استاندار آذربایجان‌شرقی ؛

انجام مراودات تجاری با کشورهای اروپایی توسط تجار آذری

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: دولت دوازدهم به دنبال توسعه روابط با کشورهاست که قاعدتاً به دنبال تحقق این کار خواهد بود، طبیعی است که در این توسعه روابط کشورهایی که از دیرینه با آنها ارتباطات علمی،فرهنگی و اقتصادی داشته‌ایم، در اولویت خواهند بود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛جبارزاده استاندار آذربایجان‌شرقی در دیدار سفیر انگلستان با بیان اینکه امیدواریم حضور در تبریز فرصتی خوبی برای دیدن مناطق زیبای تبریز و استان بوده باشد، اظهار داشت: بازار تبریز از گذشته ظرفیت بسیار خوبی بوده و یکی از بازارهای مورد توجه در مسیر جاده ابریشم بین شرق و غرب است و نوعاً در بازار تبریز از قدیم‌الایام تبادلات تجاری انجام می‌شده است.

وی با بیان اینکه بازار تبریز جذابیت بسیار بالایی برای کشورهای همسایه به خصوص عثمانی‌ها داشته به ‌طوریکه برای تصاحب بازار تبریز بین عثمانی‌ها جنگ‌های مختلفی به وجود آمده و آخرین آن جنگ چالدران بوده است، در حال حاضر نیز همان نقش را تجار آذربایجان‌شرقی در ارتباط با بازرگانان اروپا ایفا می‌کنند.

استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید براینکه اغلب مردم ما تاجر هستند و بازار تبریز و تهران بیشتر در دست آذری‌ها و تبریزی‌هاست، افزود: اغلب مراودات تجاری با کشورهای اروپایی توسط تجار آذری انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در کنار مبادلات تجاری در بخش صنعت نیز از قدیم جزو استان‌های صنعتی کشور بوده‌ایم منتها این صنایع قدیمی شده و به دنبال نوسازی هستیم و در سال‌جاری دولت بودجه خوبی برای نوسازی صنایع کنار گذاشته و برای استان آذربایجان‌شرقی سقف بودجه را مشخص نکرده‌اند و تا به اندازه‌ای که لازم باشد دستمان در این زمینه باز است و این زمینه می‌تواند یکی از محورهای همکاری بین آذربایجان‌شرقی و کشور انگلستان باشد.

علاقه‌مند هستیم خطوط تولید صنایع را نوسازی کنیم
جبارزاده ادامه داد: علاقه‌مند هستیم خطوط تولید صنایع را نوسازی کنیم و مطمئن هستیم بخش عمده‌ای از ماشین‌آلات، تکنولوژی و دانش فنی مورد نیاز استان را شرکت‌های انگلیسی می‌توانند به ما بفروشند.

وی با بیان اینکه موضوع دیگر همکاری می‌تواند در بخش IT و ICT باشد، ادامه داد: دانشگاه‌های تبریز، صنعتی سهند و آذربایجان در این زمینه فعال هستند و با توجه به حضور 3 هزار و 400 عضو هیات علمی و اینکه تعدادی از این‌ها در انگلستان تحصیل کرده‌اند،می‌توانند رابط‌های خوبی بین کمپانی‌های استان آذربایجان‌شرقی و انگلستان باشند.

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: فارغ‌التحصیلان دیگر کشورها پل رابطی بین کشور ما و کشورهایی که تحصیلات عالی را در آن گذرانده‌اند، هستند.

وی با بیان اینکه علاقه‌مند هستیم در بخش‌های تکنولوژی‌های جدید از ظرفیت این افراد استفاده کنیم، در علوم جدید مثل تکنولوژی نانو فارغ‌التحصیلانی از انگلیس داریم که هرکدام از این‌ها می‌توانند در تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان ایفای نقش کنند و دولت حمایت ویژه‌ای از این‌گونه شرکت‌ها دارد.

