واشنگتن‌اگزمینر: آمریکا به بشار اسد حمله کرد اما جنگ جهانی سوم رخ نداد

واشنگتن‌اگزمینر در گزارشی به تحلیل اقدامات نظامی دولت ترامپ علیه بشار اسد در سوریه پرداخت.

واشنگتن‌اگزمینر: آمریکا به بشار اسد حمله کرد و جنگ جهانی سوم به وقوع نپیوست!به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان،  واشنگتن‌اگزمینر در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا چندی پیش ادعا کرد دولت سوریه در آوریل 2017 از سلاح شیمیایی علیه مخالفانش استفاده کرده و دستور حمله موشکی به پایگاه هوایی الشعیرات متعلق به نیروهای «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه را صادر کرد. کاخ سفید هفته گذشته بار دیگر تهدید کرد در صورتیکه دولت سوریه باز هم از گاز شیمیایی در جنگ استفاده کند بار دیگر به نیروهای اسد حمله می کند. با اینکه دولت اوباما بارها از خطر وقوع جنگ جهانی سوم در صورت ورود مستقیم آمریکا به جنگ با سوریه ابراز نگرانی کرده بود، اکنون شاهد حمله مستقیم دولت ترامپ به نیروهای اسد هستیم و هیچ جنگ وسیعی هم در نگرفته است.

در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما مقامات دولت آمریکا از هرگونه اقدام نظامی علیه بشار اسد و وادار کردن او به نشستن پای میز مذاکرات امتناع می‌کردند. از نظر آنها حتی انداختن کمک‌های بشردوستانه از آسمان سوریه در خاک این کشور هم خطر یک جنگ جهانی با روسیه که مهم ترین حامی اسد است را در پی داشت. اما دولت جدید آمریکا از ماه آوریل تاکنون مواضع نیروهای حامی بشار اسد و ستون های تحت حمایت ایران را مورد حمله قرار داده است. آمریکا هفته گذشته یک جنگنده‌ سوری را سرنگون کرد که از زمان جنگ دهه‌ی 90 جمهوری کوزوو تاکنون بی سابقه بوده است.

آمریکا ادعا می‌کند با حملات اینچنینی با نفوذ ایران در این کشور و با حملات شیمیایی دولت سوریه مقابله می‌کند بدون آنکه جنگ جهانی سومی را به راه اندازد. اما مقامات دولت پیشین آمریکا هنوز هم اقدامات ستیزه جویانه‌ی دولت ترامپ را نگران کننده می‌دانند. «کولین کاهل» که به «جو بایدن» معاون باراک اوباما در امور امنیت ملی مشاوره می‌داد در حساب توییتری‌اش نوشت آمریکا در مسیر جنگ با ایران و روسیه قرار گرفته است. همچنین یکی از مقامات سابق دولت اوباما که به امور ایران آشنا است در این خصوص گفت اتخاذ سیاست های خشونت آمیز از سوی آمریکا ممکن است به وقوع یک تنش فاجعه بار در سوریه منجر شود.

نگارنده گزارش می‌نویسد: هفته‌ گذشته آمریکا با سرنگون کردن جنگنده سوریه اقدامی در جهت حفاظت از منافع خود انجام داد و اگر اوباما سال 2014 این کار را انجام داده بود گروه تروریستی داعش قبل از اعلام خلافتش ریشه کن شده بود. حتی حملات منچستر، اورلاندو، پاریس، بروکسل، برلین و دیگر مکان ها هم هرگز رخ نمیداد و شرایط فاجعه باری که اکنون وجود دارد نتیجه‌ی امتناع اوباما از انجام اقدامات جدی است.

قبل از آنکه سیاستمداران بخواهند به درخواست کاهل برای اجتناب از جنگ احتمالی با روسیه توجه کنند باید بر این موضوع تمرکز کنند که چه عواملی وقوع این درگیری را ممکن می‌کنند. اواسط سال 2015 ترکیه با «جان آلن» ژنرال آمریکایی که علیه داعش می‌جنگید برای ایجاد یک منطقه امن در شمال سوریه به توافق رسید. در آن زمان هنوز نیروهای روسی وارد سوریه نشده بودند. اما آمریکا توافق مذکور را در اواخر ماه ژوئیه غیرقانونی اعلام کرد و همین باعث شد روسیه برای ورود به منطقه جنگی جسورتر شود و یک توافق سری را برای ورود به جنگ سوریه با اسد امضا کند. نگارنده ی گزارش در ادامه می‌نویسد: انجام اقدام نظامی علیه اسد کار ساده ای نیست؛ اما شکست در مقابله با اسد و حامیانش پیامدهای بسیار پیچیده‌ای خواهد داشت.

اعضای دولت ترامپ برای اینکه تصمیم بگیرند در حمایت از معارضان سوری ضد اسد و دیگر همپیمانانشان تا کجا پیش بروند مدام در حال گفتگو هستند. در حال حاضر آمریکا این نیروها را در یک پایگاه آموزشی نزدیک مرز اردن آموزش می‌دهد. گروهی از مقامات شورای امنیت ملی آمریکا خواستار انجام حملات علیه گروه‌های تحت حمایت ایران در نزدیکی این پایگاه هستند و گروهی دیگر از تمرکز بر مبارزه با گروه تروریستی داعش حمایت می‌کنند.

نگارنده ادعا میکند: تمرکز بر مبارزه با داعش و کنار گذاشتن دیگر جوانب یک مشکل دارد و آن هم این است که ایران از مقابله با داعش به عنوان سرپوشی برای آسیب رساندن به منافع آمریکا استفاده می‌کند.

دو هفته پیش نیروهای دولت اسد داعش را از منطقه ای در شمال شرقی پایگاه آموزشی پنتاگون بیرون کردند. نگارنده ادعا می کند: هدف آنها جنگ با داعش نبود بلکه محدود کردن معارضان مسلح مورد حمایت آمریکا و جلوگیری از پیشروی آنها به سمت شرق بود. همچنین نیروهای اسد به طور مستقیم گروه‌های تحت حمایت آمریکا را مورد حمله قرار دادند و یک موضع مهم را از معارضان سوری پس گرفتند. آمریکا نمی تواند در مقابل چنین حملاتی که هدف نهایی آنها کنترل شرق سوریه است کنار بایستد و اقدامی انجام ندهد. هدف اصلی آنها باز پس گرفتن مسیر دستیابی ایران به مدیترانه است. ایران از این طریق برای حزب الله لبنان سلاح ارسال می‌کند. از نظر نگارنده آمریکا باید با تقویت معارضان مسلح سوری در شرق سوریه از ورود ایران به این منطقه جلوگیری کند.

نویسنده گزارش در پایان می‌نویسد: ترامپ باید یک سیاست منسجم را برای اعمال نفوذ در مذاکرات برکناری اسد اتخاذ کند. شاید یک حمله بزرگ در شرق سوریه نخستین قدمی است که او باید بردارد بدون آنکه جنگ جهانی سوم را به راه اندازد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار