تابش در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مجلس تخلف یا تعلل دولت سابق در تسویه نکردن حساب‌های فروش نفت را بررسی می‌کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از بررسی میزان تخلف یا تعلل در تسویه نکردن حساب‌های فروش نفت در دولت سابق از سوی مجلس خبر داد.

تخلف و تعلل دولت سابق پیرامون برداشت های بیش از حد مجوزهای قانونی و موضوع صادرات گاز ایران به ترکیهمحمدرضا تابش عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون متبوع خود با حضور رئیس دیوان محاسبات و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: این نشست برای بررسی و تصمیم‌گیر درباره ۲۶/۸ هزار میلیارد تومان برداشت‌های بیش از حد مجوزهای قانونی دولت طی سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ که یا تخلف از قانون بوده یا تعلل در تسویه آن صورت گرفته است، انجام شد.

وی تصریح کرد: در این جلسه ابتدا پیرامون ۲۳ هزار میلیارد تومان واردات بنزین و نفت گاز بیش از حد مجوزهای قانونی، که از طریق معاوضه نفت خام با فرآورده‌های نفتی طی سال های ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹ صورت گرفته بود، صحبت شد.

تابش ادامه داد: سپس راجع به عدم تسویه بهای میعانات گازی تحویلی به شرکت‌های پتروشیمی به علت تحویل مواد افزودنی داده شده به شرکت‌های پالایش طی سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ با مبلغ ۳/۲ هزار میلیارد تومان و عدم تسویه مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان از طرف نیروی انتظامی به شرکت ملی نفت بابت صادرات نفت در سال ۱۳۹۱ مواردی عنوان و توضیح داده شد.

نماینده مردم اردکان همچنین بیان داشت: در ادامه جلسه رئیس و کارشناسان دیوان محاسبات گزارش مفصلی درباره با این موضوع ارائه دادند و عنوان شد که برخی از این موارد در گزارش تفریغ بودجه سال‌های گذشته قرائت شده و مواردی نیز به عنوان تخلف به محاکم قضایی برای صدور حکم ارجاع داده شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع  قرار شد کمیسیون بررسی‌های دقیقی انجام دهد تا میزان تخلف یا تعلل در عدم تسویه حساب ها مشخص شود، همچنین روند اقدامات انجام شده در مورد صادرات گاز به کشور ترکیه هم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی تاکید کرد: نمایندگان خواستار آن بودند که توضیحات لازم را در خصوص اینکه با توجه به انعقاد قرارداد فی ما بین شرکت ملی گاز ایران و شرکت بوتاش ترکیه از سال ۲۰۰۵ میلادی و با لحاظ فراز و فرودهایی که به دلیل نوسانات قیمت نفت در کاهش ۱۳/۵ درصدی قیمت گاز تحویلی به ترکیه از سال ۲۰۰۹ اتفاق افتاده؛ آیا منافع و مصالح ملی مراعات شده است؟

تابش با اشاره به توضیحات مبسوط رئیس شرکت ملی گاز در این مورد اظهار داشت: وی بر پیگیری و پافشاری برای حفظ منافع ملی تاکید داشت و سیر اعاده کار به دیوان داوری با شکایت شرکت ترکیه ای را تشریح کرد و نهایتا توضیحات رئیس شرکت ملی گاز با تایید دیوان محاسبات همراه بود و نشان داد که اگر چه به واسطه کاهش ۱۳/۵ درصدی قیمت فروش گاز ایران متحمل حدود ۱/۲ میلیارد دلار زیان شده است (که نصف آن پرداخت شده و مابقی نیز طی ۱۸ ماهه آینده تسویه خواهد شد) ولی این میزان کاهش قیمت گاز نسبت به کاهش قیمت نفت کمتر بوده است.

انتهای پیام/

بررسی اقدامات انجام شده در مورد صادرات گاز به ترکیه در کمیسیون برنامه و بودجه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار