کاروانسرای دیرگچین در دل کویر

کاروانسرای دیرگچین در متون تاریخی به نام های دژ کردشیر، دیرالجص، قصرالجص ، قصرگچ ،قلعه دیرو قلعه دیر کاج خوانده شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان ازقم ؛ کاروانسرای دیرگچین در دل پارک ملی کویر بر سر راه قدیمی قم به ورامین  قرار دارد و فاصله آن تا قم حدود ۸۰ کیلومتر است.

کاروانسرای دیرگچین

وسعت محوطه كاروانسراى دیر گچین به 12 هزار متر مربع مى‌رسد كه بناى كاروانسرا با وسعتى حدود 8 هزار متر مربع در میان آن احداث شده است و داراى 43 حجره، ایوان شاه نشین، حیاط خلوت و 8 شترخانه، داراى منظر شاهى و 2 مغازه براى نگهدارى كالا، حمام و مسجد است.

کاروانسرای دیرگچین

بنای اصلی آن دارای پلان مربع بوده که در چهار گوشه دارای چهار طاقنماست و ورودی آن مستطیل شکل و گنبدی بر بالای آن قرار دارد. دیرِ گچین، کاروانسرایی‌ است با پلان منظّم چهار ایوانی و مربّعی و حدود صد متر در صد متر. پی بنا در دوره ساسانی گذاشته شده اما ساختمان، در دوره صفوی کامل گشته است.

کاروانسرای دیرگچین

چهار برج در رئوس ساختمان و دو نیم‌برج در ورودی بنا – بخش جنوبی – قرار دارند .

کاروانسرای دیرگچین

با توجه به قدمت، وسعت و اهمیت کاروانسرای دیر گچین در بیشتر منابع و متون به عنوان مادر کاروانسراهای ایران از آن نام برده شده است. یکی از دلایل نام نهادن کاروانسرای دیر گچین به عنوان مادر کاروانسراهای ایران، وجود کلیه نیازهای اولیه مسافرین (شامل : مسجد، آسیاب، حیات خلوت، حمام و توالت عمومی) در داخل کاروانسرا می‌باشد.

کاروانسرای دیرگچین
کاروانسرای دیر گچین در حال حاضر به محل نگهداری احشام روستاییان محل تبدیل شده و مالکیت آن نامشخص است . این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۴۰۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاروانسرای دیرگچین

راه های ورود به منطقه :

مسیر اول : جاده آسفالته قم به روستای علی آباد و سپس مسیر خاکی نسبتا هموار تا دیر گچین .

مسیر دوم : چرم شهر ورامین بعد از طی مسافتی در حدود 20 کیلومتر به دیر گچین می رسید.

انتهای پیام/ح

مادرکاروانسراهای ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.