معاون پارلمانی رئیس جمهور:

محرمانه‌گی تجاری در قراردادهای اقتصادی عادی است

امیری با انتقاد از تیتر یکی از رسانه ها در خصوص توتال گفت: محرمانه گی در قراردادهای تجاری با محرمانه گی امنیتی و سیاسی متفاوت است.

محرمانه‌گی تجاری امری عادی در قراردادهای مهم اقتصادی استبه گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسینعلی امیری با انتقاد از تیتر یکی از رسانه ها در خصوص توتال گفت: محرمانه گی در قراردادهای تجاری با محرمانه گی امنیتی و سیاسی متفاوت است. متاسفانه یکی از رسانه ها با حذف کلمه "تجاری" از "عبارت محرمانه گی تجاری" تلاش کرد اینگونه القاء کند که دولت مثلا در قراردادهای نفتی مردم را محرم نمی داند.

وی افزود: این رسانه ها اخیرا تلاش کرده این موضوع را در قرارداد نفتی با توتال القاء کند و به همین دلیل هم سخنان اینجانب را در روز دوشنبه تحریف نمود و با حذف کلمه تجاری از عبارت "محرمانه گی تجاری" اظهار نظر حقوقی اینجانب را جعل کرد.

امیری اظهارداشت: در قراردادهای تجاری بطور معمول در زمانی که موضوع قرارداد از اهمیت خاصی برخوردار باشد یک پیش قرارداد یا توافق محرمانه گی دارد که بر اساس آن طرفی که قرار است به عنوان پیمانکار مسئولیت اجرای پروژه را برعهده بگیرد، ارزیابی های اولیه تجاری را انجام دهد. در برخی موارد این توافق ها یک جانبه و در برخی موارد دوجانبه و چندجانبه است که طرفین توافق متعهد می شوند اطلاعات تجاری را که یک طرف عرضه می کند حفظ کنند که به آن پیمان نامه یا توافق عدم افشا نیز می گویند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: بر اساس توافق عدم افشا (Non-disclosure Agreement) که یک توافق بسیار مرسوم و معمول در عالم تجارت و فعالیت های اقتصادی است، طرفین توافق می کنند یک سری اطلاعات محرمانه شامل دانش و اطلاعات که طرفین به منظور خاصی به یکدیگر عرضه می کنند، افشا نشود و صرفا در همان منظور خاص مورد استفاده قرار گیرد.

وی اظهارداشت: این نوع توافق در واقع اطمینان دو طرفه ایجاد می کند تا براحتی اطلاعات، دانش و رازهای تجاری خود را به اشتراک بگذارند بدون آنکه بیم آن را داشته باشند که این اطلاعات به طرف سومی منتقل شود. بنابراین توافق یا پیمان نامه عدم افشا (NDA) به منظور مصون داشتن هرنوع اطلاعات محرمانه، انحصاری یا اسرار تجاری منعقد می شود تا محرمانه گی تجاری را میان طرف های موافقتنامه های مهم اقتصادی حفظ کند.

وی گفت: در برخی مواقع علاوه بر امضای توافق عدم افشا، قوانین موضوعه هم بر محرمانه ماندن اطلاعات تجاری برای حفظ منافع طرفین موافقتنامه های اقتصادی تاکید دارند.

امیری بار دیگر به قرارداد نفتی توتال و سوالی که از سوی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره مفهوم محرمانه گی این قرارداد مطرح شده بود اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با توضیحات بسیار مفصل و خوبی که آقای مهندس زنگنه وزیر نفت در مجلس ارائه کرد بسیاری از مسائل مطرح شده حل و با تبیین موضوع توسط ایشان و امور پارلمانی مجموعه دولت منجر به استرداد امضاءهای طراحانو خروج طرح از دستور کار مجلس شد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: برخی از نمایندگان راجع به محرمانه بودن این قرار داد سوال داشتند در حالی که همانگونه که توضیح دادم محرمانه گی در چنین قراردادهایی به هیچ وجه محرمانه گی سیاسی و امنیتی نیست بلکه منظور محرمانه گی تجاری است و در همه جای دنیا نیز اسرار اقتصادی و تجاری شرکت ها و کشورها در قراردادها حفظ می شود تا به منافع شان آسیب نرسد و این عرف تجارت است که البته اسرار تجاری یکی از مصادیق مالکیت های معنوی (Intellectual Property) نیز محسوب می شود.

وی اظهارداشت: این قرارداد مطابق قانون و مقررات و بر اساس منافع کشور امضاء شده و اکثر کارشناسان نیز ضمن تمجید از این قرارداد آن را یکی از ثمرات مهم برجام و خنثی کننده توطئه دشمنان برای منزوی کردن ایران می دانند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: "مضافا این قرارداد در چارچوب فرمت های مورد تایید و تصویب مراجع زیربط منعقد شده و همانگونه که آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرد، هیاتی متشکل از قوه قضائیه و مجلس بر قرارداد توتال نظارت می‌کند، پس این قرارداد برای مراجع و مقامات ذیربط در دسترس می باشد."

وی گفت: به نظر می رسد برخی انتقادات از این قرارداد نفتی به دلیل موفقیت دولت در این راه دشوار باشد وگرنه محرمانه گی تجاری در چنین قراردادهایی کاملا معمول و مرسوم است که نمونه مشابه آن را می توان در توافق شرکت ملی نفت ایران با شرکت های روسی و چینی دید.

 

محرمانه گی در توتال به هیچ وجه محرمانه گی سیاسی و امنیتی نیست

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار