مشهد؛

جابجایی 380 هزار تن کالا در مرز ریلی سرخس

مدیرکل راه آهن خراسان از جابجایی 380 هزار تن کالای ترانزیتی، صادراتی و وارداتی توسط شش هزار و 627 دستگاه واگن از مرز ریلی سرخس در سه ماه نخست امسال خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ،محمدهادی ضیایی مهر گفت: ۱۱۴ هزار تن از این میزان مربوط به صادرات ایران به کشور‌های ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان توسط هزار و ۹۱۱ واگن است.

وی افزود: سیمان، مواد صنعتی، مصالح ساختمانی، رنگ، مواد غذایی و خاک صنعتی عمده اقلام صادراتی ایران به کشور‌های آسیای مرکزی است. ۶۶ درصد این محموله‌های صادراتی در ایستگاه‌های راه آهن خراسان بارگیری شده اند.

مدیرکل راه آهن خراسان بیان کرد: طی همین مدت ۵۵ هزار تن کالای وارداتی نیز با ۹۹۹ واگن از کشور‌های ازبکستان، قزاقستان و ترکمنستان به ایران وارد شد. این اقلام شامل پنبه، خوراک دام، مواد صنعتی و روغن صنعتی بود که بیشتر آن در خراسان رضوی تخلیه شده است.

ضیائی مهر اظهار کرد: در سه ماه نخست امسال همچنین ۲۱۱ هزار تن کالا از طریق سه هزار و ۷۱۷ واگن از مرز ریلی سرخس ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۲۱ درصدی دارد.

وی گفت: اعمال تخفیف‌های ۱۵ تا ۵۰ درصدی بر تعرفه حمل کالا، کاهش زمان ترانزیت کالای کشور‌های آسیای مرکزی در ایران از ۲۵ به ۲۱ روز، راه اندازی قطار‌های برنامه‌ای و هماهنگی با راه آهن کشور‌های آسیای مرکزی از عوامل افزایش ترانزیت ریلی در مرز سرخس است.

مدیرکل راه آهن خراسان افزود: ۱۸۲ هزار تن کالا به عنوان ترانزیت وارداتی از کشور‌های ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان به کشور وارد و از دیگر مرز‌های ریلی ایران خارج شده است. همچنین ۲۹ هزار تن کالای ترانزیت خروجی از مبدا بندرعباس از طریق مرز ریلی سرخس از کشور خارج شده است.

وی عمده محموله‌های ترانزیتی از مرز ریلی سرخس را پنبه، کود شیمیایی، گوکرد، مواد سوختی و کانتینر اعلام کرد و افزود: در این مدت سهم ترانزیت ریلی سرخس نسبت به کل کشور ۷۴ درصد بود و ۸۸ درصد از این تبادلات ترانزیتی از کریدور ریلی سرخس - بندرعباس انجام شد.


انتهای پیام//ف.ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار