مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوروبیابانک خبرداد:

آغاز برداشت روناس درخوروبیابانک

برداشت گیاه صنعتی روناس درکشتزارهای منطقه کویری خورو بیابانک در شرق استان اصفهان با برآورد تولید 100 تن ریشه این محصول آغاز شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوروبیابانک ، 40 هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان به کشت  محصول روناس اختصاص دارد و متوسط برداشت درهرهکتار بیش از هفت تن است.

حسین غلامرضایی  افزود: این محصول اواخر زمستان کشت می‌شود و پس از چهار سال کار برداشت آن از اوایل شهریورماه آغاز و تا مهر انجام می شود.

وی گفت: با توجه به بازدهی مطلوب اقتصادی و مقاوم بودن روناس به آب و خاک شور، کشت این گیاه مورد توجه کشاورزان این شهرستان بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی خوروبیابانک خاطرنشان کرد: روناس در طب سنتی برای رفع بیماری های پوستی، درمان گرفتگی عضلات بدن، ترمیم زخم و پایین آمدن اوره خون موثر است.

غلامرضایی افزود: به دلیل ویژگی منحصر به فرد روناس در صنایع فرش، محصولات دارویی و بهداشتی تولید این محصول در خوروبیابانک همچنان رونق دارد.

وی خاصیت ماندگاری ریشه روناس را دیگر ویژگی آن بیان کرد و گفت: کشاورزان می توانند روناس برداشت شده را برای مدت طولانی تا زمان مناسب بازار خرید به صورت فله ای در انبار نگهداری کنند.

مدیرجهاد کشاورزی خوروبیابانک افزود : روناس به خاطر رنگ طبیعی ریشه آن درصنعت رنگرزی الیاف و نساجی مورد اقبال صنعتگران این رشته قرار گرفته است و به عنوان محصول صادراتی مشتریان فراوان دارد.

غلامرضایی افزود: ریشه روناس پس از برداشت و خشک شدن برای ساییدن روانه کارخانه شده و بعد از ساییدن و جداسازی پوسته از مغز، به درجه یک،2 و سه تقسیم می شود.

وی کاشت و برداشت به روش دستی، نداشتن قیمت تضمینی و افزایش هزینه های تولید این محصول را از مهمترین مشکل بهره برداران بیان کرد و گفت: هم اکنون برخی از کشاورزان جایگزین کردن محصولات باغی به زراعی را به دلیل درآمد زایی بیشتر انتخاب می کنند.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی خوروبیابانک این شهرستان 2 هزار و 200 هکتار زمین قابل کشت دارد که به دلیل محدودیت آبی تنها حدود هزار و 200 هکتار آن زیر کشت انواع محصولات باغی و زراعی می رود.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار