چطور سنگ کیسه صفرا تشخیص دهیم

مخصوصی جراح عمومی گفت: کیسه صفرا عضوی کیسه ای شکل با هفت تا ده سانتی متر طول ظرفیت 30 تا 50 سی سی دارد.

در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاهمخصوصی جراح عمومی  با بیان اینکه  جنسیت ؛سن؛ چاقی ؛غذای پرچرب از عوامل خطر ساز سنگ کیسه صفرا است گفت:کیسه صفرا عموما نقش تغلیظ صفرا را دارد و اندام کوچکی واقع در ناحیه پایین کبد است.

وی با اشاره به اینکه کیسه صفرا با ذخیره صفرا و ترشح آن درون روده کوچک هنگام ورود غذا به فرایند هضم و گوارش کمک می‌کند افزود:صفرا مایعی تولید شده در کبد و تشکیل شده از چند ماده مانند کلسترول، بیلی‌روبین (مواد رنگدانه‌ای صفرا) و نمک‌های صفراوی است.


جراح عمومی گفت: مریض های که دارای سنگ کیسه صفرا هستند عموما در خانم ها هستندو  علت شکل‌گیری این سنگ‌ها  نیز کلسترول و رنگدانه‌های صفرا است که گاهی اوقات با پیوستن به یکدیگر ذره‌های سختی را تشکیل می‌دهند.


مخصوصی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد دارای سنگ کیسه صفرا هستند و از وجود این سنگ‌ها اطلاعی ندارند افزود: با این حال علائم سنگ کیسه صفرا زمانی نمایان می شود که سنگ به طور موقت یکی از مجراهای صفراوی را مسدود کنداین مجراها ساختارهای لوله‌ای شکلی هستند که صفرا را از کبد به کیسه صفرا و سپس به دستگاه گوارش می‌برند.


مخصوصی  بروز درد شدید و ناگهانی در شکم از علائم سنگ کیسه صفرا دانست وگفت: این انسداد در اکثر موارد درد شکمی (دل درد) را به دنبال دارد، اگرچه برخی بیماران در صورت شدیدتر بودن انسداد یا مسدود شدن بخش دیگری از دستگاه گوارش از علایم دیگری نیز رنج می‌برند.

 

انتهای پیام/ز

علت بروز سنگ کیسه صفرا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار