا بر توانایی آن بر بازپس گیری رقه متمرکز خواهد بود. ما همچنین به ارتش ترکیه برای بازسازی خود پس از چالش هایی که در ماههای اخیر با آنها روبرو بوده اند کمک کرده ایم و ما اطلاعات در مورد حزب کارگران ترکیه (پ ک ک) را با ترکیه در میان می گذاریم. تیلرسون همچنین با همتای ترکیه ای خود همکاری نزدیک دارد تا اطمینان حاصل کند روند ژنو، مهم ترین موضوع در مذاکرات ما درباره آینده سوریه است که در آن به موضوعات ترکیه هم پرداخته می شود. بنابراین، ما هر آنچه می توانسته ایم برای رسیدگی به نگرانی های ترکیه انجام داده ایم. من 9 بار از ترکیه دیدار داشته ام تا با همتایان ترک خود  در این باره گفتگو کنم. من فکر می کنم ترکیه قدردان این موضوع است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
تا چشمتون در بیاد
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۹:۱۴ ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
پسراین خیلی پررو تشریف داره میگه کاری نداشته باشین بیائیم تو خاکتون .یعنی ما مرده باشیم وتوی لجن مثل خرسرتو بندازی پائین وبیائی خاک ما .زرشک .تو خواب ببینی احمق دلقک . ما یمن وسوریهنیستیما حواستو جمع کن نگیریمت مثل ملوانای قبلیت .بی آبرو
Iran (Islamic Republic of)
متین
۰۹:۱۰ ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
دوستان دقت کنید کار به کجا کشیده : آمریکا میخواهد ما برای تردد به همسایگان منطقه ای مثل یمن و غیر منطقه برای عبور از خلیج فرس از آنها اجازه بگیریم با حق تردد پرداخت کنیم ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
شر درست نکنید
Germany
عای
۰۱:۴۴ ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
یکی بگه اصلا شما تواین آبراهه هاچه غلطی میکنید.
Iran (Islamic Republic of)
MM
۰۰:۴۲ ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
زنده باد ايران
United States of America
ناشناس
۲۳:۲۴ ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
اقا ایران کسی و تهدید نمیکنه
اما متجاوز رو بدجوری تنبیه میکنه
مجبوری ازاون سر دنیا بیایی تو آبهای ایران مرتیکه...
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۳:۱۳ ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
شما به دکترین کارتر میخواهید ادامه بدهید اون هم در ابهای ایران!!! اما توقع دارید ایران به دکترین رهبر ایران در ابهای خلیج فارس و حوصه استحفاضی و کنترل خودش و ابهای خودش ادامه نده ....خودتون هم میدونید جپچی میخواهید؟؟؟ اصلا معلوم هست با خودتون چند چندید؟؟؟ خلیج فارش ابهای ایرانه و باید از ایران اجازه عبور بگیرید ......ابهای یمن هم خودشون جوابگو خواهند بود .حضور ما هم اون اطراف در ابهای بین المللی برای مبارزه با دزدان دریایی و امنیت کشتیهامون هست ...دزدانی که بیشتر شبیه مزدوران عربستان و شما هستند تا دزد !!!!
Germany
ناشناس
۲۲:۵۶ ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
مابرای تهدید کنندگان تهدید هستیم وبرای سایرین سایه امنیت وثبات
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۲:۵۳ ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
اگر به دشمنی با شیعیان واقعی مصلح علی علیه السلام ادامه بدهید ذوالقرنین بر تمام آبراهه های بین المللی برای امریکا سد میزند تا مجبور به قران خواندن شوید و توبه!
تحریم آخر امریکا نامردی بود و از امر حق سرپیچی کردند! مجبورم کنید به زور آزمایی برای اثبات مجبور میشوم سد سازی یادشان بدهم. این فعلا فقط مین ریزی هوشمند در تنگه هرمز و باب المندب و کانال سوئز محسوب میشه! کاری نکنید روی تمام اقیانوس ها بر مسیر امریکا سد بزنم! ما ظالم نیستیم اما اگر ظلم کنید جزا و آتش غضب خداوند مسیرتان را سد میکند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
عشقمون کشیده
United States of America
ناشناس
۲۲:۲۳ ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
تف سگهای امریکا تو صورت اردوغان
Germany
ناشناس
۲۲:۱۵ ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
مرگ بر امریکا مرگ بر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
سیراف
۲۱:۲۵ ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
نه تو رو خدا.بفرما راحت باش آقای گاو باز و در هر نقطه ای از دنیا که دوست دارین جولان بدین و کدخدایی کنین.جاهلیت مدرن بیشتر لایق و شایسته این گانگسترهای زورگوست تا نوچه شون عربستان و آل سقوط.
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۲۱:۰۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
نیاطرف ما ازارت ندیم .یعنی بیایی بزنی بخوری وببری وبری بگی عین عرعرستان باج گرفتی ازما کورخوندی اینجاایرانه این دفعه بجای ازار میزنیمت چون خیلی رودارب وزورگوفهمیدی برو گم شو تا بعد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
مرگ بر شیطان بزرررگ مرگ بر شیطان بزرگ، بزودی منتقم فاطمه از بیخ حکومت های شیطانی و فراموسونی رو از جا خواهد کند...یا صاحب الزمان ادرکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
آخی...طفلک!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۱۱ ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
چیزی که عوض داره گله نداره
شما در جامعه ی بین المللی ما رو آزار میدین ما هم اینطوری..اگه بخواین بیش از این غلطا کنین ما هم بیش از این آزار میدیم بهتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
ديگه كارمون تموه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۵۷ ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
فقط میگم برو سم بخور بچه تو که خوبی گنده تر از تو هم نمیتونه با ما ایرانیا در بیفته . میام میزنمتا
آخرین اخبار