استان یزد یکی از مهمترین زیستگاه های یوز پلنگ آسیایی است+تصویر

منطقه دره انجیر یزد نه تنها در ایران بلکه در سطح بین المللی هم از محدود جاهایی است که یوز آسیایی به آزادی در آن رفت آمد می کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  اکبری معا ون حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: در گذشته انتشار یوز آسیایی بسیار وسیع و از عربستان،عراق ، ایران تا هندوستان گسترده بود ولی جمعیت و پراکنش آن کاهش جدی داشته و از حدود نیم قرن پیش محدود به ایران شده است.

استان یزد یکی از مهمترین زیستگاه های یوز پلنگ آسیایی است

اکبری افزود: در ایران از اوایل دهه 80 توجه بیشتری به یوزپلنگ آسیایی شده و تلاش های خوبی برای نجات این گونه انجام شده است.

به گفته این مسئول محیط زیست استان یزد ، قلمروی زندگی یوز وسیع است و هر روز مسافت های طولانی طی می کند.

اکبری افزود: در خارج از مناطق چهارگانه ای که در اختیار محیط زیست نیست احداث معادن متعدد ،جاده ها و تغییر کاربری بخشی از زیستگاه ها باعث شده جمعیت این گونه باز هم کاهش یابد.

استان یزد یکی از مهمترین زیستگاه های یوز پلنگ آسیایی است

معاون سازمان محیط زیست استان یزد یادآورشد: در حال حاضر مشاهدات ما در استان یزد فراتر از 4 قلاده یوز نر نیست و این یک فاجعه برای تنوع زیستی کشور است.

اکبری افزود : نجات یوز آسیایی در فلات مرکزی ایران مستلزم مدیریت متمرکز در قالب تکثیر حیوان در یک محدوده بسیار بزرگ و در شرایط نیمه طبیعی است وگرنه حداقل در ایران مرکزی انقراض این زیرگونه قطعی است.

پرهام دیباج کار شناس محیط زیست ومجری برنامه 360درجه شبکه 2 هم در بازدید از منطقه دره انجیر اردکان یکی از زیستگاه های این گونه نادر گفت: من کارم را 16سال پیش در همین منطقه دره انجیر شروع کردم ودیده ام که محیط بانان چگونه از دل وجان برای حفظ یوز زحمت می کشند.

دیباج افزود : به نظر من استان یزد به لحاظ میراث فرهنگی،تاریخی ،معادن و دشت های زیبا با گونه های گیاهی و جانوری ارزشمند یک استان ثروتمند است.

وی با اشاره به معادن گفت: ارزش اقتصادی یک معدن سنگ با آن همه تخریبهای زیست محیطی با یک گونه یوز با آن ذخیره ژنتیک اندک که در استان یزد باقی مانده اصلا قابل مقایسه نیست.

استان یزد یکی از مهمترین زیستگاه های یوز پلنگ آسیایی است

این کارشناس رسانه ای محیط زیست بیان داشت: چون معادن زود تبدیل به پول می شود آن را می پذیریم اما در واقع همین معادن ها باعث می شود تا دریک استان کویری وخشک گرد وغبارها و ریزگردها افزایش پیدا کند و با تغییرات اقلیمی که داریم نه تنها باید نگران حیات وحش باشیم بلکه نگران خودمان ، فرزندانمان وآیندگان باشیم.

دیباج افزود: اگر ملاحظه این را داشته باشیم که یوز بماند .زیستگاه یوز هم می ماند ، زیستگاهای حیات وحش هم می ماند ،گیاهان هم می ماند ، پرندگان وخزندگان هم می ماند ، همین باعث می شود تا ما انسانها هم زنده بمانیم .

اشمیت یک کارشناس محیط زیست کشور آلمان هم که برای تحقیات یوز آسیایی به ایران آمده و به منطقه دره انجیر سفر کرده گفت: منطقه دره انجیر یزد نه تنها در ایران بلکه در سطح بین المللی هم از محدود جاهایی است که یوز آسیایی به آزادی در آن رفت آمد می کند . وی می افزاید این شانس بزرگی برای من بوده که بتوانم به زیستگاه یوز آسیایی بیایم.

اشمیت گفت :ایران یک مسئولیت سنگینی را قبول کرده وکارهای خیلی زیادی در دست انجام است تانسل یوز آسیایی را از خطر انقراض حفظ کند.

این کارشناس محیط زیست آلمانی گفت: وقتی از محیط بانان شنیدم تعداد یوز اینقدر کاهش پیدا کرده خیلی ناراحت شدم چون تنها بازماندگان یوز آسیایی در این منطقه است واین چند قلاده هم از جنس نر هستند .

وی افزود: باید هر چه زودتر دست به کار شد واز ژن باقی مانده به هرطریقی که امکان پذیر است محافظت کرد و جلوی انقراض این گونه ارزشمند را که در دنیا معروف شده گرفت.

این گربه سان بزرگ آسیایی ، اکنون بیش از 50 سال است که در تمامی کشورهای همسایه ایران از بین رفته ، و تنها جمعیت کوچکی از آن در ایران باقی مانده است.

یوزپلنگ آسیایی یکی از ده گربه سان بزرگ ایران است که تا یک قرن پیش ، از عربستان تا هندوستان قلمرو آن بوده است.

این گربه سان بزرگ آسیایی ، اکنون بیش از 50 سال است که در تمامی کشورهای همسایه ایران از بین رفته ، و تنها جمعیت کوچکی از آن در ایران باقی مانده است. ایران تنها پناهگاه یوزپلنگ آسیایی در جهان به شمار می رود.

استان یزد یکی از مهمترین زیستگاه های یوز پلنگ آسیایی است که متاسفانه در سال های اخیر به علت تصادفات جاده ای، معادن، سگ های گله و شکار طعمه ها جمعیت این موجود با ارزش به شدت کاهش یافته است.

استان یزد یکی از مهمترین زیستگاه های یوز پلنگ آسیایی است

زیرگونه یوزپلنگ آسیایی به شدت در لبه پرتگاه انقراض قرار دارد و اگر ما ایرانیان به سرعت به داد این حیوان ارزشمند نرسیم قطعا این حیوان نیز به سرنوشت شیر ایرانی و ببر مازندران دچار خواهد شد.

انتهای پیام/ ی

یزد یکی از مهمترین زیستگاه های یوز پلنگ آسیایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.