گزارش/

نهنگ آبی در خشکی قربانی می گیرد/ خودکشی، مرحله آخر بازی 50 مرحله ای

این روزها در دنیای مجازی بازی خطرناکی وارد کشور شده و کاربران را وادار به خودکشی‌های عجیب و غریب می کند.

نهنگ آبی در خشکی قربانی می گیرد/ خودکشی، مرحله آخر بازی 50 مرحله ایبه گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بازی نهنگ آبی یا Blue Whale پدیده عجیب و ترسناک دنیای مجازی است، بازی که سرنوشت شومی را برای بازیکنان آن رقم می زند.

با گسترش ارتباطات و فضای مجازی، پنجره جدیدی به روی همگان گشوده شد که اولین و مهمترین هدفش سرگرمی اقشار مختلف جامعه بود و انسان را به قدری سرگرم مسایل روزمره کرده که فرد را از زندگی شخصی خویش غافل و آنقدر در این دنیای مجازی غرق می شود که عنان زندگی خویش را از دست می دهد، به طوری که ما اصلا متوجه اطراف و پیرامون خود به خصوص کودکان و نوجوانان نیستیم که آنها هم مانند ما در این گونه فضاها سیر می کنند و ناخواسته مجبور به الگو برداری از یک سری اتفاقات می شوند که ما نمی دانیم.

در سال 2013 در روسیه بازی آنلاینی در شبکه های مجازی دست به دست شد که موسس آن فیلیپ بودیکین دانشجوی اخراجی رشته روانشناسی بود. هدف او از اختراع بازی این بود که افرادی بدون ارزشی در جامعه ندارند را وادار به خودکشی کنند. این اتفاق بعد از طی 50 مرحله ای که به بازیکن محول می شود رخ می دهد.

یکی از شبکه های اجتماعی که این بازی در آن قرار گرفت «وی کی» نام دارد که شبکه اجتماعی شبیه به فیسبوک است و کاربران بسیاری از جمله در روسیه، اوکراین و مولدوای و قزاقستان دارد.

اکنون در هند به طور چشمگیری کاربران این بازی رو به افزایش است و در اروپا نیز پلیس فرانسه چند نمونه از این چالش را در میان نوجوانان گزارش داده و نسبت به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن چند نفر دیگر از کاربران این بازی ابراز نگرانی کرده است.

هدف سازنده بازی نهنگ آبی

به گفته بودیکین مخترع این بازی مخرب در دفاع از خود گفته بود: می خواستم جامعه را از آشغال های زیستی پاک کنم و من فقط به چند نفر پیشنهاد دادم بمیرند، خودشان تصمیم گرفتند،کسی آنها را مجبور نکرده بود. نکته نگران کننده این است که هنوز بازی رواج چندانی در ایران نیافته، 2 نفر قربانی مرحله آخر شده و خودکشی کرده اند.

اولین نفری که بعد از طی مراحل 50 گانه اقدام به خودکشی کرد، دختری نوجوان اهل روسیه بود که در سال 2015 با دراز کشیدن روی ریل راه آهن به زندگی خود خاتمه داد. مطابق اعلام پلیس روسیه تاکنون 130 نفر در ارتباط با این بازی دست به خودکشی زده اند.

نحوه طراحی بازی و شیوه تاثیرگذاری آن بر روح و روان طوری است که کاربر را به چالش می‌کشاند، به همین دلیل نوجوانان که همیشه دوست دارند توانایی‌های خود را به رخ یکدیگر بکشند و از گفتن کلمه نه واهمه دارند، بیشتر جذب آن می‌شوند، گویی گفتن کلمه بله به فرمان‌های بازی، آن‌ها را بزرگ و نیرومند جلوه می‌دهد.

کنجکاوتر بودن نوجوانان، دلیل دیگر جذب آن‌ها به این بازی است. نام‌گذاری این بازی بر اساس اصطلاح «نهنگ آبی» بوده و از پدیده به ساحل نشستن نهنگ‌ها می‌آید که نشانی از خودکشی است، به عقیده برخی محققان، این نوع از نهنگ‌ها برای خودکشی، خود را به ساحل می‌رسانند.

کاربر باید به طور مرتب بازی نهنگ آبی را اجرا و اغلب یک تصویر از خود ارسال کند تا مجوز راهیابی به مرحله بعد را به دست بیاورد، در نخستین مرحله از او خواسته می‌شود یک نهنگ آبی را بر روی دستش ترسیم کند.

اگر سعی کنید لینک بازی را به صورت آنلاین پیدا کنید، خواهید دید که به هیچ وجه چنین لینکی در دسترس نیست، زیرا ادمین خود کنترل می کند که چه کسی به بازی دسترسی پیدا کند.

