در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان تشریح شد؛

خانه‌های تاریخی در سراشیبی نابودی/ عمارت شترگلوی کرمان به مزایده گذاشته می‌شود؟

معاونت حفظ و احیای اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان، متقاضی برگزاری مزایده عمارت شترگلوی کرمان است.

حمید روحی، معاون حفظ و احیای اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه عمارت شترگلوی کرمان زیر نظر صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی است، اظهار داشت: اخیراً با صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی صحبت کردیم و متقاضی شدیم که مزایده‌ای را برای این عمارت برگزار کنند تا عمارت شترگلوی کرمان به بخش خصوصی یا اداره میراث فرهنگی واگذار شود. البته سال گذشته نیز این عمارت را به مزایده گذاشتند، اما اجاره آن نسبت به میزان معمول، زیاد بود و سرمایه‌گذار انصراف داد.

وی افزود: هم‌اکنون نیز عمارت شترگلوی کرمان متقاضی دارد.

معاون حفظ و احیای اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش از ورود یگان حفاظت میراث فرهنگی به پرونده رسیدگی به عمارت شترگلوی کرمان خبر داد و گفت: هم‌اکنون از عمارت شترگلوی کرمان مراقبت می‌شود و با توجه به آنکه این عمارت در دهه‌های اخیر مرمت شده، مرمت اضطراری نمی‌خواهد.

روحی خاطرنشان کرد: چند خانه‌ تاریخی اطراف شترگلو خریداری شده‌اند و قرار بر آن است که کل مجموعه در کنار هم بتوانند به گردشگران خدمات گردشگری ارائه بدهند.

گفتنی است؛ در روز‌های اخیر تصاویری در فضای مجازی منتشر شد که گویای وضعیت نامناسب عمارت شترگلوی کرمان بود و در اعتراض نسبت به وضعیت این عمارت رسانه‌ای شد.

شایان ذکر است؛ عمارت شترگلو خانه خاندان رضوی نعمت‌اللهی بوده و متعلق به دوره قاجار است.

این عمارت تاریخی در شهر ماهان قرار گرفته و در ۱۸ مهر ۱۳۵۶ به ثبت ملی رسیده است. بنا بر این گزارش، شترگلو به نوعی سازه آبی سنتی گفته می‌شود که واسطه انتقال آب به حساب می‌آید. عمارت شترگلوی کرمان حوضخانه‌ای زیبا، سقفی بلند و گنبدی شکل دارد. این سقف مقرنس‌کاری شده است.



انتهای پیام/

 

 آخرین اخبار از روند مرمت عمارت شترگلوی کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار