حجت‌الاسلام روحانی در صحن مجلس:

برجام تنها گزینه کشور نبوده و نخواهد بود/بخش بزرگی از دارایی‌ها در مرز هشدار قرار دارد

رئیس‌جمهور گفت: برجام الگوی تفوق صلح و دیپلماسی بر جنگ و جانبه‌گرایی است و این ترجیح ایران است ولی تنها گزینه کشور نبوده و نخواهد بود.

امروز امیدوارتر و تواناتر از سال 92 آماده عبور از چالش‌ها هستیم/بخش بزرگی از دارایی‌ها در مرز هشدار قرار داردبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور که به منظور دفاع از کابینه پیشنهادی خود در جلسه بررسی صلاحیت وزرا در مجلس حضور یافته است، اظهار داشت: خداوند را شاکرم که بار دیگر پاداش چهار سال تلاش صادقانه به مردم را از طریق رأی ملت توفیق مجددی برای خدمت به آرمان‌های اسلام، انقلاب و عظمت ایران قرار داد.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: از مردم بیدار و غیور ایران سپاسگذارم که با حضور آگاهانه و پرشور در انتخابات 96 از سویی امنیت ملی  را تضمین کرده‌اند واز سوی دیگر بر اعتبار صندوق رأی به عنوان شاخص وحدت و راهنمای حرکت مدیریت کشور پای فشردند.

رئیس جمهور تصریح کرد: از رهبری فهیم و شجاع تشکر می‌کنم که همواره با رهنمود‌های خود از استقلال کشور و آزادی مردم حراست و از دولت جمهوری اسلامی ایران در مسیر خدمت به مردم حمایت کرده‌اند.

مراسم تحلیف نمادی از همدلی میان همه ارکان نظام بود

 وی ادامه داد: مراسم تحلیف نمادی از همدلی میان همه ارکان نظام و نمودی از جایگاه بین‌المللی ایران بود.

حجت‌الاسلام روحانی تأکید کرد: انتخابات 96 که با حضور پر شور و با شکوه برگزار شد علاوه بر تجلی تثبیت اصل مردم‌سالاری دینی در جامعه جوان ایران، 39 سال پس از پایه‌گذاری نظام جمهوری اسلامی ایران فرصتی را فراهم کرد که مردم در میان رویکرد‌ها و دیدگاه‌ها آگاهانه به داوری بنشینند.

آزادی، آرامش، امنیت و پیشرفت برنامه‌های دولت دوازدهم است

 رئیس جمهور با بیان اینکه مردم در این انتخابات به گفتمان، اهداف و برنامه‌ رئیس جمهور خویش رأی دادند، اضافه کرد: اکنون که ملت ایران با اکثریت قاطع بار دیگر مسیر اعتدال را برگزیدند و به برنامه رئیس جمهوری منتخب رأی داده است من خود را به تحقق آن برنامه‌ها متعهد می‌دانم.

 وی تصریح کرد: حراست از حقوق همه مردم چه آنان که به من رأی دادند و چه آن‌هایی که دیگری را برگزیدند، وظیفه خود می دانم برای تأمین آزادی، آرامش، امنیت و پیشرفت که اهداف اصلی برنامه چهار ساله دولت دوازدهم است از همه  نخبگان، صاحب‌نظران و مدیران و همه اقشار مردم مدد می‌جویم.

رئیس جمهور و نمایندگان وظیفه مشترک برای تحقق خواست مردم دارند

حجت‌الاسلام روحانی بیان کرد: در این میان نقش و شأن نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ایران نقشی ویژه وتعیین کننده است رئیس جمهور و نمایندگان مجلس وظیفه مشترک برای تحقق خواست مردم دارند.

 رئیس جمهور ادامه داد: این وظیفه مشترک هم در تعیین وزرا که مسئولان اجرایی کشور‌اند تجلی میابد و هم در فراهم کردن فضای حقوقی و قانونی اقدام و عمل که باید زمینه‌ساز رشد و شکوفایی کشور شود، خواهد بود.

 وی اظهار داشت: از این رو کاری که امروز آغاز می‌کنیم شروع همکاری چهار ساله خواهد بود وزیرانی که با معرفی رئیس جمهور و رأی اعتماد نمایندگان مجلس بار مسئولیت اداره کشور را بر دوش می‌گیرند باید اطمینان داشته باشند که در طول مسیر خدمت از  همکاری و حمایت مجلس برخوردار خواهند بود.

 روحانی گفت: همچنان که رهبر معظم انقلاب بارها تأکید فرموده‌اند مسائل اصلی کشور تنها  با همدلی  و همکاری سه قوه و دیگر نهادهای کشور حل خواهد شد.

امروز امیدوارتر و تواناتر از سال 92 آماده عبور از چالش‌ها هستیم

 رئیس جمهور اضافه کرد: امروز به لطف خداوند و همت مردم برخی از چالش‌های سال 92 را پشت سر گذاشتیم و امیدوارتر و تواناتر از گذشته آماده تدبیر و عبور از چالش‌های بزرگ پیش‌رو هستیم.

 وی با بیان اینکه امروز دیگر  کسی نمی‌تواند از انزوای ایران و ائتلاف جهانی علیه ایران سخن بگوید اظهار داشت: امروز دیگر کسی از آشفتگی در اقتصاد ایران، تورم 40 درصدی، کاهش تولید ملی و توقف اشتغال‌زایی سخن نمی‌گوید.

حجت‌الاسلام روحانی بیان کرد: امروز دولت به واسطه اعتماد روزافزون مردم که در رأی سیاسی و عمل اقتصادی آنان تجلی یافته است می‌تواند این سرمایه اجتماعی را به پشتوانه حرکت اقتصادی و شکوفایی فرهنگی تبدیل نماید.

رئیس جمهور گفت: گرچه هنوز راه درازی در پیش است هنوز تا رسیدن به زندگی شایسته برای این مردم سربلند و دستیابی به جایگاه بایسته در خانواده جهانی نیاز به گام‌های بلند‌تر و یارانی همراه‌تر داریم.

 وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید عزم آن دارد که در فرصت چهار ساله دوم بیش از پیش به اصلاح ساختار‌ها بپردازد و در این مسیر به کمک صبورانه و صمیمانه مجلس و قوه قضاییه نیازمند است.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به اینکه هفته قبل مجموعه‌ای تحت عنوان برنامه دولت دوازدهم به همراه معرفی وزرا به مجلس تقدیم شد، گفت: آنچه در این برنامه به مجلس ارائه شده برگرفته از برنامه‌ای که در ایام انتخابات در پیشگاه ملت بیان شد و مورد تأیید قرار گرفت.

وی ادامه داد: لازم می‌دانم در حضور نمایندگان مجلس به برخی از اصول برنامه‌ دولت دوازدهم اشاره کنم.

رئیس جمهور تصریح کرد:‌ دولت دوازدهم بر اساس باور، حکمت، رحمت و سیاست گذاری و عمل به مشی اعتدالی تشبیه می‌شود، تصمیم بر مبنای خرد جمعی بنیان نظام تصمیم گیری ما خواهد بود.

حجت‌الاسلام روحانی تأکید کرد: برهمین اساس جلب مشارکت جامعه در مراحل مختلف تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری از اصول عمل دولت است.

وی اذعان داشت:‌ دولت دوازدهم بر مبنای واقع‌بینی و لحاظ کردن ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و کاستی‌ها و نقاط ضعف عمل خواهد کرد، دولت شجاعانه اما با دوراندیشی و درایت تصمیم خواهد گرفت، دور اندیشی در هر تصمیمی در عرصه اجتماعی تا سیاست خارجی شرط عقل است.

رئیس جمهور اظهار داشت: واقع بینی و تدبیر هدفمند، تصمیم گرفتن بر اساس دانش و تجربه بشری و درس گرفتن از اشتباهات گذشته بنیان عمل دولت خواهد بود، در دولت یازدهم منشور حقوق شهروندی را به عنوان راهی برای اهتمام بیشتر به حقوق شهروندان تدوین کردیم که دولت دوازدهم بر اجرای آن پاس خواهد فشرد.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: در مدار استیصای حقوق ملت بر مدار قانون حرکت خواهد کرد و تحقق حقوق شهروندی سرلوحه عمل دولت در حوزه سیاست داخلی خواهد بود.

وی بیان داشت:‌ همه هدف اقدامات دولت معطوف به تأمین منافع ملی همه ایرانیان است و ارتقای کیفیت زندگی آنان بوده و دولت دوازدهم خواستار آزادی و امنیت مردم ایران برای تحقق آرامش و پیشرفت کشور است.

