مظفری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

شاعران مهاجر افغانستانی، راوی دردهای مردم دیارشان هستند

شاعر افغانستانی گفت: شاعران مهاجر افغانی تلاش می‌کنند نسبت به اتفاقات و حوادث جامعه امروز افغانستان واکنش نشان دهند و روایت‌کننده‌ دردهای مردمان این دیار باشند.

مظفری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان،ابوطالب مظفری شاعر افغانستانی در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نقش ادبیات و هنر در جامعه افغانستان گفت: ادبیات در گذشته‌های دور تاثیر به‌سزایی بر افکار عمومی داشت و جامعه از آثار هنری و ادبی متاثر می‌شد.

 این شاعر افغانستانی با بیان اینکه ادبیات و هنر همواره در جامعه افغانستان بازتاب‌دهنده رخدادهای مختلف بود و نسبت به اتفاقات واکنش نشان می‌داد، عنوان کرد: در جامعه امروز این تاثیر کاهش یافته و ادبیات و هنر تاثیر گذشته‌ی خود را ندارد.

وی با بیان اینکه به‌دلیل فاصله بین نحوه‌ی صحبت‌کردن مردم و نوع نگارش کنونی، ادبیات امروزی تنها مخاطبین خاص خودش را دارد و شاعران تنها می‌توانند احساسات خود را بازتاب بدهند و در مورد حوادث تلخ همدردی کنند، اظهار داشت:  با این حال شاعران مهاجر افغانی تلاش می‌کنند نسبت به اتفاقات و حوادث جامعه امروز افغانستان واکنش نشان دهند و روایت‌کننده‌ی دردهای مردمان این دیار باشند.

مظفری با اشاره به اینکه دو کشور ایران و افغاستان اشتراکات زیادی در زمینه‌ی زبان و فرهنگ دارند و می‌توانند کارهای بسیاری را باهم انجام دهند و اثرگذار باشند، یادآور شد: در دنیای امروز رسانه‌ها بسیار تاثیرگذار هستند وگاهی روابط دو کشور را متشنج می‌کنند که این به ضرر همه است.

این شاعر افغانستانی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی با وجود گروهک‌های تروریستی مانند طالبان و داعش که تهدیدکننده‌ی امنیت هستند، دو کشور ایران و افغانستان باید در کنار هم باشند.

وی با تاکید بر اینکه ادبیات ما پشتوانه مشترکی دارد و این اشتراک می‌تواند بیشتر و نزدیک‌تر شود و اثر مثبت بر فرهنگ عمومی دو کشور بگذارد، گفت: این اتفاق منوط به اقدامات و توجهات دولت‌هاست و اقداماتی نظیر برگزاری مراسم‌های ادبی و آشنایی هنرمندان دو کشور با یکدیگر، انتشار کتاب، توجه در رسانه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مختلف در زمینه‌ی ادبیات مشترک می‌تواند موثر واقع شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۲۱ شهريور ۱۳۹۶
جالبه
آخرین اخبار