گزارش ها نشان داده ادمین قربانی خود را شناسایی می کند و برایشان یک لینک ارسال می کند که وقتی در گوشی قربانی باز می شود، تمام اطلاعات گوشی آنها را برای ادمین کپی می کند. ادمین با سوالاتی ابتدا مطمئن می شود کودک و یا نوجوان قربانی از نظر روانی آسیب پذیر و تنها است. سپس از او تعهد گرفته می شود که به دستورات ادمین عمل کند. بعد از این مرحله در صورت سرپیچی، قربانی تهدید می شود و این تهدید با استفاده از اطلاعات محل زندگی و دیگر مواردی که ادمین از او به سرقت برده انجام می شود، بنابراین قربانی از ترس تهدیدها به خواسته ها عمل می کند، در صورتی که عمل نکردن به وظیفه ها هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نخواهد کرد.

مراحل بازی نهنگ نهنگ آبی

از مراحل 50 گانه این بازی خودزنی، حک اشکال و شماره با چاقو بر دست و پا، تماشای فیلم‌های وحشت‌آور، حاضر شدن در اماکن، سازه‌ها و بلندی‌های خطرناک برای گرفتن عکس سلفی و بیدار شدن در ساعات نامعمول بخش‌هایی از این چالش است که هر روز و رفته‌رفته سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود و در پایان پنجاهمین روز از فردی که «بازی» را شروع کرده، خواسته می‌شود تا خودکشی کند.

حمید فرزادی کارشناس بالینی و روانشناس در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در مورد این بازی گفت: ما در روانشناسی بحثی داریم به نام هیجان های القایی. در این مورد هیجان افراد، تحت تاثیر دیگران برانگیخته شده و القا می شود، یعنی این القائات از یک منبع دیگر وارد فرد می شود و فرد بدون اینکه بداند تحت تاثیرآن قرار می گیرد.

وی افزود: در بسیاری از موارد فرد خود آگاه نیست و چون این القائات از خودش نبوده و از یک منبع بیگانه وارد شده است، با آن همانند سازی و همزاد پنداری می کند و خیلی راحت تر نسبت به آن واکنش مثبت نشان می دهد.

فرزادی درباره اینکه چه اتفاقی می افتد که کودکان و نوجوانان تحت تاثیر این بازی قرار می گیرند، خاطرنشان کرد: چون این بازی مرحله ای است و افراد مرحله به مرحله تحت تاثیر آن قرار می گیرند و با توجه به اینکه در مراحل اولیه به انتهای آن فکر نمی کنند، آن قدر آهسته آهسته با آن همزاد پنداری می کنند که جزیی از آن می شوند و هیجانات بر آنان غلبه می کند و به این دلیل که با آن همزاد پنداری می‌کنند و قدرت تشخیص را از دست می‌دهند، به راحتی تسلیم خواسته های افراد می شوند، به گونه ای که هر کاری به فرد القا شود، جواب مثبت می دهد، حتی اگر خودکشی باشد.

نظر وزیر ارتباطات در مورد بازی نهنگ آبی

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه با مدیران vk برای عدم اشاعه خشونت از طریق این شبکه اجتماعی مذاکره می کند، گفت: هرچند این شبکه اجتماعی در ایران مسدود است، اما برای این موضوع تلاش خواهیم کرد.

وزیر ارتباطات همچنین با بیان اینکه توسعه فرهنگ استفاده از تبلت و سیم‌کارت خاص برای کودکان و نظارت والدین بر فعالیت فرزندان در فضای مجازی امروی ضروری است، تاکید کرد: از بخش خصوصی برای توسعه این حوزه که بازار خوبی هم پیش رو دارد دعوت به فعالیت بیشتر می‌کنیم و حمایت لازم نیز به عمل خواهیم آورد و انتظار داریم مرکز ملی بازی‌های رایانه ای از طریق مدارس و معلمان تربیتی برای آگاهی رسانی به والدین و معلمان وارد عمل شوند.

آذری جهرمی همچنین خاطر نشان کرده که انتقال مفاهیم در قالب زبان بازی تاثیرگذاری بیشتری دارد و در میان بازی‌های مفید گاهی اندیشه های شیطانی نیز به یک بازی تبدیل می‌شود و نهنگ آبی یکی از این بازی‌ها است، در این میان برای صیانت از جوانان مهم‌ترین وظیفه را در کنار حاکمیت، خانواده‌ها برعهده دارند و رسانه‌های رسمی و اجتماعی برای اطلاع رسانی خوب عمل کردند. باید مراقبت کنیم کار رسانه ای دغدغه ایجاد کند و نه ترس، ترس ناشی از بی‌اطلاعی است و وظیفه رسانه دقیقا اطلاع رسانی است.

متاسفانه در بسیاری از سایت ها و play store ها نرم افزار بازی نهنگ آبی موجود است و کودکان و نوجوانان می توانند با چند کلیک ساده، بازی را روی گوشی و تبلت خود نصب کرده و با اتصال به اینترنت، مرحله اول را سپری کنند.