رئیس جمهور اذعان داشت: دولت دوازدهم مقابله ریشه‌ای و همه جانبه با فساد را لازمه قطعی پیشرفت و عدالت اجتماعی می‌داند، همه دستگاه‌ها مکلفند برنامه‌های مشخص برای مقابله با فساد و همچنین کاهش احتمال ورود فساد در رده‌های تصمیم گیری و اجرا داشته باشند که البته نیازمند شفاف سازی و ارتقا رویه‌های سلامت اداری در همه ارکان نظام و همکاری قوای مقننه و قضاییه است.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به اینکه چند نکته صریح در اینجا ضمیمه برنامه اقتصادی دولت دوازدهم خدمت نمایندگان اعلام می‌کنم، گفت: کشور ما امروز با مشکلاتی در حوزه‌هایی نظیر بانکی، صندوق‌های بازنشستگی، آب و محیط زیست مواجه است که عدم توجه کافی به عمق این مسائل در مقطع کنونی می‌تواند دست آوردهای بزرگ نظام جمهوری اسلامی ایران را در حوزه‌های گوناگون با آسیب مواجه کند، اولین ویژگی‌ مشترک مشکلات ذکر شده به رغم تنوع زیاد آ‌نها این است که همگی به تدریج و در طول زمان شکل گرفته و گسترش پیدا کردند.

وی ادامه داد: ویژگی دوم این است که یک یک آنها نه از خارج نظام تصمیم گیری بلکه از دل تصمیمات اتخاذ شده بیرون آمده است و انباشت مشکلات ذکر شده ما را به این جمع‌بندی رسانده که تغییر در شیوه اقتصاد کشور یک الزام است و البته برای انتخاب مسیر درست اصلاحات اقتصادی ضروری است که به چرایی پایداری مشکلات اقتصادی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

رئیس جمهور تأکید کرد: اولین نکته آن است که علی‌رغم تمامی اقدامات خوبی که توسط دولت‌های پیشین انجام شده رفع مشکلات ساختاری از سوی دولت‌ها کمتر مورد توجه بوده است و شکاف بزرگ میان سطح رفاه مورد نظر مردم و مشکلات بزرگ ساختاری را همواره درآمدهای ناپایدار نفت پر کرده است همین امر باعث شده که نتوانیم زخم‌های بزرگ بعضا سیاست گذاری خود را درمان کرده و به خوبی از آنها درس بگیریم.

بخش بزرگی از دارایی‌ها در مرز هشدار قرار گرفته است

حجت‌الاسلام روحانی بیان داشت: ما اینک با این واقعیت مواجه هستیم که درآمدهای بالاتر از 100 میلیارد دلار سال‌های نیمه دوم دهه 80 فعلا تا چند سال دیگر در دسترس نخواهد بود، پس اولین نکته مهم این است که جامعه را و همچنین توقعات آنها را متناسب با درآمدهای کمتر از 50 میلیارد دلاری نفت باز تنظیم کنیم ما نمی‌توانیم سرنوشت مردم را در حوزه‌های مهمی مانند امنیت، آموزش، بهداشت و تأمین اجتماعی را که باید بیش از هر چیز دیگری دارای ثبات مستمر باشد به بازار پر تلاطم جهانی نفت و نوسانات قیمت آن گره بزنیم، هیچ کشوری نتوانسته با مصرف بدون جایگزینی منابع طبیعی رفاه پایدار را برای مردمش به ارمغان بیاورد.

وی گفت:‌ نکته مشترک در میان مشکلات ما در این واقعیت تلخ نهفته است که دارایی‌هایمان را به جای آنکه حفظ کرده و بر آن بیفزاییم مصرف کرده‌ایم و امروز بخش بزرگی از این دارایی‌ها در مرز هشدار قرار گرفته است، دولت دوازدهم حداقل به دو دلیل چاره‌ای ندارد جز آن که تغییرات بنیادی نیز در شیوه اداره منابع کشور را به عنوان مهم‌ترین اولویت در دستور کار خود قرار دهد.

رئیس جمهور اظهار داشت: اولین مسئله میزان دارایی‌های طبیعی و مالی کشور امکان اداره مصرفانه به شیوه گذشته را نمی‌دهد و دوم اینکه منبع شفابخش همیشگی یعنی درآمد نفتی حداقل تا چند سال پیش رو به اندازه‌ای نخواهد بود که بتواند نقش مسکن قبلی خود را به خوبی ایفا کند و نکته بعد آن است که باید توجه داشت که اصلاحات اقتصادی منوط به حمایت و پشتیبانی مردم است زیرا گاهی ابعاد مسائل اقتصادی و بیم دولت از واکنش‌های مردم موجب می‌شود تا دولت‌ها در انجام اصلاحات اقتصادی تعلل کرده و با به تعویق انداختن اصلاحات ضررهای بیشتری را به نسل‌های آینده تحمیل کند.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد:‌ با این حال تجربه نظام جمهوری اسلامی نشان داده است که مردم عزیز ما اگر بدانند و ببینند که دولت منتخب آنها صادقانه برای اصلاح امور و بهبود زندگی آنها در پی انجام اصلاحات اقتصادی است در پی سختی‌ها در کنار دولت خواهند بود، مردم مصالح بلندمدت خود و فرزندانشان را بر یک رفاه موقت و ناپایدار ترجیح می‌دهند این را مردم در انتخابات با زبان رأی به خوبی اعلام کردند و مردم می‌دانند حرکت به سمت قله پیشرفت و صعود در مسیری دشوار و همراه با سختی‌ها است.

وی گفت: اگر اقتصاد کشور دچار بیماری است مردم از ما انتظار دارند که درمان درد کنیم و نه کتمان بیماری، مردم از ما واقعیت و صراحت بیشتری را می‌خواهند ما دو گزینه بیشتر در پیش روی خود نداریم، یا از سر اختیار و با تدبر اصلاحات اقتصادی را پیش می‌بریم یا با تشکیل مشکلات و پرداخت هزینه‌های فراوان به صورت منفعلانه به مهار مشکلات و بحران‌های ناشی از نپرداختن درست به مسائل تن می‌دهیم.

رئیس جمهور بیان داشت: دولت یازدهم در راستای گزینه نخست با سخت کوشی تلاش فراوان و با دستیابی به ثبات و آرامش اقتصادی و گسترش مناسبات سیاسی و اقتصادی با جهان توانسته زمینه را برای پرداختن به مسائل اساسی و اصلاح ساختاری اقتصاد ایران فراهم کند، برنامه اقتصادی دولت دوازدهم تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یعنی دستیابی به اقتصاد درون زا و برون‌گراست.

حجت‌الاسلام روحانی تأکید کرد: سیاست‌های دولت در جهت ارتقای درون‌زایی و برون‌گرایی در برنامه دولت دوازدهم به خوبی تشریح شده است اما دستیابی به این اقتصاد نیازمند غلبه بر چالش‌های مهمی است که در شرایط کنونی کشور با آن مواجه است و یکی از این چالش‌ها عدم تعادل در بودجه دولت است.

رئیس قوه مجریه گفت: یکی از مهمترین چالش‌ها عدم تعادل در بودجه دولت است طی دهه‌های گذشته اتکا بودجه دولت به درآمدهای نفتی و نوسان زیاد این درآمد‌ها همواره سبب عدم تعادل در بودجه دولت شده است.

رئیس جمهور افزود: داستان تکراری اقتصاد ما آن است که هر زمان قیمت نفت افزایش پیدا کرد مخارج دولت هم افزایش پیدا کرد، اما وقتی قیمت نفت با کاهش مواجه شد دولت نتوانست مخارج خود را به همان میزان کاهش دهد و همین باعث کسری بودجه و تورم در کشور شد اینک پس از افت شدید قیمت نفت در سال 93 توجه به این مسئله اهمیت به مراتب بیشتری را پیدا کرده است.

وی ادامه داد: عدم تعادل در بودجه دولت در کنار عرصه گسترده خدمات عمومی از سوی ملت در صورتی که استمرار داشته باشد سبب خواهد شد تا از یک سو کیفیت خدمات عمومی کاهش پیدا کند و از سویی دیگر بدهی دولت به فعالان اقتصادی افزایش یابد.

حجت‌الاسلام روحانی بیان کرد: برای رفع این عدم تعادل باید اتکای درآمد‌های نفتی به منابع پایدار افزایش یابد و از این رو ما در پی انجام اصلاحات در نظام مالیاتی کشور هستیم، در دولت دوازدهم ما به سمت یک نظام جامع، مالیات و درآمد حرکت خواهیم کرد.

رئیس جمهور بیان داشت: از سوی دیگر تمرکز سیاست‌های مالیاتی به جای افزایش و نرخ مالیات بر افزایش پوشش مالیاتی قرار خواهد گرفت. کاهش در معافیت‌های مالیاتی در کنار افزایش پوشش مالیاتی می‌تواند علاوه بر ایجاد کارآیی، عدالت در مالیات ستانی را نیز به همراه داشته باشد.

وی افزود: علاوه بر آن دولت نیازمند آن است نه تنها از رشد هزینه‌های خود بکاهد بلکه بتواند منابع خود را به صورت کارا تخصیص دهد به همین منظور نظام ارائه خدمات عمومی به‌ویژه در حوزه‌های درمان و آموزش تغییر خواهد کرد و بخشی از خدمات دولتی توسط بخش خصوصی و به عنوان خرید خدمت ارائه خواهد شد.

حجت‌الاسلام روحانی یادآور شد: البته حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در ارائه خدمات عمومی مشروط به آن است که بتوانیم با اصلاح نظام خدمت‌گذاری انگیزه‌های اقتصادی لازم را  برای حضور این بخش ایجاد کنیم که نیازمند حمایت و  پشتیبانی شما نماینگان مجلس شورای اسلامی است.

رئیس جمهور گفت: اجرای بخشی از طرح‌های عمرانی نیز با مشارکت بخش خصوصی و استفاده از اهرم‌سازی منابع عمومی صورت خواهد گرفت. امری که در برنامه ششم توسعه و قانون بودجه امسال به آن اشاره شده است.

وی تصریح کرد: البته مردم عزیزمان به حق انتظار دارند که در گام اول دولت و بلکه کل حاکمیت بر خود سخت بگیرند و از هزینه‌های زائد مجموعه سازمان‌های بخش عمومی بکاهند.

حجت‌الاسلام روحانی تأکید کرد: انجام اصلاحات محدود به بودجه دولت نمی‌شود بلکه ترازنامه‌های کشور نیز نیازمند چنین اصلاحاتی است گسترش مؤسسات مالی پولی غیر مجاز، سیاست‌گذاری نادرست پولی، تأمین دولت از طریق نظام بانکی، رونق کاذب در بخش مسکن و انتقال بخشی از دارایی‌های شبکه بانکی به این حوزه و همچنین بنگاه‌داری بی‌ضابطه توسط شبکه بانکی در دهه‌های گذشته سبب شده تا امروز نظام بانکی کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه باشند.

رئیس جمهور اظهار داشت: تجمیع این مشکلات در طول سال‌ها، امروز آن را به صورت نرخ‌های سود بالا و کاهش توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها بروز کرده است.

وی اضافه کرد: نگاه دولت به نظام بانکی به عنوان محل تأمین منابع برای اجرای طرح‌های دولت و حاکمیت باید تغییر کند. برنامه دولت آن است که بودجه خود را تراز کند، اما علاوه بر آن سیاست‌گذاری در مجلس شورای اسلامی ایران و سایر نهادهای حاکمیتی نیز باید به گونه‌‌ای باشد که بار تأمین کسری بودجه دولت، شهرداری‌ها و سایر نهادها بر عهده بانک‌ها نیافتد.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: در دولت دوازدهم برنامه اصلاحات نظام بانکی با جدیت هر چه تمام‌تر ادامه خواهد یافت. دولت و بانک مرکزی به دنبال آن هستند تا از طریق ایجاد نظام رتبه‌بندی برای بانک‌ها و مؤسسات مالی در کشور برنامه تجدید ساختار بانک‌ها را به اجرا درآورد و در این ارتباط برنامه افزایش سرمایه بانک‌ها به منظور رسیدن به استانداردهای جهانی عملیاتی خواهد شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: از آنجا که بخش مهمی از تولید اشتغال در بنگاه‌ها صورت می‌گیرد و با توجه به اولویت اشتغال در افق میان مدت بر اساس سیاست‌های دولت دوازدهم تأمین مالی بنگاه‌های بزرگ از نظام بانکی به بازار سرمایه منتقل خواهد شد تا نظام بانکی بتواند خدمات گسترده‌تری برای تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و غیره فراهم کند.

وی افزود: در زمینه مسئله فقر و توزیع درآمد هر چند مجموعه مواردی که اکنون توضیح دادم می‌تواند زمینه‌ساز تغییر در چهره فقر و توزیع درآمد در کشور شود اما علاوه بر این اقدامات ما برای دستیابی به اهداف عدالت اجتماعی نیازمند تغییر در شیوه حمایت‌های اجتماعی خود هستیم.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: دولت دوازدهم حمایت‌های اجتماعی را از یک پوشش گسترده و بدون هدف‌گیری دقیق که به اتلاف منابع کشور انجام می‌دهد به تمرکز بر پوشش گروه‌های میان‌ سال تغییر خواهد داد.

رئیس جمهور افزود: از سوی دیگر حمایت‌های اجتماعی نامشروط را به صورت حمایت‌های مشروط و زماندار اصلاح می‌کند.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود با انجام این اقدامات که در برنامه به طور مفصل تشریح شده است وضعیت معیشتی حدود 10 میلیون نفر از اقشار آسیب‌پذیر تا سال 99 بهبود 5 برابری داشته باشد و ان‌شاالله فقر مطلق ریشه‌کن شود.

حجت‌الاسلام روحانی بیان کرد: در زمینه اشتغال نیز به دلیل شرایط ویژه بازار و کار، دولت دوازدهم علاوه بر تلاش در جهت افزایش اقتصادی که مهمترین مسیر ایجاد شغل پایدار و درآمدزا است سیاست‌های فعال بازار را به اجرا در خواهد آورد از این رو اولویت‌گذاری نسبت به استان‌های محروم و استان‌های با نرخ بیکاری بالاتر از متوسط، طرح کارورزی را به اجرا می‌گذارد تا با کاهش هزینه‌ها،  آموزش نیروی کار، انگیزه‌ها برای جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی افزایش دهد.

رئیس جمهور بیان داشت:کاهش هزینه‌های بنگاه‌های اقتصادی در بکارگیری نیروی کار جوان و طرح معافیت بیمه‌ای سهم کارفرما را برای شغل اولی‌ها اجرایی خواهد کرد.

وی ادامه داد: در سیاست داخلی، ایران جامعه‌ای گسترده و دارای تنوع‌های زبانی، قومیتی، دینی، مذهبی و اجتماعی است. احترام نهادن به همه این تنوع‌ها از اولویت‌های دولت است وزرای دولت دوازدهم و همه مدیران کشور باید انتصاب شایسته زنان و جوانان در سمت‌های مدیریتی خود را مد نظر داشته باشند.

حجت‌الاسلام روحانی بیان کرد: استفاده از زنان و جوانان در سمت‌ها معاونت و مدیر کلی وزارتخانه‌ها زمینه‌ساز درخشش بیشتر آنان در آینده خواهد بود.

رئیس جمهور یادآور شد: دولت یازدهم بر توسعه فعالیت، حزبی و تشکل مردم‌ نهاد  تأکید داشته  و حق شهروندان را در انجام فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی به رسمیت شناخته و از گسترش فعالیت آنان در چارچوب قانون حمایت خواهد کرد.

وی گفت: دولت با تدوین منشور حقوق شهروندی گام مهمی به سوی نهادینه کردن حقوق شهروندی برداشته و اجرای حقوق شهروندی را از دستگاه‌های تحت نظر قوه مجریه آغاز کرده و در این راستا در دولت دوازدهم برنامه‌های جدی‌تری مد نظر خواهد بود. همچنان که سایر قوا را به رعایت حقوق شهروندی دعوت می‌کنم.

حجت‌الاسلام روحانی با تأکید بر اینکه دولت دوازدهم در زمینه سیاست خارجی برای تعامل گسترده با جهان و حفظ عزت و کرامت ایرانیان تلاش خواهد کرد، اظهار داشت: در این مسیر پرونده هسته‌ای ‌ایران به عنوان یکی از پیچیده‌ترین مسائل کشور با مذاکرات کارشناسانه و عزت‌مندانه و اجماع ملی و حمایت‌های رهبری به سرانجام رسید و فصل تازه‌ای از تعاملات و همکاری‌ها با جهان گشوده شد.

برجام تنها گزینه ایران نیست

رئیس جمهور بیان داشت: قطع‌نامه‌ها تهدید کننده امنیت ملی و تحریم‌های ظالمانه هسته‌ای شورای امنیت که تحت فصل هفتم منشور ملل متحد علیه ایران وضع شده بود یک جا لغو شد سپس مناسبات سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با جهان شتاب تازه‌ای گرفت و درحوزه‌های انرژی، فناوری و تجارت گام‌های بلندی برداشته شد.

وی اذعان داشت: آن‌ها که با فشار‌های سیاسی و قطعنامه‌های تحریمی در انتظار بی‌ثباتی و نا امنی در ایران بودند ناکام ماندند و فصل نوینی در سیاست خارجی ایران آغاز شد.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: ایران برجام را نه تهدید علیه کشورها و نه تسلیم در برابر قدرت‌ها، بلکه توافقی بردبرد و متوازن می‌داند که مسیر همکاری و اعتمادسازی با جهان را گشوده است.

رئیس جمهور عنوان کرد: علت بهانه‌جویی‌ها و عهد‌شکنی‌های دولت جدید آمریکا توفیق ایران در انجام تعهدات و احقاق حقوق خود و شکست آمریکا در زیاده خواهی‌ها است.

وی افزود: ایران به تعهد خود پایبند است و هر تخلفی را از جانب دیگران به جد پیگیری خواهد کرد و به تناسب پاسخ خواهد داد.

