خادمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

سیستم ریلی و جاده ای با یکدیگر قهرند/آقای آخوندی با دعوا توسعه امکانپذیر نیست

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس گفت: وزارت راه، سیستم ریلی و جاده ای را رقیب هم کرده و آنها مدام در حال زدن و تخریب یکدیگرند، با این روند صنعت ریلی توسط سیستم جاده‌ای در حال نابودی است.

تدابیر وزارت راه در رقیب سازی سیستم ریلی و جاده‌ای/ضرورتی برای افزایش قیمت گازوئیل وجود نداردهدایت‌الله خادمی نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اظهار نظر کشاورزیان رئیس سازمان راهداری مبنی بر افزایش قیمت گازوئیل به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل اظهار داشت: از آنجایی که سیستم اقتصادی چند وجهی است، نظر رئیس سازمان راهداری مبنی بر افزایش قیمت گازوئیل به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل تک بعدی است.

 وی ادامه داد: در حال حاضر چون توزیع گازوئیل بر اساس کارت سوخت  و تُن کیلومتر ارائه می‌شود، از وضعیت خوبی در زمینه مصرف و شفاف‌سازی برخوردار است و ضرورتی برای افزایش قیمت آن وجود ندارد.

 نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس بیان داشت: اگر قیمت گازوئیل افزایش یابد نه تنها هزینه حمل و نقل بلکه تمامی قیمت‌های وابسته به سوخت چون لاستیک، قطعات یدکی و ... نیز به تبع آن تغییر و افزایش خواهد یافت.

 وی تأکید کرد: بنابراین در تغییر قیمت باید همه زنجیره‌های مرتبط به سیستم اقتصادی و توان مردم  پاسخگو باشند که فعلا ًدرباره گازوئیل شرایط این چنین نیست.

تدابیر وزارت راه در  رقیب ساختن سیستم ریلی و جاده ای

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه سیستم حمل و نقل کشور ناکارآمد است، افزود: با اینکه در همه جای دنیا از سیستم ریلی راه‌آهن به علت ایمن، ارزان و مصرف سوخت کمتر استفاده می‌شود، اما در ایران تمام انرژی صرف  سیستم جاده‌ای با آن همه خطرات و مشکلات می‌ گردد.

 خادمی ادامه داد: انرژی مصرف شده توسط راه‌آهن کشورمان یک هفتم کامیون و خودروها در سیستم زمینی و جاده‌ای است، ولی متأسفانه اکنون ضرردِه بوده و رها شده است.

 وی بیان داشت: تصمیماتی که وزارت راه برای راه‌آهن و جاده می‌گیرد ضمن اینکه همدیگر را خنثی می‌کنند، متناقض نیز هستند در صورتیکه باید سیاست‌گذاری زیر مجموعه‌های یک وزارتخانه مشخص، جهت‌دار ، تکمیل کننده و در راستای همدیگر باشد.

 نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: وزارت راه باید تدابیری اتخاذ کند که کاهش هزینه‌های سیستم حمل و نقل کشور را سبب شود، در حالیکه دو سیستم زیر نظر، یعنی ریلی و جاده را به عنوان دو رقیب هم قرار داده که مدام در حال زدن و تخریب یکدیگرند، با این روند صنعت ریلی  به‌وسیله سیستم جاده‌ای در حال نابودی است.

 خادمی تصریح کرد: متأسفانه وزارت راه هنوز نتوانسته سیستم ریلی را به داخل صنایع فولاد، پتروشیمی، بنادر  و کارخانه‌ها برده تا حمل و نقل باری آنها از طریق ریل انجام شود.

 وی با تأکید بر اینکه وزارت راه به صورت جزیره‌ای عمل می‌کند، افزود: چرا سیستم ریلی که به هر جهتی به  صرفه است باید مالیات پرداخت کند ولی سیستم زمینی (جاده‌ای) از چنین موضوعی معاف است، نه کسی پاسخگو بوده و نه کسی نظارت می‌کند.

 نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس در پایان  با بیان اینکه ما مشکل مدیریتی داریم ،گفت: متأسفانه به مسائل یک بعدی نگاه کرده و قصد ،تلاش و دانشی برای حل موضوع وجود ندارد.

 انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار