اوقات فراغت مردم در تابستان چقدر با سینما و تئاتر پر شد؟

در تابستان امسال با سبدی پر از فیلم‌های مختلف، روبرو بودیم که گیشه سینما را برخلاف صنعت سینما تکان داد اما ...

اوقات فراغت مردم در تابستان چقدر با سینما و تئاتر پر شد؟به گزارش خبرنگار  حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همیشه با اتمام مدارس، پرسشی ذهن خانواده‌ها را درگیر خود می‌کند که کجا برویم؟ اوقات فراغت فرزندانمان را چگونه سپری کنیم؟ پاسخ به همه این سوال‌ها آسان است، اما هر فرد مسیرهای مختلفی را باید طی کند تا به نتیجه‌ای مطلوب برسد. نتیجه‌ای که سود بیشتر آن نصیب کلاس‌های فرهنگی هنری شده و خروجی آن افرادی هستند که با استعدادهای نهفته‌شان هنوز اندر خم یک کوچه کشف استعداد هستند.

در این شکی نیست که ایران مهد فرهنگ و هنر است، اما در میان کلاس‌های پر زرق و برق علمی و آموزشی، سهم فرهنگ و هنر در چیست؟

جواب این سوال با نگاهی به جدول فروش فیلم‌های سینمایی تابستان گرفته می شود. در تابستان امسال با سبدی پر از فیلم‌های مختلف، روبرو بودیم که گیشه سینما را برخلاف صنعت سینما تکان داد. اما باید دید گیشه سینما تا چه اندازه موفق بوده است؟

 

رشد 12 درصدی رضایت مخاطبان سینما


غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفت‌وگو با خبرنگار ما، درباره آمار فروش فیلم های سینمایی در تابستان ۹۶ گفت: ما در چهار ماهه اول سال با رشد ۱۲ درصدی جذب مخاطب نسبت به سال گذشته روبرو بودیم و این در صورتی است که این افزایش در شهری مانند تهران، رو به افزایش بوده و در دیگر استان‌ها پایین آمده است.

وی در ادامه بیان کرد: بخش اعظم سرمایه‌گذاری سینما در ایران، به اقدام تهیه‌کنندگان برای تولید فیلم‌های سینمایی در ژانرهای مختلف مربوط می‌شود؛ چرا که شورای صنفی نمایش، زمان خاصی را برای اکران فیلم‌ها مشخص نمی‌کند و یک بحث شفاف وجود دارد که متاسفانه چارچوبی برای تعیین زمان دقیق اکران‌ها نیست. باید برنامه دقیقی درخصوص ایام اوقات فراغت تابستانه در نظر گرفته شود.

سخنگوی شورای صنفی نمایش با بیان اینکه متأسفانه نگاهی به حضور خانواده‌ها در سینماهای کشور نمی‌شود، درباره تولیدات سینمایی در رده سنی نوجوانان و جوانان اظهار داشت: فیلم در ژانر دانش‌آموز از جمله آثاری است که هم در سینمای ایران و هم در بین خانواده‌ها با اقبال خوبی مواجه می‌شود. انیمیشن شاهزاده روم، با جلب رضایت بالای مخاطبان در گروه سنی نوجوانان و خانواده‌ها یکی از پرفروش‌ ترین آثار ایران شد و نشان داد سینمای ایران از ظرفیت بالایی برخوردار است؛ ولی در بحث‌ مدیریتی و تولید این نوع آثار برای نوجوانان و حتی نونهالان ضعف داریم.

فرجی در پایان با اشاره به صحبت‌های ابتدایی‌ خود خاطرنشان کرد: با درنظر گرفتن آمار جذب مخاطب، اگر ما اعتماد و ذائقه مخاطب را درنظر بگیریم، می توانیم خیلی از مشکلات نمایش سینمایی را برطرف کنیم.

گفتنی است؛ از حق نگذریم، جوانان زیادی هم با اقبالی که اخیراً به هنر نمایشی تئاتر نشان داده‌اند تا حدی گرما را به صف گیشه ها کشاندند. البته افزایش سالن های اجرا در بخش خصوصی کمک شایانی به هنر نمایش کرده و از این روی نسبت به سال‌های گذشته با رشد چشمگیری مواجه شده است.

 

تاسیس سالن‌های خصوصی با افزایش مخاطبان تئاتر روبرو شد

رحمت امینی مدیر نظارت و ارزشیابی هنرهای نمایشی که به تازگی به صورت شفاهی استعفای خود را اعلام کرده، درباره سهم تئاتر در اوقات فراغت تابستان گفت: در سال‌های اخیر با توجه به افزایش‌ سالن نمایش به ویژه در بخش سالن‌های خصوصی با رشد چشمگیری مواجه بودیم. در واقع امروزه تئاتر خودش برای خودش تبلیغ می‌کند و این تماشاگران تئاتر هستند که مخاطبان را جذب صحنه می‌کنند.

وی در ادامه بیان کرد: بخش عمده‌ای از مخاطبان تئاتر بخصوص در فصل تابستان دانشجویان هستند. البته تالارهای بسیاری برای اجرای نمایش‌ها داریم، اما باید اطلاع‌رسانی شود. باید در بخش تبلیغات کاری مشترک در صدا و سیما و همچنین انجام شود.

در پایان خاطرنشان می‌شود؛ اوقات فراغت از جمله فرصت‌های مناسب برای زنده نگه داشتن گیشه و سینماست و حالا باید دید با توجه به افزایش قیمت بلیت سینماها در شهرهای بزرگی مثل تهران و تولیدات متعدد سینمایی در ژانرهای مختلف، تا چه میزان خانواده‌ها به سینماهای کشور کشیده می‌شوند؟ و این افزایش قیمت و یا افزایش سالن‌های خصوصی در بخش اجرای نمایش صحنه ای، تا چه حد به کمک سینماگران و هنرمندان تئاتر ما آمده است؟

انتهای پیام/

 

اوقات فراغت؛ فرصتی مناسب برای افزایش سرانه فرهنگ و هنر خانواده

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۰۹ شهريور ۱۳۹۶
برای مخاطبین دلقک بازی دربیارید کلی پول بهم میزنید
آخرین اخبار