اسپوتنیک گزارش داد؛

ناتو حق اعمال فشار بر ترکیه را ندارد

یک مقام ترکیه‌ای در گفتگو با اسپوتنیک گفت ناتو حق اعمال فشار بر ترکیه را ندارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، علی‌رغم اینکه مقامات ترکیه از بازدید نمایندگان مجلس آلمان از پایگاه نظامی کُنیا جلوگیری کرده اند، اکنون ناتو طی ارسال نامه‌ای به برلین، از نمایندگان مجلس این کشور دعوت کرده است از این پایگاه نظامی دیدن کنند.

یک مقام ترکیه‌ای در گفتگو با اسپوتنیک گفت نمایندگان ناتو حق اعمال فشار بر یک کشور مستقل و نیز انجام اقدامات سیاسی بین‌المللی از جانب دولت ترکیه را ندارند.

وی گفت: «ترکیه کشوری مستقل است. نمایندگان پارلمان آلمان باید به این مسئله توجه کنند. آن‌ها نمی‌توانند هر زمان که بخواهند از پایگاه‌های نظامی ترکیه بازدید کنند، حتی اگر این پایگاه‌ها به ناتو تعلق داشته باشد. دولت آلمان باید برای بازدید از پایگاه کنیا درخواستی مناسب به مقامات ذی صلاح ترکیه ارسال می‌کرد و نه ناتو.»

در اواسط ماه ژوئیه، ترکیه از بازدید اعضای کمیته دفاعی پارلمان آلمان از پایگاه کنیا – که به ناتو تعلق دارد و در آن نیروهای آلمانی مستقر شده اند – جلوگیری کرد. سخنگوی دولت آلمان پس از آن توضیح داد این ملاقات لغو نشده و تنها به زمانی دیگر محول شده است.

همچنین در ماه ژوئیه، دبیر کل ناتو پیشنهاد بازدید نمایندگان آلمان از این پایگاه در چارچوب پیمان ناتو را مطرح کرد.

این مقام ترکیه‌ای افزود: «بر اساس قوانین بین‌المللی و توافق‌های دوجانبه که به امضای ترکیه رسیده است، نمایندگان ناتو حق اعمال فشار بر یک کشور مستقل و تصمیم‌گیری از جانب دولت ترکیه در سیاست بین‌المللی را ندارند.»

در ماه مِه، آنکارا همچنین بازدید گروهی از نمایندگان آلمانی از پایگاه هوایی اینجرلیک را لغو کرد. این در حالی است که نیروهای نظامی و نیز چند جنگنده آلمانی در این پایگاه هوایی مستقر هستند.

انتهای پیام/

انتقاد ترکیه از دخالت ناتو در امور داخلی خود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار