باغ موزه هرندی باغی با خاطرات تاریخی

باغ موزه هرندی باغی اصیل ایرانی با خاطرات تاریخی در شهر کرمان واقع است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ، روحی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اعلام اینکه مجموعه باغ ‌موزه هرندی کرمان و بنای موجود در آن مربوط به اواخر دوره قاجاریه  و در خیابان فردوسی شهرستان کرمان واقع شده است گفت: مجموعه باغ این مجموعه توسط مرحوم عدل السطان بنا گردیده ودر سال 1313به مرحوم ابوالقاسم هرندی فروخته شده است.
وی افزود: این باغ موزه با معماری خاص خود و نیز فضای مناسبی که دارد،از مهم ترین باغ موزه های کشور است.

باغ موزه هرندی باغی با خاطرات تاریخی


روحی با اشاره به اینکه این باغ تمامی ویژگیهای یک باغ عمارت ایرانی را دارا است اظهار کرد: از جمله قسمتهای باغ می توان ساختمان اندرونی ، بیرونی ، بهارخواب ، حمام آشپزخانه و اتاق های مستخدمین ، گاو گرد(گاوچاه) حوض و آب نما ، اصطبل و درختان میوه را نام برد .
معاون میراث فرهنگی بیان کرد: بر اثر مرور زمان این باغ دستخوش تغییرات زیادی شده که می توان به تخریب اصطبل و انبارها ، تبدیل آشپزخانه به ساختمان اداری اشاره کرد .

باغ موزه هرندی باغی با خاطرات تاریخی

وی با اعلام اینکه اکنون ساختمان موجود در این باغ به عنوان موزه منطقه ای استان کرمان مورد بهره برداری قرار گرفته است گفت: همچنین در طبقه همکف این ساختمان موزه، سازهای سنتی استاد مسعود و در طبقه فوقانی آن موزه باستانشناسی که از اهداف مهم ایجاد آن معرفی تمدن‌های کهن منطقه جنوب شرق ایران و ارتباط آنان با تمدن‌های همجوار است قرار دارد.

باغ موزه هرندی باغی با خاطرات تاریخی


روحی تصریح کرد: استاد حسین مسعود یکی از هنرمندان عرصه موسیقی با اهداء 21 عدد ساز، انگیزه ایجاد موزه سازهای سنتی را در محل باغ هرندی تقویت کرد و به کوشش مسئولان وقت در سال 1380 این موزه افتتاح شد.

باغ موزه هرندی باغی با خاطرات تاریخی


وی گفت: باغ موزه هرندی کرمان به سبب توقف چند روزه‌ رضاخان در مسیر سفر تبعیدی‌اش مورد توجه قرار گرفت و در نهایت در سال 1354 توسط مالک باغ(مرحوم هرندی) به وزارت فرهنگ و هنر وقت اهدا شد.

گفتنی است این اثر در تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۱۱۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/ ی

باغ موزه هرندی باغی با خاطرات تاریخی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.