حجت‌الاسلام روحانی تأکید کرد: آن‌ها که می‌خواهند مجددا به زبان تحریم و تهدید بازگردند زندانی اوهام گذشته خود هستند و با دشمن‌تراشی و هراس‌افکنی تنها خود را از مزایای صلح محروم می‌کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: کسانی که در ماه‌های اخیر از پاره کردن برجام سخن می‌گفتند اخیرا به توصیه برخی مشاوران خود چنین اقدامی را باعث انزوای آمریکا در صحنه جهانی می‌دانند، ایران را به نقض روح برجام متهم می‌کنند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که 7 گزارش آژانس بین‌المللی اتمی اجرای کامل برجام توسط ایران را تأیید کرده  است.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: جهانیان در ماه‌های اخیر به وضوح دیده‌اند ایالات متحده آمریکا و به ویژه در دوران ریاست جمهوری ترامپ است که توافقات بین‌المللی را نادیده  می‌گیرند و علاوه بر بدعهدی مستمر  و مکرر در برجام از توافق پاریس‌ تا توافق با کوبا و غیره زیر پا گذاشته است و به دنیا و حتی متحدان خود نشان داده است که ایالات متحده نه شریک خوبی است و نه طرف مذاکره قابل اعتماد. در مقابل جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ  پر افتخار خود به تعهدات بین‌المللی پایبند بوده و با حمایت و پشتوانه مردم ایران در برابر بدعهدی‌ها با اعتماد به نفس و هوشمندی از حقوق ملت ایران پاسداری می‌کند.

رئیس جمهور اظهار داشت: دولتمردان جدید آمریکا باید بدانند که تجربه شکست خورده تحریم و تهدید دولت‌های گذشته‌شان را در نهایت به پای میز مذاکره نشاند و اگر مایل باشند آن تجربه‌ها برگردد یقینا ایران در مدت زمان کوتاه نه در مقیاس هفته وماه بلکه در مقیاس ساعت و روز به شرایطی بسیاری پیشرفته‌تر از زمان شروع مذاکرات باز خواهد گشت.

وی گفت: برجام الگوی تفوق صلح و دیپلماسی بر جنگ و جانبه‌گرایی است و این ترجیح  جمهوری اسلامی ایران است ولی تنها گزینه کشور نبوده و نخواهد بود.

حجت‌الاسلام روحانی تأکید کرد: منطقه پر تنش غرب آسیا به دلیل مداخلات خارجی و گسترش افراطی‌گری و خشونت در وضعیت بسیار خطرناک به سر می‌برد. ایران خواستار منطقه‌ای امن قدرتمند، با ثبات و پیشرفته است و همکاری منطقه‌ای در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی،  فرهنگی و... تنها راه دستیابی به اهداف مشترک و مقابله با نا بسامانی‌ها درونی و تحمیلی در منطقه می‌داند.

رئیس جمهور گفت: مشکلات منطقه راه‌‌حل منطقه‌ای دارد و ایران به عنوان لنگرگاه ثبات دست دوستی خود را به سوی کشورهای همسایه دراز می‌کند و خواستار ایجاد صلح و آرامش است بر همین اساس اولویت بنیادین سیاست خارجی در دولت دوازدهم گسترش همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه منطقه ای است.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به برنامه‌های دولت جدید در زمینه محیط زیست، گفت: اصلاح وضعیت آب و مقابله با فرسایش خاک و همچنین مقابله با ریزگردها جزء برنامه‌های اساسی دولت جدید است که در زمینه مقابله با ریزگردها اخیرا با معاونت جدید سازمان محیط زیست به طور مفصل صحبت کردم که اولویت‌های ما در این چهار سال در حوزه محیط زیست چیست و  باید چه اقداماتی انجام دهیم.

وی با اشاره به اولویت‌های دولت در زمینه مسائل اجتماعی، اظهار داشت: اولین مسئله ما در این زمینه بهداشت و درمان است و طرح تحول سلامت نشان دهنده این مسئله است که دولت یازدهم به این مقوله اهمیت فراوان داده و دولت دوازدهم هم این مسئله را در اولویت کاری خود قرار خواهد داد.

رئیس جمهور با بیان اینکه نظام سلامت کشور نیازمند اصلاحات ساختاری است، تصریح کرد:‌ ما در این زمینه نیاز داریم که برای این اصلاحات بر منابع پایدار متکی باشیم و همچنین مثل همه بخش‌های دولتی نیازمند اتکا به مردم و کاهش تصدی‌گری هستیم.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به اهمیت مقابله با آسیب‌های اجتماعی در دولت جدید، ادامه داد: دولت در این زمینه به طور جدی فعالیت می‌کند و بسیار خوشحالیم که در این سال‌های اخیر آسیب‌های اجتماعی مقداری کاهش یافته و این راه را ادامه می‌دهیم و همچنین اصلاح وضعیت صندوق‌های بازنشستگی جزء اولویت‌های اجتماعی ما است.

وی با بیان اینکه بنده برای تشکیل کابینه دولت دوازدهم با توجه به رویکردها و برنامه‌های مطرح شده پس از مشورت‌های فراوان و ارزیابی‌ عملکردها و در نظر داشتن ملاک‌های کارآمدی و در نظر داشتن هماهنگی در مسیر اعتدال 17 نفر از مدیران ارشد کشور را با توجه به همه جهات اتخاذ و برای تصدی مسئولیت وزارتخانه‌ها به مجلس معرفی کردند، گفت: من به همه آ‌نها اعتماد دارم و مطمئن هستم توانمندی‌های خود را برای توسعه کشور، خدمت به مردم و تأمین منافع ملی و آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی به کار می‌برند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه بنده در معرفی این 17 وزیر تحت فشار هیچ جناح، حزب و تشکلی نبودم، تصریح کرد: همه جناح‌ها و احزاب پیشنهادات خود را به صورت کتبی و شفاهی بیان کردند، اما هیچ فشاری بر رئیس جمهور در این زمینه نبود.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به اینکه همچنین شایعاتی مطرح بود مبنی بر اینکه لیست وزرا با مقام معظم رهبری در میان گذاشته شده که درست نبود، اظهار داشت: آنچه در دولت دوازدهم به آن عمل کردم، عینا در دولت یازدهم و در چهار سال گذشته هم عمل کردم. رهبر معظم انقلاب به عنوان بزرگ ما و به عنوان کسی که بنده 50 سال با ایشان رفاقت دارم و به ایشان ارادت می‌ورزم، معمولا همه مسائل مهم را با ایشان شور می‌کنم و ایشان هم با کمال محبت آنچه که مصلحت کشور است تذکر می‌دهند. بنابراین معرفی وزرا کاملا در چارچوب قانون اساسی است و امروز رئیس جمهور 17 وزیر را به نمایندگان مجلس معرفی می‌کند و ان شاءالله در فرصت آینده یک وزیر باقی مانده یعنی وزیر علوم که خیلی دلم می‌خواهد همراه با این وزیران معرفی کنم اما به دلایلی به تأخیر افتاد از جمله آنکه ما با فردی صحبت کردیم و قرار بود این مسئولیت را بر عهده بگیرد اما در ساعات آخر که لیست آماده ارائه به مجلس بود اعلام اعتراض کرد و دیگر در آن ساعات باقی مانده فرصت نبود که ما با فرد جدیدی صحبت کنیم.

وی افزود: بعد از انتخاب وزرا برای این وزارتخانه سرپرست انتخاب و در فرصت قانونی وزیر علوم را به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کنم.

رئیس جمهور در ادامه به معرفی 17 وزیر پیشنهادی خود پرداخت و ضمن تشکر از فعالیت‌های فانی و دانش آشتیانی وزرای سابق آموزش و پرورش، اظهار داشت:‌ برای این وزارتخانه سیدمحمد بطحایی را در نظر گرفتم که سابقه طولانی در آموزش و پرورش دارد و در سمت‌های مختلف این وزارتخانه خدمت کرده که می‌توان گفت که وی از رده دبیری تا همه مراحل به زیر و بم این وزارتخانه آشناست.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: بطحایی در سند تحول بنیادین زحمات بسیاری کشید، نظام مدیریت مدرسه محور هم جزء تلاش‌های وی بود و اخیرا هم رئیس مرکز ملی نظارت راهبردی سازمان برنامه و بودجه بود.

وی با تأکید بر اینکه مهمترین و بزرگترین وزارتخانه ما وزارت آموزش و پرورش است و هرچه در اینجا کار و سرمایه گذاری کنیم نتیجه بهتری برای کشور ما خواهد داشت، تصریح کرد: از نمایندگان می‌خواهم که به وزیر آموزش و پرورش با رأی بالا اعتماد کنند به دلیل آنکه می‌خواهم وزیر آموزش و پرورش بسیار قوی و هم با حمایت شما نمایندگان بتواند در این کار بسیار سخت و پیچیده بار این مسئولیت را به دوش بگیرد.

رئیس جمهور با اشاره به برنامه‌های مورد نظر دولت در این وزارتخانه، تصریح کرد:‌ تقویت زیربناهای فکری برای زندگی اخلاقی و دین مداری و همچنین تقویت هویت ایرانی-اسلامی دانش آموزان، تربیت انسان‌های خلاق و سازگار با نیازمندی‌های جامعه، توانمندسازی دانش آموزان از لحاظ جسمی و ذهنی، ارتقای منزلت معلمان و بهبود وضعیت معیشت آنان، متناسب سازی نیروی انسانی آموزش و پرورش با نیازمندی‌های کشور به لحاظ کمی و کیفی و چابک سازی تشکیلات و کاهش تصدی‌گری و در یک کلمه می‌خواهم خروجی آموزش و پرورش بعد از 12سال با گذشته متفاوت باشد.

حجت‌الاسلام روحانی تأکید کرد:‌ ما برای جامعه پیچیده آینده نیازمند به دانش آموزانی هستیم که جامعه را بشناسند و بتوانند در آن فعالیت کنند، بتوانند از هویت و فرهنگشان به خوبی دفاع کنند و محفوظات را تحویل آنان ندهیم و باید همه علم و دانش را به کار بگیرند به گونه‌ای که بتوانند به خوبی آن را به کار ببرند.

وی ضمن تشکر از اقدامات محمود واعظی وزیر سابق ارتباطات به ویژه به جهت آن که فضای کسب و کار و ارتباطات مناسب را در کشور آماده کرد، گفت:‌ یکی از افتخارات دولت یازدهم مسئله ارتباطات و فضای جدید و افتخاری است که در این زمینه به وجود آمده است و امیدواریم شبکه ملی اطلاعات در این دولت به طور کامل فعال شود که کارهایی تاکنون در این زمینه انجام شده است.

رئیس جمهور ادامه داد: ما در این وزارتخانه برای اولین بار جوان گرایی را تجربه می‌کنیم و به همه وزرای خود در دولت دوازدهم ابلاغ می‌کنم که همه آنان باید در سمت‌‌های بالا از تعداد زیادی جوان و زنان استفاده کنند و اینکه دولت ما تمام می‌شود و باز دنبال سن‌های نزدیک به 50 سال می‌گردیم، معلوم است که زمینه را آماده نکردیم در حالی که بعد از 40 سال از انقلاب یکی از وظایف قاطع همه مدیران سطح بالای کشور این است که جوانان نخبه باانگیزه و زنان را در سمت‌های بالا بگذارند.

دلم می‌خواست سه وزیر زن در کابینه باشد اما نشد

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: زنان با مردان ما فرقی ندارند و دارای همان قابلیت، لیاقت و مدیریت‌ها هستند و ما زمینه را برای رشد آنان فراهم نکردیم البته یک سری گیرهای کوچک‌ فرهنگی هم داریم که خود به خود حذف خواهد شد و زن‌ها به همین صورت که رشد می‌کنند مشکلاتشان هم قابل حل است.

وی ادامه داد: بنده تمایل داشتم در دولت دوازدهم سه زن را به عنوان وزیر انتخاب کنم حتی افراد و جایگاه‌های آنان را هم تعیین کرده بودم اما نشد و امیدوارم در فرصت‌های بعد این مسئله جبران شود و اولین جبران آن است که خانم‌ها در سمت‌های مختلف معاون وزیر، مدیر کل، دستیار و مشاور عالی در همه وزارتخانه‌ها فعال شوند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اولین تجربه جوان گرایی ما در وزارتخانه‌ها انتخاب آقای آذری جهرمی برای وزارت ارتباطات است، گفت:‌ وی فردی پرورش یافته بعد از انقلاب است و آشنایی بنده با وی به شورای عالی فضای مجازی برمی‌گردد که وی در آنجا با تسلط کامل نسبت به ارتباطات و فضای مجازی بحث می‌کرد.

حجت‌الاسلام روحانی با تأکید بر اینکه بگذارید ما از فضا به خوبی و درست استفاده کنیم، اظهار داشت: بنده در اینجا به وزیر دادگستری و وزیر ارتباطات و اطلاعات آینده خود خطاب می‌کنم که بدانند نمی‌توان در فضای مجازی قفل زد و این قفل را روحانی باز نکرد بلکه مردم باز کردند و قفلی که مردم با اراده باز می‌کنند را دیگر نمی‌توان بست بنابراین ما باید از فضای مجازی درست استفاده کنیم البته اگر حواسمان جمع نباشد و دقت‌های لازم را انجام ندهیم و اصول و قانون را مراعات نکنیم، می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و ممکن است خطرآفرین باشد و با هماهنگی همه قوا ما این امر مهم را پیش می‌بریم.

وی با اشاره به اینکه آقای جهرمی هم این استعداد را به خوبی دارد، ادامه داد: مخصوصا بنده از وی راه اندازی سریع شبکه ملی اطلاعات و پیوند وضعیت سایبری با تولید، ثروت و ایجاد اشتغال را می‌خواهم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اولین درخواست بنده از وزیر ارتباطات ایجاد اشتغال است، تصریح کرد: سال گذشته آقای واعظی گفت 100 هزار شغل در زمینه فناوری اطلاعات ایجاد شده و ما از آقای جهرمی می‌خواهیم که سالانه حدود 300 هزار نفر را برای اشتغال برنامه ریزی کند.

حجت‌الاسلام روحانی اظهار داشت: آنچه من از وی به عنوان جوان‌ترین وزیر بعد از انقلاب می‌خواهم که فعالیت‌هایش برای جوانان راه‌گشا باشد تا وزرای ما هم بعد از چند سال جوانان لازم را پیدا کرده و جایگزین کنند.

وی تصریح کرد: توسعه فرهنگ و استفاده قانونمند از ظرفیت فناوری اطلاعات، استفاده از این ظرفیت برای تولید اشتغال و خلق ثروت، دسترسی آسان مردم به شبکه ملی اطلاعات و ورود بخش خصوصی در این عرصه و زمینه سازی برای ایمن سازی فضای مجازی از اهداف این وزارتخانه است.

رئیس جمهور در ادامه به دفاع از وزیر پیشنهادی اطلاعات پرداخت و با بیان اینکه رفاقت من با آقای علوی به دوران نمایندگی در مجلس برمی‌گردد، اظهار داشت: ما می‌خواهیم برای مردم آرامش ایجاد کنیم و اگر نحوه ایجاد امنیت مناسب نباشد به آرامش لطمه می‌زند.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: ما برای آرامش نیاز به امنیت داریم و برای امنیت هم نیاز به آرامش داریم.

وی با بیان اینکه هنوز از رفتارهای مأموران با دستگیر شدگان رضایت ندارم، اظهار داشت: گزارش‌هایی که به ما می‌رسد مطلوب نیست و‌ آقای علوی باید در این دوره این مسائل را حل کند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه وزیر اطلاعات باید با کمال قدرت پشت فرمان شورای هماهنگی بیاید، اظهار داشت: اگر دستگاه‌های اطلاعاتی دیگری داریم باید خودشان را با وزارت اطلاعات هماهنگ کنند و این یک قانون است.

روحانی از وزیر پیشنهادی اطلاعات درخواست کرد؛ رعایت حقوق شهروندی، اجرای مر قانون، برخورد جدی با گروه‌های تروریستی و تضمین حقوق گروه‌های قومی و بومی و مقابله قاطع با جاسوسی و نفوذ بیگانگان مورد توجه قرار بگیرد و همه وسایل امنیتی برای توسعه گردشگری در خدمت وزارت کشور و نیروی انتظامی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه اشراف اطلاعاتی بر فضای سایبری باید بالا برود، گفت: اگر اشراف نداشته باشیم از این فضا سوء‌استفاده می‌شود و در این راستا باید توان کارشناسی وزارت اطلاعات هم بالا برود تا نقش آفرینی مثبتی برای مشارکت سیاسی کشور ایجاد شود.

رئیس جمهور در ادامه به معرفی وزیر پیشنهادی اقتصاد پرداخت و گفت: از آقای طیب نیا که وزیری پر کار و پر تلاش بود تشکر می‌کنم.

حجت‌الاسلام روحانی ابراز امیدواری کرد که در دولت دوازدهم هم از توانایی‌های طیب نیا استفاده شود.

وی با معرفی مسعود کرباسیان به عنوان وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم برای وزارت اقتصاد، گفت: این فرد با وزارت اقتصاد آشناست و سال‌ها در این وزارتخانه کار کرده است.

رئیس جمهور با اشاره به جزئیات انتخاب کرباسیان برای این مسئولیت، گفت: وقتی که این وزیر را انتخاب کردیم گفتیم به آقای طیب نیا خبر دهید و به ما گفتند او در راه اصفهان است و ما هم گفتیم که برگردد.

روحانی ادامه داد: هنگامی هم که خواستیم آ‌قای کرباسیان را انتخاب گفتیم گفتند این هم در راه اصفهان است و به او هم گفتیم که برگردد.

