محمدعلی شاعری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

اجرایی شدن ۴۰ درصد انتقال آب از خلیج فارس به بخش مرکزی ایران/ خطرات انتقال آب دریای خزر

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی از اجرایی شدن ۴۰ درصد پروژه انتقال آب از خلیج فارس خبر داد.

اجرایی شدن ۴۰ درصد انتقال آب از خلیج فارس به بخش مرکزی ایران/ خطرات انتقال آب دریای خزرمحمدعلی شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به انتقال آب دریای خزر به استان سمنان اظهار داشت: دریای خزر یک دریای بسته است که هر دستکاری در این دریا موجب به خطر افتادن اکوسیستم طبیعی خواهد شد.

وی ادامه داد: فرآیند شیرین سازی با برداشت آب از دریای خزر و تخلیه پسماندهای نمکی در دریا اتفاق می افتد که باعث شوری، افزایش غلظت نمک، افزایش دمای آب دریا و پس روی آب دریا می شود که این  اتفاق  زیستگاه طبیعی آبزیان و موجودات دریایی را به مخاطره می اندازد.

شاعری بابیان اینکه انتقال آب دریای خزر تهدیدی برای دریا است، گفت: اگر پروژه انتقال آب دریای خزر آغاز شود، با کاهش شدید آب دریا و خشک شدن آن روبه رو خواهیم شد.

وی با اشاره به شرایط کشور و بحرانی بودن آب نسبت به وضعیت کنونی افزود: با اجرای این پروژه قطعا استان هایی مانند خراسان شمالی، تهران و بخش مرکزی ایران به دنبال برداشت های بعدی از دریای خزر خواهند بود که این موضوع تهدیدی برای خزر محسوب می شود و باید شاهد شکل گیری دریاچه ارومیه دیگری باشیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برداشت آب از دریای خزر موجب اختلال در زندگی مردم مناطق حاشیه دریا می شود، تصریح کرد: دریای خزر به عنوان یک دریاچه با وسعت بالا محسوب می شود که قدرت خودپالایی بسیار پایینی دارد؛ از این رو هر نوع برداشت و انتقال آب به هر نقطه ای از کشور خلاف مقررات و ضوابط محیط زیستی است.

وی در واکنش به نظر استاندار استان سمنان که از انتقال آب از دریای خزر  به استان سمنان تا دو ماه آینده خبر داده بود، گفت: این نظر استاندار استان سمنان به هیچ عنوان کارشناسی نبوده و نمایندگان مجلس برای این پروژه مجوزی را صادر نخواهند کرد. ما اجازه نمی دهیم اقدامات نسنجیده و غیر فنی موجب بحران محیط زیستی در کشور شود.

شاعری درباره اجرای پروژه شیرین سازی انتقال آب از خلیج فارس به بخش های مرکزی ایران افزود: این پروژه در مسیر بندرعباس تا یزد و کرمان در حال اجرا است که می تواند توسعه یابد و به استان سمنان و بخش مرکزی ایران نیز انتقال یابد.

وی ادامه داد: انتقال آب به بخش های مرکزی ایران می تواند آب مورد نیاز صنعت،کشاورزی و شرب این بخش ها را تامین کند؛ چرا که خلیج فارس متصل به دریای آزاد است و ظرفیت خود پالایی بسیاری دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارزیابی این پروژه در سال 92 انجام شده، گفت: حدود 40 درصد پروژه انتقال آب از خلیج فارس اجرا شده و نیازی به انتقال آب از خزر نیست؛ چرا که با این کار دریای خزر خشک و حدود 6 میلیون نفر از نظر معیشت دچار مشکل خواهند شد.

انتهای پیام/

 

تفاوت‌های انتقال آب دریای خزر و خلیج فارس به مناطق مرکزی ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جابر
۰۱:۱۱ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
آقا ارومیه رو خشک کردین حد اقل یه دریاچه برای اینده بگذارید بمونه کم طبیعت رو دستکاری کنین اگر شما میخواهید که اتفاق خوبی برای ایران بیفته از همین ظرفیت‌هایی که داره استفاده کنید چرا همش اسرار دارید که حتما یه کاری کنید که در نقطه مقابل طبیعت باشه به خدا طبیعت اینقدر سخاوتمند هست که نیازی به خشونت با طبیعت نداشته بشیم وقتی میخواهیم در مورد انتقال آب صحبت کنیم داریم در مورد یک پدیده جدید حرف میزنیم این میتونه هزاران پارامتر دیگه داشته باشه که هیچکدوم در معادلات و حساب کتابهای ما به حساب نیامدند بزرگواران نگاه کنید این همه بقیه کشورها دارن از ظرفیت‌های طبیعی طبیعت بدون این که با آن مقابله کنند یا بخواهند تغییری در آن ایجاد کنند در کنار طبیعت دارن هم تولید می‌کنند و هم به طبیعت آسیب نمی رسانند به جای این کارا جنگلها رو نابود نکنین فکری برای این ریزگردهای جنوب و غرب کنین از انرژی خورشیدی استفاده کنید از انرژی باد استفاده کنید از انرژی امواج دریا استفاده کنید چرا همیشه به فکر این هستید که با طبیعت بجنگید تغییرات آب و هوایی میتونه یک زیست بوم رو کاملا نابود کنه مثل همون درخت‌هایی که بردید در جنوب کاشیتد که به یک مشکل بزرگتر از مشکل ریزگردها تبدیل شدن حالا از ما گفتن بود بهترین کاری که میشه کرد به نظرم اینه که با طبیعت مقابله نکنیم در کنار طبیعت قرار بگیریم به جای این که خونه‌هامون رو بر روی تبپه ها درست کنیم جوری خونه‌هامون رو درست کنیم که جزیی از تپه باشه
Germany
ناشناس
۱۱:۴۳ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
۶۰ درصد مابقی به عمر ما قد می‌دهد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
مديران ما چرا اينقدر دير عمل ميكنند
آخرین اخبار