ارتباط چاقی با کمردرد و راه های فرار از آن با ورزش

کم تحرکی و پرخوری در حالی باعث چاقی و افزایش وزن می شود که یکی از پیامدها و عوارض آن کمر درد است؛ کمر دردی که از راه های مختلف می تواند رخ دهد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، اضافه وزن یا چاقی به معنای این است که انسان در بدن خود مقدار زیادی چربی دارد، که باعث به خطر افتادن سلامتی او می‌شود. بیماری چاقی در بیشتر موارد به دلیل ترکیب بیش از اندازه انرژی دریافتی از غذا، ژنتیک و تحرکات کم بدنی به وجود می‌آید. طبق پیش بینی سازمان بهداشت جهانی «WHO»، ممکن است که اضافه وزن و بیماری چاقی در آینده نه چندان دور جای برخی نگرانی ها‌ی قدیمی در خصوص سلامت عمومی مانند سوء تغذیه را به عنوان عامل اصلی ضعف سلامتی بگیرد.

چاقی باعث بوجود آمدن بیماری‌هایی مانند انواع کمردرد، دیابت، فشار خون بالا،  آرتروز، سکته و ناراحتی های قلبی، بیماری کبد چرب، اختلال در چربی خون، بیماری کیسه صفرا، سرطان و غیره  شود.

در این گزارش به بررسی 6 نوع کمر درد که ناشی از چاقی و اضافه وزن است، می پردازیم:

 کم تحرکی و پرخوری  باعث چاقی و افزایش وزن  و وزن بالا می‌تواند از شش راه باعث کمردرد شود،  ضمن توجه به این شش راه، از این پس از فعالیت بدنی غافل نباشید:

۱-با افزایش وزن میزان زیادی چربی در شکم تجمع پیدا می‌کند. باعث می شود شکم بزرگ شده، گودی کمر بیشتر شده و لگن به سمت جلو بچرخد. این افزایش تقعر در ستون مهره کمری، موجب وارد شدن فشار بیش از حد به دیسک بین مهره‌ای و مفاصل بین مهره‌ها می‌شود.

۲-پایین ستون مهره ها بیشترین تاثیر منفی را از افزایش وزن می‌پذیرد. وزن زیاد تنه، در این محل می‌تواند موجب فشار بیش ار حد به مهره‌ها شود. این فشار به تدریج موجب خراب شدن دیسک بین مهره‌ها می‌شود، به تدریج کاهش ارتفاع دیسک رخ می‌دهد و در نتیجه مهره‌ها به هم نزدیک‌تر می‌شوند. نزدیکی مهره‌ها به هم موجب افزایش فشار به مفصل بین مهره‌ها می‌شود. به این مفاصل فاست «Facet joints» می‌گویند. فشار بیش از حد به مفاصل فاست به تدریج موجب بروز آرتروز و ساییدگی در آن‌ها شده ،که نتیجه آن‌ها درد است.

۳- خرابی دیسک بین مهره‌ای زمینه را برای افزایش احتمال بروز فتق دیسک بین مهره‌ای افزایش می‌دهد.

۴- در افراد چاق به علت فشار‌های زیادی که به مهره‌های آن‌ها وارد می‌شود بافت‌های اطراف دچار التهاب می‌شوند. یکی از واکنش‌های بدن به این التهاب تولید بافت همبندی و استخوان اضافه است. این بافت‌های اضافی در اطراف نخاع می‌توانند فضای کانال نخاعی را کم کرده و در نتیجه موجب بروز بیماری تنگی کانال نخاعی شوند.

۵- در افراد چاق احتمال بروز سر خوردن مهره‌ها هم بیشتر می‌شود.

۶- افراد چاق فعالیت‌های فیزیکی کمتری دارند. این کم تحرکی بتدریج می‌تواند موجب ضعف  عضلات ستون مهره و شکم شود. ضعیف شدن این عضلات از مهمترین علل شناخته شده در بروز کمردرد است.

فرار از کمردرد با ورزش

عضله‌ای کردن کمر برای کاهش خطر ابتلا به کمردرد ضروری است. با این حال توجه داشته باشید که اگر برخی ورزش‌ها مفیدند، برخی دیگر ممکن است باعث درد و رنج در ناحیۀ کمر بشوند.
برای پیشگیری از کمردرد سه ورزش به شدت توصیه می‌شوند: شنا، پیاده روی و دوچرخه سواری.

دوچرخه سواری:

این فعالیت به شرطی مناسب است که موقعیتی مناسب برای قرارگرفتن روی دوچرخه داشته باشید (تناسب بین اندازۀ دوچرخه و ارتفاع بدن) و هیچ مشکل خاصی برای سطح ستون مهره‌ها ایجاد نشود.

شنا:

شنا بهترین ورزش برای پیشگیری از کمردرد و نیز مناسب برای کسانی است که از کمردرد رنج می‌برند. شنا نوعی درمان کامل برای مشکلات کمر است. وقتی که بدن در آب است، در حالت بی‌وزنی است و از یک سری از قید و بندها رها می‌شود. در نتیجه ستون مهره‌ها تحت فشار و وزن بدن قرار ندارد.

پیاده روی:

یک فعالیت جسمی بسیار مناسب است. بسیار ساده می‌توان پیاده روی کرد؛ چه مسیر کوتاه باشد و چه طولانی، چه سرعت پیاده روی زیاد باشد و چه کم، فایده و تأثیر خود را خواهد داشت. اگر پیاده روی می‌کنید باید تعداد گام‌هایتان را افزایش دهید به جای اینکه اندازۀ گام‌هایتان را بیشتر کنید. در واقع هر چه طول گام بیشتر باشد، میزان پیچ خوردگی در ستون مهره‌ها بیشتر خواهد بود. اگر پیاده به یک گردش طولانی می‌روید، گام‌هایتان باید مرتب باشند. ضمناً کوله پشتی تان هم باید سبک باشد.

 

منبع: فدراسیون پزشکی ورزشی

 

انتهای پیام/


چاقی و عوارض ناشی از اضافه وزن باعث کمردرد می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۱۲ آذر ۱۳۹۹
سلام
میخواستم بدونم هر سانت شکم چقدر فشار به مهره های کمر میاورد؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی امیری
۱۱:۵۷ ۰۷ تير ۱۳۹۸
امیدوارم که جواب بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۰۷ مرداد ۱۳۹۶
مرسی