وی در خصوص وزیر پیشنهادی اقتصادی گفت: وی سال‌ها سابقه طولانی مدیریت دارد و سال‌ها در وزارتخانه و صنایع مختلف بوده است و بیش از سی سال مدیریت‌های رده بالا را در کشور عهده داشته است.

رئیس جمهور با بیان اینکه کرباسیان در مسئله علم و دانش و ترجمه کتاب هم موفق بوده اظهار داشت: این امر نشان می‌دهد که او ارتباط خوبی داشته و برای ما مهم است که وزیر ارتباطات با دنیا ارتباط داشته باشد.

وی با بیان اینکه رشته تحصیلی کرباسیان در زمینه مسائل اقتصادی است، گفت: کرباسیان موفقیت‌های زیادی داشته و یکی از موفقیت‌هایی که باعث شد من بیشتر از گذشته به او اعتماد کنم ساماندهی گمرک بود زیرا گمرک مسائل زیادی داشت و او سامانه الکترونیکی آن را فعال کرد.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به مقطعی که واردات کشور کم شده بود، اظهار داشت: وی توانست با جلوگیری از مفاسد درآمد کشور را بیشتر کند زیرا کار جدی کرد و از نیروهای جوان و تحصیلکرده استفاده کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه اولین خواسته من از آقای کرباسیان مبارزه با پولشویی و فسادهای سازمان یافته است، بیان کرد: ‌در مسائل پولی و بانکی نیازمندیم که همه مقررات در زمینه پولشویی و مسائل مالی که در خصوص تروریسم وجود دارد عملی شود.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه نباید وضعیت کشور به گونه‌ای باشد که کشوری دیگر برای مبارزه با پولشویی به ما سفارش کرد، اظهار داشت: ما باید در مبارزه با پولشویی پیشگام باشیم.

وی در خلال معرفی و دفاع از وزیر اقتصاد گریزی هم مسائل تاریخی زد و گفت: ما قربانی تروریسم هستیم آنچه را که اسلام ما می‌گوید در برابر تروریسم عملیاتی می‌کنیم و این به عنوان اولویت اول ما است.

رئیس جمهور مسائل بانکی را اولویت دوم دولت عنوان و تأکید کرد: این مسائل باید اصلاح شود زیرا ما نیاز به تحولات داریم و بانک‌ها هم باید به کار اصلی خودشان برگردند زیرا بانک از یک مسیری که باید می‌رفت منحرف شده و به مسیری دیگر رفته است و این سبب شده که نتواند وظیفه خود را انجام دهد.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه وظیفه بانک بنگاه‌داری نیست و هرکسی باید کار خودش را انجام دهد، اظهار داشت: رفع ایرادات سیستم بانکی از اولویت‌های ماست.

وی تصریح کرد:‌ تولید، اشتغال، رونق اقتصادی، افزایش صادرات غیرنفتی به حمایت بانکی نیازمند است و بانک‌های ما باید بتوانند با جهان ارتباط برقرار کنند و این یکی از وظایف آ‌نها است.

رئیس جمهور با بیان اینکه مقررات زائد برای فضای کسب و کار زیاد است بر ضرورت حل این مسئله تأکید کرد و گفت: انضباط مالی در اقتصاد مهم است و نظام مالیاتی نیز باید اصلاح شود زیرا نظام مالیاتی ما مانند قرن‌های قبل عمل می‌کند و اکنون نیازمند شفافیت است.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه نباید به مردم فشار مالیاتی وارد کنیم، اظهار داشت: باید از آنهایی که مالیات نمی‌دهند مالیات بگیریم و عدالت مالیاتی را اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه دولت الکترونیک از وظایف این دولت است، اظهار داشت: افزایش سهم بیمه هم مهم است و سالم سازی بخش خصوصی یکی از کارهای مهم این وزارتخانه است که باید به همراه جذب سرمایه گذاری خارجی عملیاتی شود.

حجت‌الاسلام روحانی در صحن علنی مجلس در دفاع از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، اظهار داشت: همه شما ظریف را می‌شناسید و به تقوا، پاک دامنی، کارشناس بودن در مسائل سیاست‌های خارجی، پر کار بودن، صبر و حوصله وی اذعان دارید اگرچه گاهی مواقعی بوده که عصبانی شده اما برگزاری مذاکراتی طولانی با آن جماعت عجیب و غریب صبر ایوب می‌طلبد.

وی افزود: خداوند این صبر را به او عطا کرد که بتواند گامی بزرگ برای کشور بردارد و بنده از طرف ملت و همه وزرا از او تشکر می‌کنم چرا که توانست با تدبیر خود توطئه‌ای بزرگ را خنثی کند.

رئیس قوه مجریه بیان داشت: آمریکا‌یی‌ها حربه‌ای علیه مردم ایران را در دست داشتند البته قادر نبودند از ان استفاده کنند چرا که مردم سپر مدافع خودشان را داشتند و هر وقت که آسمان نگاه می‌کردند چماق بزرگی را می‌دیدند که بالای سر آنها به حرکت درآمده است این چماق فصل هشتم منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه ایران و مصوبات شورای حکام بود.

وی ادامه داد: شما فرض کنید که کسی با چماق بالای سر شما ایستاده باشد و بگویند که جرات ندارد آن را بر سر شما بکوبد، اما همان چماق حواس شما را پرت خواهد کرد و ما توانستیم این چماق را نابود کنیم.

روحانی افزود: برخی‌ها فکر می‌کنند که برجام تنها مسائل اقتصادی را در بر می‌گیرد در حالی که برجام در ابتدا با مساله امنیت ملی و بر هم زدن توطئه‌های رذیلانه آمریکا مطرح می‌شود.

رئیس دولت دوازدهم اذعان داشت: برجام توانست حقوق هسته‌ای ما را تثبیت کند پیشتر‌ها وقتی ما کار هسته‌ای انجام می‌دادیم می‌گفتند بر خلاف قوانین بین المللی عمل می‌کنید، اما اکنون در حال انجام عملیات هسته‌ای هستیم و حقمان را تثبیت کرده‌ایم، همچنین توانستیم منع معاملات هسته‌ای را از میان برداریم.

وی گفت: از دستاوردهای بزرگ برجام این است که توانستیم راه را برای خرید تسلیحات نظامی باز کنیم برخی گویا این مساله را فراموش کرده‌اند که در زمینه نفت چه اتفاقاتی افتاده است، همچنین مباحث سرمایه گذاری در گذشته را نیز فراموش کرده‌اند مساله سویفت نیز که عده‌ای که باور داشتند که حل شدنی نیست، نیز حل شد.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: مسائل بانکی ما تا حدود زیادی بهبود یافت و حالا عدهای این مساله را مطرح می‌کنند که چرا فلان بانک بزرگ نمی‌آید در کشور ما سرمایه گذاری کند؟ و ما می‌پرسیم که آن بانک بزرگ کدام بانک است و در پاسخ به ما می‌گویند که البته می‌دانیم که 60 درصد سرمایه گذار این بانک آمریکایی‌ها هستند! چه خوب است که از ابتدا تکلیف ما را مشخص کنید آیا می‌خواهید ما تحریم هسته‌ای برداریم؟ این کار را که انجام داده‌ایم اما اگر می‌خواهید همه تحریم‌ها را حل کنیم اهلا و سهلاً .

رئیس قوه مجریه بیان داشت: به ما اجازه بدهید که با کمال جدیت و قدرت راه خودمان را طی کنیم و البته موفق نیز خواهیم شد و ما خواهان این هستیم که مصالح کشور را در نظر بگیریم.

رئیس دولت دوازدهم، اظهار داشت: من از ظریف به خاطر تمامی زحماتش تشکر می‌کنم چرا که تلاش‌های او تنها منحصر به بخش برجام نبود و ظریف در مسائل منطقه‌ای نیز تلاش‌های بسیاری کرد و امروز همین حجی که زائران کشور ما به آن نائل شده‌اند از زحمات او نشات می‌گیرد و باعث شد که آتش جنگ در منطقه تا حدودی بالای فروکش کند، همچنین در زمینه تسهیل سرمایه گذاری خارجی نیز اقدامات موثری به عمل آورد و از ظریف انتظار می‌رود که برجام را به خوبی حفظ کند.

وی اظهار داشت: نمی‌دانم چرا عده‌ای با ذات برجام مشکل دارند در مساله برجام تنها بحث ترامپ و آمریکا مطرح نیست و ما در برابر کار غلط آنها خواهیم ایستاد اما برخی مشکل‌شان با برجام به این مسائل ختم نمی‌شود و نمی‌دانم که چرا از برجام نوجوان خوششان نمی‌آید و چه مشکلی با این نوجوان دارند ما نیز نمی‌دانیم و وظیفه ماست از برجام حفاظت و حراست کنیم و از این فرصت برای خدمت به مردم بهره ببریم.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: ما باید از تمام ظرفیت‌ها برای تحقق اقتصاد مقاومتی، صادرات غیر نفتی و جذب سرمایه و فناوری استفاده کنیم، همچنین مساله امنیت منطقه نیز از اولویت‌های ماست و امیدواریم تصویر درستی از ملت ایران در جامعه جهانی پدیدار شود.

رئیس جمهور در ادامه به معرفی وزیر بهداشت و درمان پرداخت و گفت: آقای قاضی‌زاده هاشمی زحمات زیادی در بحث سلامت و بهداشت و طرح تحول سلامت کشیده‌اند و هم اکنون نیز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی در ادامه افزود: گاهی اوقات، کام وی از بودجه و خزانه تلخ می‌شد اما آقای قاضی‌زاده هاشمی با سعه صدر کار را جلو بردند امیدوارم خدا و مردم هم از ما در این باره راضی باشند.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: امیدواریم همه دولت‌ها طرح تحول سلامت را ادامه دهند تا زحمات آقای هاشمی که به این منظور سفرهای متعددی به اقصی نقاط ایران داشتند بی‌حاصل نماند.

رئیس جمهور گفت:  این روند آغاز شده در چهار سال پیش رو  ادامه دارد هر چند در پاره‌ای از موارد نیاز به اصلاحاتی دارد و با حفظ کیفیت خدمات بیشتری ارائه خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام روحانی با تأکید بر سطح بندی خدمات، افزود: برخی خدماتی که انجام می‌گیرد گاهی گفته می‌شود مستحب و یا مباح است اما آثار جانبی دارد که مکروه می‌شود این به معنی آن است که برخی کارهای پزشکی وقتی ضرورت ندارد دیگر مستحب و مباح نیست و مکروه است .

وی تصریح کرد: زمینه تشخیص مهم است و نظام تشخیص ما باید ساماندهی شود در این راستا پرونده الکترونیک سلامت بسیار مهم است و می تواند بسیاری از کارها را تصریح ببخشد.

رئیس جمهور گفت: خرید راهبردی خدمات، حذف هم پوشانی در بیمه، توسعه توریسم سلامت بسیار مهم است و وزیر تعاون که معرفی خواهم کرد باید به وزیر بهداشت یاری رساند.

وی در ادامه به معرفی وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی پرداخت و بیان داشت: آقای ربیعی مسئولیت این وزارتخانه را بر عهده خواهند داشت با او به صورت مفصل در بخش صندوق‌ها، رابطه با وزارت بهداشت و بحث کار صحبت کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: زندگی شخصی آقای ربیعی در زمینه کار واشتغال و رفاه است و او طعم مضیقه را چشیده‌اند مانند ماه رمضان در آن ما با روزه‌ گرفتن طعم گشنگی و تشنگی را درک می‌کنیم.

رئیس جمهور افزود: سازمان  بهزیستی اقدامات مناسبی انجام داده همچنین مسئله اشتغال دغدغه همیشگی ما بوده و تنها مربوط به وزارت کار نیست و همه وزارتخانه‌ها باید در این امر سهیم باشند.

وی بیان داشت: سه مسئله اولویت این وزارتخانه است اول اشتغال،  پس از آن بحث صندوق‌ها و در آخر همکاری در زمینه بهداشت و درمان با وزارتخانه مربوطه است.

رئیس قوه مجریه درباره وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: آقای نعمت زاده در زمینه صنعت بسیار فعال بوده، با اینکه در دولت یازدهم وی شیخ الوزرا بودند اما همیشه در کشور فردی فعال بود که برای صنعت و معادن خدمات زیادی را انجام داد و گواه آن موضوع ساخت خودرو با طراحی و سرمایه گذاری خارجی است که این کار در کشور بی‌نظیر بود.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: ما روزی فناوری خودرو را می‌خریدیم  اما در حال حاضر ما به روز هستیم و همان خودرویی را تولید می‌کنیم که همزمان در فرانسه تولید و در اروپا عرضه می‌شود بنابراین کار بزرگی هم در سرمایه گذاری و هم در فناوری انجام شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای اولین بار است که این گونه محصولات از کشور به خارج صادر می‌شود، تصریح کرد:‌ این بدان معنی است که خودروی تولید تهران در خیابان‌های اروپایی حرکت خواهد کرد. آقای نعمت زاده کار بزرگی را در تمامی بخش‌ها انجام داد.

رئیس قوه مجریه با معرفی شریعتمداری به عنوان وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت، گفت: آقای شریعتمداری سال‌ها از مدیران رده بالای کشور  و در دولت یازدهم هم معاون اجرایی ریاست جمهوری بودند و به عنوان عنصری موثر و مخلص به انجام فعالیت پرداختند.

وی با بیان اینکه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت وزارتخانه مهمی است، تصریح کرد:‌ امیدوارم آقای شریعتمداری با سه معاون قدرتمند خود در حوزه‌های تجارت، صنعت و معدن شاهد یک تحرک بسیار خوب در این وزارتخانه باشیم.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: بهبود فضای کسب و کار و شاخص محیط کسب و کار، سازگار کردن سیاست‌های تجاری و صنعتی با مزیت‌های تجاری و افزایش صادرات، مبارزه جدی با فساد و شفاف‌سازی نظام تجاری و همچنین حمایت از تولید محصولات مردمی جزء مسائل و اهداف مهم و اولیه ما است.

رئیس جمهور درباره وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از علی جنتی وزیر اول فرهنگ و ارشاد اسلامی و صالحی امیری به عنوان وزیر دوم گفت: آقای جنتی تلاش‌های زیادی را در این وزارتخانه انجام داده است و آقای صالحی امیری نیز این راه را ادامه دادند.

رئیس قوه مجریه درباره وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: سیدعباس صالحی تصدی این پست در دولت دوازدهم را به عهده خواهند داشت البته ما از گذشته در همین وزارتخانه با آقای صالحی کار کردیم. آقای صالحی هم تحصیلکرده است و هم اشراف خوبی به مسائل فرهنگی جامعه دارد.

وی با بیان اینکه موضوع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ما بسیار مهم است، ادامه داد:‌ ما نباید بگذاریم در کشور سلیقه حکم فرما باشد، وظیفه ما اجرای قانون است. اگر در محلی وزارت ارشاد وظیفه‌ای ندارد، مجلس باید آن را به عهده شخص دیگری قرار دهد اما زمانی که وظیفه‌ای به عهده وزارت ارشاد و دولت نهاده شده و دولت بر آن نظارت دارد دستگاه‌های دیگر حق دخالت ندارند، اگر چنین مداخلاتی وجود دارد بهتر است مجلس انجام‌ آن وظیفه را به همان مداخله گران واگذار کند.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: هویت و سبک زندگی ایرانی اسلامی برای ما مهم است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پیگیر و پاسدار فرهنگ‌های بومی کشور باشد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه دارد تا موانعی که بر سر راه فرهنگ و هنر وجود دارد را بردارد و نگذارد مسائلی چون ابراز سلایق در آثار هنری بروز پیدا کند.

 رئیس جمهور تصریح کرد:‌ افزایش حضور کشور در رویدادهای فرهنگی، دینی، منطقه‌ای و بین‌المللی، افزایش سهم ایران از بازار محصولات فرهنگی و هنری، حمایت و ترویج آثار فرهنگی، افزایش سهم زنان و جوانان در سیاست گذاری، برنامه ریزی، فعالیت فرهنگی، حمایت از حقوق همه اقلیت‌ها در زمینه‌های فرهنگی به ویژه برادران اهل سنت و اقوام مختلف کشور و تمرکز زدایی از نظام مدیریت فرهنگی کشور از وظایف دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

رئیس قوه مجریه در ادامه به دفاع از وزیر پیشنهادی کشاورزی گفت: در وزارت کشاورزی آقای حجتی از دولت یازدهم مسئولیت را به دوش کشیدند، در این دولت هم وی این مسئولیت را قبول کردند و باید گفت که به حق وزیر شایسته‌ای است. آقای حجتی وزیری است که کاملا به کارش مسلط و وزارت کشاورزی را خوب می‌شناسد و به تمامی بخش‌های کشاورزی مسلط است.

 وی تصریح کرد: آقای حجتی تحول‌های خوبی را در بخش کشاورزی ایجاد کردند و باعث شدند تا در مسائل مختلفی چون گندم پس از سال‌ها خودکفا شویم و در زمینه‌هایی چون شکر و دانه‌های روغنی و مسائلی از این دست حرکت‌های خوبی در زمان حضور ایشان در این وزارتخانه شروع شد که ادامه‌دار خواهد بود.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: آقای حجتی در زمینه صرفه جویی در مصرف آب تلاش‌های بسیار خوبی را انجام دادند که باید این راه را ادامه دهیم. امروز مهم‌ترین وظیفه وزیر کشاورزی این است که محصولات کشاورزی کشور را به مرز خودکفایی برساند و در کنار آن مصرف آب را نیز کم کند، بهره وری مناسب از آب یکی از مهم‌ترین وظایف وزیر کشاورزی است.

رئیس جمهور ادامه داد: متأسفانه مسائلی چون استفاده کود و سموم در کشاورزی مشکلاتی را ایجاد کرده است و بهبود این شرایط و حرکت به سمت کمتر مصرف کردن آنها بسیار مهم است. در زمینه اقتصاد کشاورزی در کشور باید سرمایه گذاری‌هایی صورت بگیرد، ما باید کاری کنیم تا محصولات کشاورزی، اقتصادی با استفاده کمتر از منابع آب ایجاد شود، این در تخصص آقای حجتی است که باید به آن پرداخته شود.

رئیس قوه مجریه اظهار داشت: ما باید تحقیقات کشاورزی را پیش ببریم و یارانه این بخش را هدفمند کنیم و در کنار آن باید کشت فرا سرزمینی که در زمان آقای حجتی شروع شده است را ادامه دهیم.

وی در دفاع از وزیر پیشنهادی کشور ضمن تشکر از زحمات رحمانی فضلی در دولت یازدهم وی را برای تصدی همین وزارتخانه در دولت دوازدهم معرفی کرد و گفت: من با آقای رحمانی فضلی زمانی که در مجلس شورای اسلامی و سپس در صدا و سیما و سایر مناصب مدیریتی بودند، آشنا شدم. آقای رحمانی فضلی در هر جایی که حضور داشت فردی موفق و پرکار بود.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه وزیر کشور بودن کار سختی است، ادامه داد: من خود حس می‌کنم که این کار سخت است، از یک سو توقعات رئیس جمهور در خصوص استانداران از وزیر کشور و در کنار آن توقعات دولت نیز وجود دارد، نمایندگان مجلس و ائمه جمعه نیز از وزیر کشور توقعاتی دارند به همین دلیل ساماندهی این توقعات کار سخت و مشکلی است اما در عین حال مسئولان رده بالا باید بر مبنای خواست مردم عمل کنند و امیدوارم آقای رحمانی فضلی در این زمینه بتواند اقدامات خوبی را انجام دهد تا مردم راضی باشند.

رئیس جمهور تصریح کرد: من بارها به آقای رحمانی فضلی گفته‌ام زمانی که به استان‌ها سفر می‌کنم می‌توان از چهره مردم دید که استاندار تا چه میزان کار کرده و رضایت مردم را جلب کرده‌اند به همین دلیل وظیفه سنگینی بر دوش شما است و ان شاءالله این وظیفه را به خوبی انجام خواهید داد. آقای رحمانی فضلی تجربه خوبی در برگزاری چندین دوره انتخابات دارند و توانستند آن انتخاباها را در نهایت آرامش و امنیت برگزار کنند. وزیر کشور بسیاری از مسائل را با سعه صدر حل می‌کرد و اگر شخص دیگری عهده‌دار این مسئولیت بود شاید سخت‌تر می‌توانست این هماهنگی‌ها را انجام دهد.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: من از آقای رحمانی فضلی می‌خواهم برای تقویت انسجام کشور از زنان، اقلیت‌های مذهبی در مسئولیت‌های مختلف چون فرماندار، استاندار و بخشدار استفاده شود، برای ما میان شیعه و سنی، کرد، لر و بلوچ هیچ تفاوتی وجود ندارد.

وی افزود: بحث انسجام ملی، حقوق شهروندی، ظرفیت شورای اجتماعی که آقای رحمانی فضلی دبیر آن هستند، نقش اقوام و مذاهب در مدیریت‌های محله‌ای، نقش آفرینی زنان در زمینه مدیریت، مسئله توسعه مناطق مرزی، مبارزه جدی با قاچاق کالا و توسعه پایدار با رویکرد اقتصادی و مبارزه با خشونت و افراطی‌گری و مدیریت بحران‌هایی که در کشور رخ می‌دهد از وظایف وزارت کشور و وزیر کشور است.

حجت‌الاسلام روحانی در دفاع از وزیر پیشنهادی نفت گفت: در دولت یازدهم آقای زنگنه تصدی سمت این وزارتخانه را بر عهده داشتند و کارهای بسیار بزرگی را در این زمینه انجام دادند، من در آغاز کار دولت یازدهم در مجلس گفتم که به چه دلیل اصرار بر حضور آقای زنگنه به عنوان وزیر نفت را دارم، من از توانمندی‌های وی اطلاع داشتم و باید بگویم که انصافا آقای زنگنه کار بزرگی در زمینه‌های نفتی چه قبل و چه بعد از برجام انجام دادند.

رئیس جمهور تأکید کرد: کاری که ما در میادین نفتی و خودکفایی در این عرصه انجام دادیم بسیار بزرگ بود. امروز ما به جای واردات گازوئیل صادرکننده آن هستیم و در بنزین هم در آینده همین اتفاق خواهد افتاد. در بخش گاز ما به خودکفایی رسیدیم به نحوی که امسال دیدیم برای اولین بار گاز وارداتی کشور قطع شد اما هیچ مشکلی پیش نیامد.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: آقای زنگنه کارهای بزرگی را در زمینه روستاها انجام دادند و امروز تقریبا در تمامی مناطق کشور گاز وجود دارد. تنها قولی که آقای زنگنه در دولت یازدهم داده و امیدواریم در دولت دوازدهم محقق شود رساندن لوله نفت به جزیره جاسک است. صادرات نفت ما نباید منحصر به خلیج فارس باشد، این کار یکی از تصمیمات استراتژیک است.

وی درباره سواحل مکران گفت:‌ سواحل مکران باید آباد شود و یکی از روش‌های آبادانی این است که چنین اقداماتی را انجام دهیم. موضوع مهم بعدی در این وزارتخانه بحث فلرها هستند که مقام معظم رهبری بر آن تأکید داشتند باید بر روی آنها سرمایه گذاری و آنها را جمع آوری کنیم چرا که برای محیط زیست مضر است، من از آ‌قای زنگنه می‌خواهم که مناطق نفتی و گازی مشترک، حفظ سهم بازار ایران در جهان توجه ویژه‌ای داشته باشند. امیدواریم در این دولت میدان گازی پارس جنوبی نهایی و بخش‌های فرسوده صنعت نفت نوسازی شود.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: امیدواریم در دولت دوازدهم پیشرفت خوبی در صنعت پتروشیمی داشته باشیم و در کنار آن به انتقال فناوری به خارج از کشور و همکاری با وزارت نیرو توجه ویژه‌ای شود.

رئیس جمهور با تشکر از زحمات آقای چیت‌چیان در وزارت نیرو، گفت: آقای چیت‌چیان کارهای بزرگی در زمینه آب و برق و همچنین مناطق استراتژیک نیرو در غرب کشور انجام دادند. در زمان تصدی آقای چیت‌چیان 37 سد افتتاح شد که نشان می‌دهد او فردی دلسوز و کارآمد برای کشور است.

رئیس قوه مجریه خطاب به وزیر جدید نیرو گفت: آقای بیطرف در زمینه وزارت نیرو تخصص و تجربه لازم را دارند به همین دلیل از وی برای تصدی این سمت دعوت کردم. ما در زمینه آب و برق به‌ویژه انتقال برق کارهای بسیاری را داریم.

وی در دفاع از وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان اظهار داشت: من از آقای گودرزی به عنوان وزیر ورزش و جوانان سابق به خاطر زحمات فراوانشان تشکر می‌کنم.

روحانی درباره مسعود سلطانی‌فر وزیر جدید وزارت ورزش و جوانان گفت: آقای سلطانی‌فر مدتی را در میراث فرهنگی خدمت کردند و سپس مدتی را به عنوان وزیر دولت یازدهم در وزارت ورزش و جوانان بودند. وی 35 سال در رده‌های مدیریتی خدمت کردند و دغدغه جوانان را می‌شناسند و من از او می‌خواهم تا تصویب مجلس جهت تشکیل سازمان جوانان به تلاش‌های خود در این عرصه ادامه دهند. من از وی انتظار دارم سرانه‌های فضای ورزشی را افزایش دهد و هزینه‌های سلامت را کم کند و سهم بانوان و جوانان را در ورزش افزایش دهند.

رئیس جمهور در پایان گفت:‌ امیدوارم دولت دوازدهم و رئیس جمهور که توانسته با تلاش و مشورت، 17 نفر از وزرای خوب را به مجلس معرفی کند، مجلس نیز کار بررسی را به خوبی انجام دهد و در نهایت امیدواریم تمامی 17 نفر از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد و اجازه شروع به کار را بگیرند.

انتهای پیام/

سخنرانی روحانی در جلسه اول رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشتهادی

اعضای پیشنهادی کابینه دوازدهم+اسامی و برنامه وزرا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
هزینه جاری دولت باید کاهش یابد هزینه وتجملات دفاتر کار مدیران باید کمتر شود اسراف و ریخت و پاش درسفرهای استانی بیداد میکند
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۱۰:۴۶ ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
به خدا دیگه حرف برجام نزنید چی شد در برجام چه کاری کردید چه مشکلاتی حل شده جزه بتون کردید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
تنها راه نجات کم کردن هر چه بیشتر تشریفات و بازرسیای سرزده اس
آخرین اخبار