زعفران ایرانی، طلای سرخ جهان / تولید 80 درصد زعفران جهان در خراسان رضوی

ایران بزرگترین تولید کننده زعفران در جهان است و سابقه کاشت زعفران در ایران به بیش از 3هزار سال پیش بازمی‌گردد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ کشت زعفران در استان خراسان رضوی به بالا رفتن اشتغالزایی افراد بوی و غیر بومی و صادرات غیر نفتی ایران کمک شایانی کرده است و در حال حاضر از 95 درصد زعفران کل جهان، 80 درصد آن از خراسان رضوی صادر می شود که این میزان برابر 250 تن تولید استان بوده که نیاز کل جهان را مرتفع می کند.

هیچ قیمتی برای خرید تضمینی زعفران در سال 96 اعلام‌ نشده است

مجید چالاک مدیرکل سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی با بیان اینکه تا به امروز هیچ قیمتی برای خرید تضمینی زعفران در سال 96 اعلام‌نشده است گفت: تمام تلاش تعاونی‌ها باید برای توسعه بازرگانی و تولیدات منطقه‌ای است.

وی افزود: قیمت زعفران امسال به حدنصاب نرسید و به همین منظور خرید آن به‌صورت تضمینی انجام نشد ولی به‌صورت خرید توافقی باقیمت روز در چند شهرستان در حال انجام است.

مدیرکل سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی بابیان اینکه برای سال جدید اگر شورای اقتصاد تصمیم بر خرید تضمینی زعفران گرفت حتماً این کار صورت می‌گیرد، خاطر نشان کرد: تا به امروز هیچ قیمتی برای خرید تضمینی زعفران در سال 96 اعلام‌ نشده است.

وی با تأکید بر اینکه اگر قیمت خرید تضمینی اعلام نشوند همچنان به خرید توافقی محصول زعفران ادامه خواهیم داد، افزود: تمام تلاش تعاونی‌های استان خراسان رضوی برای توسعه بازرگانی و تولیدات منطقه‌ای است.

زعفران ایرانی، طلای سرخ جهان / تولید 80 درصد زعفران جهان در خراسان رضوی

چالاک بابیان اینکه استان خراسان رضوی از ظرفیت خوبی در تولید محصولات کشاورزی برخوردار است، تصریح کرد: باید تعاونی‌ها بر روی بازرگانی محصولات تولیدی تلاش کنند و این محصولات را برای بازار فروش خارجی آماده کنند.

مدیرکل سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی عنوان کرد: صفرتا صد محصولات زیر نظر تعاونی‌های تولید است و می‌توانند در این راستا تلاش کنند و هیچ تفاوتی در نوع محصول وجود ندارد.

وی با بیان اینکه به بیش از 90درصد تعهدات خود عمل کرده‌ایم، افزود: در سال گذشته تمام طرح‌های ابلاغی دولت مانند خرید گندم، جو، کلزا، زعفران توسط تعاونی روستایی اجرایی شده است.

افزایش صادرات زعفران در خراسان رضوی

مسعود عاطفی ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: صادرات زعفران از گمرکات و بازارچه های مرزی این استان در سال گذشته نسبت به سال 1394 به ترتیب 1.5 و 5 برابر شد.

وی افزود: در سال گذشته 128 هزار و 479 کیلو گرم زعفران به ارزش 180 میلیون و 728 هزار و 444 دلار از گمرکات و بازارچه های مرزی استان صادر شد که در مقایسه با سال 94 از نظر وزن 145 درصد و از نظر ارزش 150 درصد رشد داشته است.

عاطفی تصریح کرد: آمار نشان از این دارد که زعفران در بسته‌بندی‎های بالای 30 گرم مهم‌ترین محصول صادراتی خراسان‌رضوی در سال 95 بوده است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: جدول میزان صادرات نشان از این دارد که همچنان زعفران مهم‌ترین محصول صادراتی در خراسان رضوی است که در این میان نکته مورد توجه این است که همچنان انواع زعفران در بسته‌بندی بالای 30 گرم بیشترین میزان صادرات را در استان به خود اختصاص داده است.

عاطفی خاطر نشان کرد: کشورهای هدف صادراتی خراسان رضوی به ترتیب افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و کشورهای آسیای میانه هستند و سیمان، مواد غذایی و زعفران عمده ترین کالاهای صادراتی این استان را تشکیل می‌دهد.

 زعفران ایرانی، طلای سرخ جهان / تولید 80 درصد زعفران جهان در خراسان رضوی

مزيت های معامله زعفران در بورس کالا

استانداردسازی زعفران تولیدی، شفافیت قیمت، کاهش واسطه‌ها و دلالان، جلوگیری از تقلب در تجارت زعفران، برندسازی زعفران ایران، محوریت تجاری در عرصه جهانی، توسعه سرمایه گذاری و توسعه بازار مالی و گردش منطقی پول در این چرخه و تقویت و بهبود کارایی شبکه توزیع محصول بخشی از مزایایی است که بازار زعفران می‌تواند از مجرای بورس کالا نصیب خود کند.

نوسان شدید قیمت زعفران، وجود محصولات مشابه با نام زعفران ایران، رقابت ناسالم تجار و برخی صادرکنندگان و به ویژه رقبای تولید خارجی و نبود برند بین‌المللی با نام ایران سبب شده است که معامله زعفران در بورس کالای ایران مد نظر باشد.

براساس قوانین سازمان تجارت جهانی هر کشوری که 58 درصد از یک محصول خاص صنعتی یا تجاری را تولید و به بازارهای جهانی عرضه کند می‌تواند از حق بورس بین‌المللی برخوردار باشد و حق سیاست‌گذاری تولید، کارشناسی قیمت، سیستم بازاریابی و نظارت بر فناوری آن محصول در سطح جهان را دارد.

 زعفران ایرانی، طلای سرخ جهان / تولید 80 درصد زعفران جهان در خراسان رضوی

خواص شگفت انگیز زعفران برای سلامتی

 برخی از خواص شگفت‌انگیز زعفران برای سلامتی شامل بهبود سلامت تنفسی، تقویت سیستم گوارشی، رفع درد، بهبود عادات خواب، کاهش خونریزی، تقویت سلامت قلب، افزایش گردش خون، پیشگیری از دیابت،استحکام استخوان‌ها، و بهبود عنلکر ایمنی بدن می‌شود.

زعفران، ادویه‌ای رایج و محبوب است که از گلی به‌نام زعفران بدست می‌آید. اسم علمی آن Crocus sativus می‌باشد، و می‌توان کلاله آن را خشک کرده و طی فرایندی تبدیل به ادویه‌ای ارزشمند کرد.

زعفران از نظر وزنی، با ارزش‌ترین ادویه است. این رشته‌های نازک، معمولا نارنجی متمایل به قرمز بوده و با دست، از گل‌های زعفران به دقت جدا می‌شوند. این گیاه معطر به‌خاطر قابلیتش برای رنگ و طعم دادن به غذا، همراه با فواید خاصش برای سلامتی، بسیار پرطرفدار است.

ترکیب ارگانیک منحصربفرد زعفران، آن را تبدیل به یک افزودنی قدرتمند در رژیم غذایی‌تان کرده است، زیرا حاوی بیش از 150 ترکیب متغیر شامل کاروتنوئیدها، سافرانال، کروستین، آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر مواد بیوشیمیایی همراه با مواد معدنی و ویتامین‌ها می‌باشد که برای سلامت انسان ضروری هستند.

گزارش از مهاجرزاده

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.