شیلات کشور اعلام کرد

بازسازی ذخایر ماهی‌های خاویاری و استخوانی در آب‌های شمال کشور

ماهی‌های خاویاری و استخوانی شامل سفید، کپور و سوف از جمله گونه‌هایی است که در آب‌های شمال کشور بازسازی ذخایر می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،  ناصر کرمی راد مدیر کل دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات ایران در دوره آموزشی آشنایی با روش‌های بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیک آبزیان در بابلسر به توافق ممنوعیت برداشت و صادرات ماهیان خاویاری برای پنج کشور ساحلی دریای خزر به مدت پنج سال اشاره کرد و گفت: در سومین سال این توافق ایران تنها کشوری است که از امسال مجوز صید ماهیان خاویاری را برای تحقیقات و بازسازی ذخایر دریافت کرد.


وی افزود: بر اساس توافق کمیسیون منابع زنده دریای خزر، از ۲۰۱۵ به مدت پنج سال پنج کشور حاشیه دریای خزر حق صید ماهیان خاویاری را ندارند، اما ایران از امسال مجوز صید ماهان خاویاری برای تحقیقات و مطالعات و تکثیر و باز سازی دریافت کرده است.


مدیر کل دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: ماهی‌های خاویاری و استخوانی شامل سفید، کپور و سوف از جمله گونه‌هایی است که در آب‌های شمال کشور بازسازی ذخایر می‌شوند.


کرمی راد بر لزوم ایجاد حاشیه امن برای این گونه ماهیان ارزشمند که حداقل ۱۰ سال عمر خود را در محدوده آب‌های کشور‌های حاشیه دریای خزر مهاجرت می‌کنند، تاکید کرد و افزود: اکنون برنامه مطالعه تولید گونه‌های ارزشمند دریای خزر در سیستم پرورش ماهی در قفس از جمله فیل ماهی خاویاری، ماهی آزاد و قزل آلا در دریای خزر و ماهی سی باس، سیبرین و شانک در دریای جنوب کشور را در دستور کار داریم.


وی پشتیبانی از جامعه حدود ۱۴ هزار نفری صیادان شمال و حفظ گونه بومی ماهی خاویاری قره برون را از هداف اصلی باز سازی عنوان کرد و گفت:: ذخایر ماهیان خاویاری که یک ذخیره مشترک بین پنج کشور حاشیه دریای خزر است، از سه هزار تن به کمتر از ۵۰۰ تن رسیده که پایین‌ترین حد آن است.


کرمی راد سن بلوغ ماهیان خاویاری را بالا دانست و افزود: نخستین سن بلوغ برای ماهی اوزون برون ۱۰ سال، تاس ماهیان ۱۵ سال و فیل ماهیان ۲۰ سال است تا بتوان از خاویار این ماهی‌ها استحصال کرد.


مدیرکل دفتربازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات ایران بازسازی وحفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان کشور را از رسالت‌ها و ماموریت‌های سازمانی شیلات دانست و گفت: بهره گیری ازروش‌ها ویافته‌های نوین علمی دنیا برای مسئولان وکارشناسان مراکز تکثیر وبازسازی امری ضروری است.


انتهای پیام/آ


تکثیر و بازسازی ذخایر ماهی‌های خاویاری و استخوانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار