تولید محصولات زراعی و باغی یک اندازه و یک شکل، با استفاده از بیوتکنولوژی

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات وآموزش کشاورزی و منایع طبیعی استان آذربایجان شرقی گفت: تولید محصولات زراعی و باغی یک اندازه و یک شکل، مناسب برای بسته بندی و فرآوری صنعتی پس از برداشت را می توانیم از دستاوردهای بیوتکنولوژی قلمداد کنیم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛علیرضا دهناد عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات وآموزش کشاورزی و منایع طبیعی استان آذربایجان شرقی گفت: بیوتکنولوژی نوین با کمک علم ژنتیک در حال ایجاد تحول در زندگی بشر است و در حال حاضر، بیوتکنولوژی نوین رو به توسعه بوده و روز به روز دامنه و وسعت بیشتری می یابد .

وی خاطرنشان کرد: این تکنولوژی در افزایش تولید محصولات غذایی، شیر و گوشت دام دارای توانمندی‌های فراوانی است و می تواند نقش مهمی در توسعه­ پایدار و جلوگیری از تهدیدات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و آلودگی محیط زیست داشته باشد.

دهناد ادامه داد: تلفیق بیوتکنولوژی با روش‌های سنتی اصلاح گیاه، در واقع فرصتی برای بهبود کمیت و کیفیت غذایی گیاهان تولید شده ایجاد می‌کند.

متخصص بیوتکنولوژی میکروبی یادآور شد: با توجه به افزایش بی رویه جمعیت جهان و نیاز به تامین موادغذایی، بیوتکنولوژی کشاورزی مورد توجه قرار گرفته است.

وی از افزایش درصد روغن در محصولاتی مانند کلزا در پی کاربرد بیوتکنولوژی گفت و افزود: افزایش درصد روغن و کیفیت آن در محصولاتی مانند سویا و کلزا، بازیافت ضایعات کشاورزی و صنایع غذایی برای تولید پروتئین های تک یاخته، خوراک دام، کود زیستی و آنزیم های مورد استفاده در صنایع غذایی و نوشابه سازی و تولید افزودنی‌های غذایی درپی کاربرد این فناری محقق می‌شود.

دهناد با اشاره به سود اقتصادی حاصل از فرآورده های تغییریافته ژنتیکی تاکید کرد: سود اقتصادی حاصل از فرآورده های تغییریافته ژنتیکی تنها شامل افزایش عملکرد وکیفیت محصول نمی شود، کاهش هزینه های کشاورزی و بهبود شرایط کشت و کار نیز از جنبه های مثبت استفاده از این محصولات است.

 

 

انتهای پیام/ش

تلفیق بیوتکنولوژی با روش‌های سنتی اصلاح گیاه،  فرصتی برای بهبود کیفیت غذایی گیاهان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.