توسعه روابط با کشورهایی که ارتباطات علمی، فرهنگی و اقتصادی داشته‌ایم، در اولویت است
استاندار آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در بخش کشاورزی از نظر زراعت، باغبانی و محصولات دامی و طیور نیز استان ظرفیت‌های خوبی دارد و البته از گذشته نیز ارتباطات خوبی در این زمینه بین مؤسسات تحقیقاتی استان و مراکز تحقیقاتی انگلستان وجود داشته است و علاقه‌مند هستیم این‌ها را باز تعریف کنیم.

وی با بیان اینکه امسال برای دولت جدید، رهبری انقلاب بحث توسعه روابط با کشورهای دیگر به خصوص کشورهای اروپایی را توصیه کرده‌اند و دولت دوازدهم قاعدتاً به دنبال تحقق این کار خواهد بود،گفت: طبیعی است که در این توسعه روابط کشورهایی که از دیرینه با آنها ارتباطات علمی،فرهنگی و اقتصادی داشته‌ایم، در اولویت خواهند بود.

جبارزاده با اشاره به واحدهای صنایع غذایی بزرگ در استان اضافه کرد: یکی از محورهای توسعه می‌تواند در زمینه صنایع غذایی باشد و دومین محور صنایع استان، صنایع قطعه‌سازی خودرو بوده که باز به روز بودن خطوط آنها اهمیت داشته تا بتواند قطعات داخل را تأمین و امکان صادرات به کشورهای دیگر را داشته باشیم.

وی ادامه داد: در زمینه صنایع قطعه‌سازی در حال حاضر قراردادی با انسیتو تکنولوژی اتریش برای به‌روز کردن خطوط تولید قطعات خودرو داشته‌ایم.

استاندار آذربایجان‌شرقی بیان کرد: محور سوم برای توسعه روابط بحث‌های پتروشیمی و صنایع نفت می‌تواند باشد که الان در حال اجرای خط اتیلن غرب به تبریز هستیم و ظرفیت پتروشیمی تبریز را پنج برابر خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود فاصله زیادی که با مراکز نفت‌خیز داریم، به دلیل موقعیت جغرافیایی علاقه‌مندیم تا توسعه پتروشیمی از اینجا صورت گرفته و مواد پتروشیمی را به کشورهای اروپایی صادر کنیم.

بحث پتروشیمی می‌تواند یکی از محورهای همکاری باشد
جبارزاده افزود: با توجه به اینکه بحث اصلاح خطوط پالایشگاه را داشتیم، هفته گذشته قراردادی با حضور رئیس جمهوری در این زمینه با کره جنوبی امضا کردیم اما در بحث پتروشیمی هنوز با جایی وارد مذاکرات جدی نشده‌ایم و این مسئله می‌تواند یکی از محورهای همکاری باشد.

وی تاکید کرد: دولت آقای روحانی توسعه ویژه آذربایجان را در برنامه کاری خود داشته و از این لحاظ در جذب سرمایه خارجی دستمان باز است به طوریکه در سال گذشته با جذب یک میلیارد و 400 میلیارد دلار به عنوان استان دوم در کشور مطرح شدیم و امسال نیز قصد داریم استان اول باشیم، البته تنها قرارداد پالایشگاه استان که هفته گذشته امضا شد، 1.6 میلیارد یورو بود و باتوجه به این مسئله تا به اینجا ما استان اول هستیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی بیان کرد: استان آذربایجان‌شرقی آمادگی برای توسعه روابط را داشته و مردم ما و مخصوصاً بخش خصوصی ترجیح می‌دهند با کشورهای تراز اول اروپایی روابط تجاری و اقتصادی برقرار کنند و اگر روابط به یک خط صعودی تبدیل شود، طبیعی است که اطمینان خوبی در بخش خصوصی برای کار با کشور انگلستان ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: امیدواریم این روابط تسهیل شده و شاهد توسعه روابط باشیم، در این راستا حضور هیات انگلیسی در استان و مذاکره با بخش خصوصی می‌تواند مؤثر باشد چرا که خود بخش خصوصی می‌داند که چگونه باید کار را شروع کند.

جبارزاده با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان مقصد گردشگری جهان اسلام در سال 2018 بیان کرد: با توجه به این مسئله از امروز دعوت می‌کنیم شرکت‌های توریستی انگلیسی،گردشگران انگلیسی را به تبریز بیاورند.

 

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار