سروری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اقتصاد نفت محور مانع از رشد استعدادها می‌شود

دبیرکل جمعیت رهپویان گفت:اقتصاد نفت محور مانع از رشد استعدادها شده است و با ادامه این مسئله کشور نظم و ثبات مالی نخواهد یافت.

اقتصاد نفت محور مانع از رشد استعدادها می‌شودپرویز سروری دبیرکل جمعیت رهپویان در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیئت دولت و تأکید ایشان بر توسعه اقتصاد غیرنفتی و لزوم حرکت چرخ‌های اقتصاد از حالت رانتی به سمت مولد و مردمی اظهار داشت: اقتصاد نفت محور در کشور ما مانع از رشد استعدادها شده است و تا زمانی که این مسئله ادامه پیدا کند کشور به سوی نظم و ثبات مالی حرکت نخواهد کرد.

وی افزود: ما باید تلاش کنیم که اقتصاد در فرآیند منطقی رشد کند که دولت قدر درآمدها را بداند چرا که درآمد بادآورده حاصل از فروش نفت باعث کاهش شاخص درآمد حاصل از تولید داخلی می شود.

سروری تصریح کرد: ما باید بسترهای مناسب برای تولید سرمایه را پیدا کنیم و نقش نفت را در اقتصاد کشور کمرنگ کنیم به عنوان مثال کشور ما جاذبه گردشگری و مذهبی بالایی دارد و ما می‌توانیم از این موهبت برای بالا بردن سطح درآمد کشور بدون دخالت نفت استفاده کنیم.

دبیرکل جمعیت رهپویان بیان داشت: اگر سیستم مالیاتی کشور از حالت انجماد خارج شود و ارتباط بی نظم در این زمینه از بین برود تحولات مثبتی در اقتصاد کشور پدید خواهد آمد.

وی ادامه داد: توجه ناکافی به بحث قاچاق کالا باعث می‌شود تولید داخلی انسجام نیابد در نتیجه میانگین درآمد دولت با کاهش جدی رو به رو می‌شود چرا که در ازای اجناس قاچاق مالیاتی دریافت نمی‌شود.

سروری تأکید کرد: مجموعه این عناصر دست به دست هم داده‌اند و باعث بیماری بدنه اقتصاد کشور شده‌اند که منشأ تمامی این مشکلات به نفت محور بودن اقتصاد برمی‌گردد. ما باید نفت و گاز را به عنوان ذخیره ملی در توسعه زیرساخت‌ها استفاده کنیم و هزینه‌های جاری را از درآمدهای حاصل از تولید ملی تأمین کنیم.

دبیرکل جمعیت رهپویان افزود: به عنوان مثال زعفران به عنوان یکی از محصولات بی‌بدیل در کشور ما به شمار می‌رود اما چشم خود را بر بازارهای کلان اقتصاد بسته‌ایم و نسبت به توسعه ‌آن اهتمام لازم را نمی‌ورزیم و تا زمانی که موضوع نفت و گاز در چنین شرایطی قرار داشته باشد اقتصاد مقاومتی، افزایش تولید داخلی و مبارزه با قاچاق کالا محقق نخواهد شد.

وی با اشاره به اولویت‌های کشور در شرایط کنونی و تأکید مقام معظم رهبری بر انسجام دولت به منظور تحقق این اولویت‌ها اظهار کرد: چند سالی است که مقام معظم رهبری اقتصاد را به عنوان محوری ترین شعار سال در نظر گرفته اند و دلیل آ‌ن این است که چالش اساسی کشور ما گسترش تولید و رشد اشتغال است و برای تحقق این امر باید از میزان واردات کاسته و به میزان صادرات افزوده شود.

سروری با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از مفاسد اقتصادی بیان داشت: مفاسد اقتصادی باعث می‌شود که زمینه‌ای برای بروز خلاقیت و افزایش کیفیت شکل نگیرد به عنوان مثال در سیستم بانکی گاهی بودجه بانک به جای استفاده در بخش تولید در قسمت‌های غیرضروری مصرف می‌شود که این امر فساد اقتصادی است.

دبیرکل جمعیت رهپویان تصریح کرد: مبارزه با فساد یعنی نبرد با روابط غلط که آفت رشد اقتصاد است و گلوگاه اصلی مبارزه با فساد بانک‌ها هستند.

وی با تأکید بر گسترش روابط و محدود نشدن آن به چند کشور خاص افزود: این پدیده‌ای است که از ابتدای انقلاب  وجود دارد و ما بر کشورهایی تمرکز می‌کنیم که محل تقابل با ما هستند درحالی که لازم است ارتباط قوی‌تری با کشورهایی مانند عراق، سوریه و افغانستان برای گسترش بخش اشتغال برقرار شود و همچنین این رابطه نفوذ و اقتدار ما را افزایش می دهند.

سروری در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه دیپلماسی ما بر اساس معیارهای اشتباه که ریشه در خودخواهی‌ها دارد، پیش می‌رود، که این امر روابط خارجی و دیپلماسی ایران را به سمت غرب محور بودن پیش برده است.

انتهای پیام/

 

تاکید رهبری بر اقتصاد مولد و مردمی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار