باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

صنعت در به کارگیری دانشگاه مردود شد/تلاش‌ها برای تقریب دانشگاه و صنعت ادامه دارد

ارتباط بهتر دانشگاه و صنعت می تواند موجب رشد اقتصادی شود، شکافی که علی‌رغم تلاش‌ها همچنان وجود دارد.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در سرفصل امور علمی و فناوری سیاست‌های برنامه پنجم توسعه ، تحول در نظام آموزش عالی و پژوهشی تأیید و بر ارتباط مؤثر بین دانشگاه‌ها و با صنعت و فناوری‌های پیشرفته مورد نیاز تأكید شده است.

گسترش همکاری و تعامل فعال میان صنعت و دانشگاه و همچنین دانش بنیان شدن بسیاری از صنایع از مقولاتی بوده که در سالهای اخیر رشد یافته و نقش دانشگاه در پیشبرد صنعت کشور را تسهیل کرده اما هنوز هم شکاف معناداری میان صنعت و دانشگاه احساس می شود.

در حالیکه در بیشتر کشورهای صنعتی جهان ارتباط مناسبی میان دانشگاه و صنعت وجود دارد اما وضعیت ایران از این حیث مطلوب نیست.

طبق برخی آمارها در خصوص رقابت پذیری جهانی کشورها که  در آن بیش از 100 شاخص اجتماعی و اقتصادی مدنظر قرار گرفته، ایران در شاخص تحصیلات عالیه و آموزش و تکنولوژی به ترتیب رتبه‌های 49 و 97 را از میان 138 کشور جهان  به خود اختصاص داده‌ و این بدین معناست که اگرچه کشور به لحاظ تربیت نیروی انسانی با تحصیلات عالی به خوبی عمل کرده اما در بخش بکارگیری این افراد در صنعت با مشکل مواجه بوده است.

شاید یکی از مشکلات این باشد که در ایران دانشگاه‌ها عموماً مأموریت‌ها و اهداف عمومی و یكسانی را دنبال می‌كنند و كمتر به دنبال برنامه‌ریزی مأموریت‌گرا بوده اند که در صورت تحقق این مهم، دانشگاه ها می توانند به سمت صنایع خاص متمایل شوند.

امضاء تفاهم نامه وزارتخانه ها برای تقویت رابطه دانشگاه و صنعت

برات قبادیان معاون آموزش پژوهش و فناوری وزارت صنعت معدن تجارت در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،گفت: از سال 92 تفاهم‌نامه ای بین وزارت علوم و وزارت صنایع در جهت تقویت رابطه بین دانشگاه و صنعت به امضا رسیده است.

وی در ادامه افزود: در این راستا سه طرح اصلی مورد توجه قرار گرفت که اولین طرح مربوط به کارآموزی دانشجویان کارشناسی در صنعت بود و از ابتدای تعطیلات دانشگاهی این طرح به اجرا رسیده و ظرف یک ماه گذشته 50 هزار دانشجو در آن ثبت نام کرده اند.

قبادیان همچنین بیان کرد: بخش دیگر مربوط به پایان نامه های دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد است که وزارت علوم سعی کرد برای این پایان نامه ها محور و هدف مشخصی تعیین کنند تا بتوان آنها را در صنعت به کار گرفت.

معاون وزیر صنعت معدن تجارت تصریح کرد: بخش سوم این تفاهم‌نامه نیز در به کارگیری دانشجویان در داخل کشور بجای اعزام به خارج از کشور تأکید دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا  این تفاهم نامه عملی شده و یا فقط در حد یک امضا باقی مانده است، بیان کرد: نتایج این اقدامات در عمل قابل مشاهده است و وزارت صنعت در بحث تأثیرگذاری و نظارت این طرح ها نیز ورود کرده است.

قبادیان همچنین در پایان اعلام کرد:در حال حاضر سامانه مرکزی به وجود آورده ایم که از یک طرف دانشجویان در آن مشخصات خود را وارد می‌کنند و از طرف دیگر فعالان حوزه صنعت به آن مراجعه کرده و نیروی کار خود را انتخاب می کنند.

تشکیل کارگروه برقراری ارتباط میان دانشگاه و صنعت در مجلس

اسفندیار اختیاری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در راستای رهنمودهای رهبری مبنی بر ایجاد ارتباط میان دانشگاه‌ها و صنعت، گفت:  کارگروه برقراری ارتباط میان دانشگاه و صنعت در مجلس تشکیل شده  که این کارگروه مرکب از مدیران وزارتخانه‌های صنعتی، رؤسای دانشگاه‌های صنعتی بزرگ تهران و برخی اعضا و رؤسای کمیسیون‌های صنایع و معادن، انرژی و آموزش و تحقیقات،‌ تشکیل شده  تا به کاربردی کردن پژوهش‌ها و تولیدات علمی دانشگاه‌های ما اقدام کند.

وی افزود: قریب به سه ماه است که جلسات این کارگروه به طور مرتب برگزار شده و حداقل آثارش این است که ما شاهد تحرک خوبی در وزارتخانه‌های صنعتی بوده ایم  و این امر ادامه خواهد داشت.

رییس کمیته علوم، پژوهش و فناوری کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر اینکه شکوفایی اقتصاد دانش بنیان سبب اشتغالزایی و جلوگیری از خروج ارز از کشور می‌شود، بیان کرد: در مجلس شورای اسلامی نیز اقدامات خوبی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان انجام شده که تصویب قوانین به منظور راه اندازی پارک های علمی و فناوری و البته تشکیل صندوق نوآوری و شکوفایی با سرمایه و اعتباری بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان از جمله این موارد است.

اختیاری در پایان یادآور شد:  امروزه در کشورهای پیشرفته دنیا دانش را به تکنولوژی تبدیل کرده و برای دستیابی به این موضوع نیاز به تجاری‌سازی است که اگر این امر در ایران محقق شود شاهد رشد و توسعه اقتصادی خواهیم بود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Spain
ali
۱۷:۱۳ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
با سلام
صنعتی که خود رو به زوال است چگونه عصا کش دانشگاه شود . با اجرای ناصحیح اصل 44 عملا صنایع تعطیل شده اند . دیگر دغدغه صنایع رشد و بالندگی نیست بلکه فقط بقاست .
Spain
عماد
۱۶:۲۱ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
نمونه بارزش تعطیلی دانشگاه صنایع و معادن هستش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
مشکل از صنعت نیست! مشکل از دانشگاه هاست که نیروهای غیرمتخصص تربیت می کنند.
آخرین اخبار