گلوبالیست: حامی واقعی تروریسم کدام کشور است، ایران یا عربستان سعودی؟

پایگاه اینترنتی گلوبالیست در مطلبی به مقایسه سابقه دو کشور عربستان سعودی و ایران در حمایت از تروریسم پرداخت.

گلوبالیست: حامی واقعی تروریسم کیست، ایران یا عربستان؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی گلوبالیست در مطلبی به قلم «استفن ریچتر» نوشت: «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا در سفر سه روزه خود به عربستان سعودی و سخنرانی در نشست ریاض، نهایت تلاش خود را برای اعلام بی تقصیری سعودی ها از مشارکت با گروه های تروریستی و معرفی ایران به عنوان حامی تروریسم انجام داد.

عربستان نیز در ادامه تمامی تلاش خود را برای اینکه ایران را حامی تروریسم جلوه دهد، به کار بست. سعودی ها حتی با نشانه رفتن انگشت اتهام به سوی قطر، این کشور کوچک را به همراهی با ایران در حمایت از تروریسم متهم کردند و همچنان به لاپوشانی حقیقت و هرآنچه برای جهانیان مبرا است، می پردازند.

نویسنده در بخشی از این گزارش ضمن بی تقصیر معرفی کردن ایران و قطر آورده است: متهم کردن ایران و قطر به حمایت از تروریسم بی عدالتی است. ایران هرچه باشد، در زمینه حمایت از تروریسم بی گناه است. سرزنش کردن کشور کوچک قطر نیز به همراهی ایران در زمینه حمایت از تروریسم قابل قبول نیست. اما اگر به مسیرهای پولی سعودی ها و تعالیم وهابی ها نگاهی بیاندازیم، شفافیت حمایت سعودی ها از گروه های تروریستی بیش از هر زمان دیگری ملموس است. حتی اگر قطر را یکی از حامیان گروه های تروریستی در لیبی، کشورهای واقع در صحرای آفریقا و سوریه فرض کنیم ریشه های حمایت مالی و تاثیرات ایدئولوژیکی عربستان در میان تروریستهای این مناطق که همگی در راستای جامه عمل پوشاندن به اهداف غرب است، نمایان می شود. دونالد ترامپ نیز در سخاوتمندانه ترین حالت به جای تاکید بر حمایت عربستان از تروریسم، نه تنها نامی از این کشور در دستور اجرایی ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا نبرد بلکه عربستان را یکی از طلایه داران مبارزه با تروریسم و ایران را حامی تروریسم معرفی کرد.

نویسنده در پایان این مطلب در دفاع از سیاستهای ترامپ در قبال عربستان آورده است: حیرت انگیزترین واقعیت درباره ترامپ و حمایتش از عربستان این است که او به چشم یک متحد قدیمی به سعودی ها نگاه می کند. از سوی دیگر، عربستان همواره یک مشتری عالی برای کالاهای نظامی آمریکا بوده است و از نظر ترامپ نیز همیشه حق با مشتری است. پس جای تعجب نیست که ترامپ حتی با بالا گرفتن تنش میان ریاض و دوحه، جانب سعودی ها را داشته باشد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار