باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

"محدثه"هایی که آرزوهایشان با بی‌تدبیری مسئولان بر باد رفت

دختر شادابی که آرزوی درمان پدر بزرگ و مادربزرگی که در کنار آنها رشد کرده بود را داشت، حالا باید منتظر عمل‌های جراحی بعدی و پیوند عضو باشد.

مرثیه‌ای که برای به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همین چند روز پیش بود که واپسین اردوهای دانش آموزی تابستانی در حال اجرا بود، اردویی که می‌توانست مانند برنامه‌های قبلی روزهای خاطره‌انگیز را برای دانش آموزان به ارمغان آورد اما این بار شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورد و غمی فراموش نشدنی دستاورد این دوره از سفرهای دانش‌آموزی شد.

فاجعه‌ای غمناک که به سختی اذهان عمومی فراموش خواهند کرد و عواقبی که سایه سیاه آن بر زندگی دختران نوجوان هرمزگانی تا ابد سنگینی می‌کند در این میان نمی‌توان حال خانواده‌های داغداری را تصور کرد که ثمره عمرشان در کشاکش بی‌تدبیری‌ها در ابتدای زندگی از دست رفته است؛ نوجوانانی که سقف بلند آرزوها در عمر کوتاهشان محقق نشد و حال هزاران اما و اگر برای بازماندگان و جامعه درباره این اتفاق و سرنوشت دانش آموزان هرمزگانی مطرح شده است.

پاسخ‌های چند وجهی به یک اتفاق

دهم شهریور حادثه تلخ واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی در سراسر کشور پیچید و مسئولان دخیل در این زمینه از وزراتخانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش ظهر و عصر همان روز در محل حادثه حاضر شدند تا از نزدیک ضمن پیگیری شرایط حادثه از خانواده‌های مصیبت دیده دلجویی کنند.

از همان نخستین دقایق انتشار خبر این حادثه گمانه زنی‌ها و شائبه‌های زیادی در مورد چرایی و چگونگی این واقعه تلخ مطرح شد که مهم‌ترین آنها مسئله حرکت در شب برای این اردو بود؛ هرچند آموزش و پرورشی‌ها مدعی بودند این کار در چارچوب قانونی و با رعایت ضوابط استاندارد بوده اما 2 روز بعد از حادثه سیدمحمد بطحایی اذعان کرد که پاسخی برای حرکت در شب اتوبوس و علت این کار نیافته است و در نهایت اتخاذ تصمیماتی در این زمینه موجب تعلیق اردوها و ممنوعیت حرکت در شب تا بازنگری آیین‌نامه اردوهای دانش آموزی شد.

علاوه براین مساله سایر نهادهای ذیربط همچون پلیس راهور و وزارت راه و شهرسازی وارد عمل شده و علت این موضوع را از حوزه‌های کاری خود پیگیری کردند و در نهایت قصور راننده و خواب آلودگی علت این مساله شناخته شد همچنین وزیر راه در این مورد گفت که داشتن کمربند ایمنی برای تمامی صندلی‌ها و بستن آن از فاجعه موجود جلوگیری کرده یا شدت خسارات را کاهش می‌داد؛ به هر حال این پاسخ‌های چند وجهی تا امروز راه چاره‌ای برای مصدومان و متوفیان این حادثه نیست و فقط بازخوانی آن تکرار حادثه‌ای تلخ بوده که گویا قصد اتمام ندارد و با وجود روی دادن حوادثی مشابه در سال‌های گذشته باز هم شاهد بروز آن هستیم.

آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در ارتباط با این اتفاق گفته است: جهات انسانی این حوادث باید مورد توجه قرار گیرد. چرا باید عده‌ای دانش آموز در یک اردوی دانش‌آموزی که برنامه ضروری و واجبی هم نبوده است براثر بی‌تدبیری و سهل‌انگاری یا خواب‌آلودگی یک راننده از بین بروند. گرچه رئیس جمهور محترم دستورات لازم را برای پیگیری این موضوع صادر کردند و ظاهراً وزیر آموزش و پرورش نیز فعلاً دستور به لغو اردوها داده‌اند اما به هر حال پاک کردن صورت مسئله چاره کار نیست بلکه باید بحث امنیت حمل و نقل در جاده‌های کشور به شکل جدی و آسیب شناسانه‌ای مورد بررسی و توجه قرار گیرد تا از موارد مشابه جلوگیری شود. در کنار این موارد اگر کوتاهی‌هایی نیز محرز شد قطعاً دستگاه قضایی در چارچوب قانون با آن برخورد قضایی مناسب خواهد کرد.

رویاهای نوجوانی که نقش بر آب شد

با وجود آمار و ارقام متعددی که از گوشه و کنار در مورد فوت و جرح حادثه تصادف اتوبوس میناب مطرح شد 7 دختر نوجوان هرمزگانی به ابدیت شتافتند و برخی دیگر از دوستانشان خاطره تلخ تصادف را با قطع عضو و قطع نخاع همواره به خاطره می‌سپارند.

محدثه. ش یکی از بازماندگان حادثه دردناک اتوبوس شب میناب است که در سن 17 سالگی تجربه تلخ قطع عضو از ناحیه دست راست و پای چپ را در زندگی خود احساس می‌کند دختر نوجوانی که آرزوی پزشک شدن داشت و تمام تلاش و هدفش رسیدن به این حرفه بود اما در نهایت سال کنکور دام بی‌تدبیری دامان وی را گرفت.

دختر شادابی که فقدان مادر را از یک سالگی در زندگی خودش حس کرده بود و تنهای آرزویش طبابت و درمان پدر بزرگ و مادربزرگی بود که در کنار آنها رشد کرده بود، حالا باید منتظر عمل‌های جراحی بعدی و پیوند عضو باشد.

مسئولان مربوطه تنهایمان نگذارند!

پدر محدثه که یک فرهنگی است و به نظر می‌رسید هنوز در شوک این تراژدی باشد در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درباره اردو می‌گوید: محدثه هرسال این سری از اردوها را شرکت می‌کرد و استان‌های مختلفی را در این سفرها تجربه کرده بود، امسال مانند سال‌های قبل قصد شرکت در این اردو را داشت و موافقت خود با این قضیه را به طور زبانی و نه مکتوب اعلام کرد چرا که همیشه خودش از آن راضی بود و گلایه‌ای نمی‌کرد اما متاسفانه این فاجعه را شاهد هستیم.

وی به حال این روزهای محدثه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: حالا باید منتظر عمل بعدی‌اش باشیم تا پیوند عضو انجام شود و باید روانشناسی که طی این چند روز برای بچه‌ها درنظر گرفته تا مدت‌ها بعد همراهشان باشد که این روحیه از دست رفته تسلی پیدا کند در غیر این صورت هر حادثه ناشی از حال نامساعد روحی برای محدثه و سایر همسفرانش ممکن است.

پدر از آرزوی بزرگ محدثه برای پزشک شدن می‌گوید و تلاشی که برای آن در دوره مدرسه داشت اشاره دارد، اینکه حالا با این شرایط نیاز به حمایت‌هایی است تا خواسته‌اش عملی شود، البته نسبت به این حرف خود بسیار امیدوار بوده و حتی از وعده‌های مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان برای کمک به تحصیل محدثه در رشته پزشکی می‌گوید.

وی به این موضوع تاکید دارد که مسئولان تنهایشان نگذارند و این وعده‌ها فقط در این چند روز و داغ حادثه نباشد و رسانه‌ها را برای کمک می‌طلبد تا صدای این دانش آموزان باشند.

وعده های مسئولان برای "محدثه" ها چیست؟

پدر محدثه از دریافتی مادام العمر به مبلغ یک میلیون و 500 هزار تومان برای وی تا پیان عمر گفت، این در واقع وعده‌ای بود که از سوی مسئولان به این خانواده داده شده است و پدر خود نیز امیدوارم است این وعده برای دخترش محقق شود.

وی می‌گوید در این چند روز مسئولان آموزش و پرورش دیدن ما می‌آیند و رسیدگی تقریبا خوبی به محدثه و بچه‌های دیگر می شود اما نمی‌دانیم این کارها بعد از روزهای پرالتهاب کنونی ادامه دارد یا خیر؟ آیا برای بچه‌های ما با این حادثه تلخ تضمینی برای کمک به زندگی آینده شان وجود دارد ؟

وی تاکید دارد که مسئولان به وعده‌های خود پایبند باشند و نوجوانانی که در حادثه ناگوار قربانی شدند، به دست فراموشی نسپارند.

صورت مساله ای پیچیده که پاسخی ندارد

تصادف دردناک برای گروهی از دانش آموزان فعال کشور برای چندمین بار با کمی تغییر ظاهر از نظر خودرو و محل وقوع باز هم جامعه را در غمی عظیم برد و معلوم نیست چندین اتفاق دیگر باید این چنین قربانی بگیرد تا شاید مسئولان امر به جای شانه خالی کردن از مسئولیت و سوق دادن آن به سایر نهادها برای وظایف دست به کار شوند.

این نیروی انسانی جوان سرمایه‌های ارزشمند هستند که آینده کشور را تضمین می‌کنند و بی تدبیری و انکار وقایع نه تنها تبرئه شدن از بی‌مسئولیتی‌ها نیست بلکه تخریب آینده جامعه خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.