این بازی در ابتدای کار که کاربر آن را بر روی گوشی یا تبلت خود نصب می کند، چگونه با توجه به شرایط سختی که دارد آن را می پذیرد و ادامه می دهد. شرایط اولیه که ابتدا با کندی روبروست و یکباره مرحله مرحله فرد را به کام مرگ می کشاند و آن قدر از نظر ذهنی فرد را پوچ و تهی می کند که فرد در انتهای آن بازی کاری جز نابودی خود نمی بیند، حتی در مراحل میانی آن مثلا یک کار را باید به صورت روتین انجام دهند، در ساعت خاصی مثلا 4 صبح از خواب بیدار شوند و فیلم و عکس های ترسناک که ادمین بازی می فرستد را ببینند و آنقدر این کارها تکرار می شود که قدرت درک فرد پایین می آید.

حال باید این نکته را یاد آور شد که در مدارس و خانواده فرهنگ سازی انجام شود تا نوجوان توان نه گفتن را یاد بگیرد و ابایی در گفتن آن نداشته باشد تا دیگران به راحتی نتوانند با احساسات او بازی کند و او را وادار به انجام کارهای نامعقول کنند.

دستگیری ادمین بازی نهنگ آبی

حسن کریمی، مدیرعامل بنیاد بازی های رایانه ای در این باره گفت: این چالش در یکی از شبکه‌‎های اجتماعی روسی به نام VK گسترش پیدا کرد و سازنده‌‎های آن مدتی است که دستگیر شده و این چالش از دسترس خارج شده است.

وی افزود: چالش نهنگ آبی نه وب‌سایت، نه بازی و نه اپلیکیشن است. بلکه یک چالش بوده (چالش سطل آب یخ) که اخیرا در بین مخاطبان شبکه‌های اجتماعی گسترش یافته است. این بدان معناست که سایت مشخصی نداشته و ارتباط کسانی که وارد چالش می‌شدند با ادمین از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برقرار می‌شده است. چالش افرادی که مشکلات روحی دارند را مخاطب اصلی خود قرار داده است.

کریمی تاکید کرد: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای چند ماهی است که از این چالش خبر داشته، اما موضع رسمی اتخاذ نکرده زیرا توجه به ماهیت این چالش، پرداخت رسانه‌ای به آن عملا کمک تبلیغاتی برای آن خواهد بود تا اقشاری که از نظر روحی و روانی با مشکلاتی روبه‌رو هستند با آن آشنا شده و به سراغ آن بروند.

وی افزود: مطرح شدن این چالش به عنوان یک بازی در رسانه‌ها و حتی توسط برخی از مسئولان باعث می‌شود تا مفهوم بازی به یک موضوع خطرناک تبدیل شود، در صورتی که چالش نهنگ آبی در واقع بازی رایانه‌ای نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
الهام
۲۲:۴۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
چطور باید دانلودش کنم بچه ها
Iran (Islamic Republic of)
نازی
۱۵:۱۳ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
یعنی این همه ادم نمیتونن جلوی یه بازی رو بگیرن
این بدن امانت است دست شما که روحتون توش قرار داره
هر زخم کوچک که بهش وارد میشه میدونید چقدر گناه داره
خداوند شما رو افرید تا زندگی کنید نه خودکشی
Iran (Islamic Republic of)
رئیس باران
۱۴:۴۵ ۱۹ مهر ۱۳۹۹
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
برا دانلود بای چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
پدرام ساحل
۱۶:۰۰ ۱۲ تير ۱۳۹۷
بازی خیلی باحال من این بازی رو کردم ولی گول نخردم
Iran (Islamic Republic of)
روژینا
۱۳:۴۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
یک بازی چطور میتونه آدمو به خودکشو وادار کنه
Germany
ناشناس
۱۸:۱۴ ۱۲ آذر ۱۳۹۶
خدایا خودت کمک کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۸ ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
آمین
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۲:۵۲ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
ممکن باقی افراد با این بازی بازی کنن باید جلوی این بازی خطر ناک رو گرفت
Iran (Islamic Republic of)
صدف
۲۱:۳۹ ۱۴ آبان ۱۳۹۶
پلیس بین الملل بایداون کسی که این بازی رواختراع کرده رو وادارکنه که خودش بازی کنه وبمیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۰۷ آبان ۱۳۹۶
بازی خیلی وحشتناکی است
Iran (Islamic Republic of)
اشکان
۱۸:۲۵ ۳۰ مهر ۱۳۹۶
با حرمت تقاضا من از مسوولین محترم اینست که پیش روی این بازی خطرناک را بگیرد.
Iran (Islamic Republic of)
اشکان
۱۸:۲۵ ۳۰ مهر ۱۳۹۶
با حرمت تقاضا من از مسوولین محترم اینست که پیش روی این بازی خطرناک را بگیرد.
Germany
علی
۱۷:۵۷ ۲۵ مهر ۱۳۹۶
من خودم به شخه بازی شو نکردم ولی بعد از اون حادثه ی روسیه چندباری فکرم رسید بگیرمش ولی گفتم اگه واقعی باشه چی اگه جزبم کرد چی ۱۳۰نفر به خاطر همین بازی توی سوریه مردن لطفا این بازی رو از وب ها فیلتر کنیپ تامردم این بازی رو نگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۲ مهر ۱۳۹۶
بازي بازي بازي،
اين يك بازي نيست، دنياي خودتون رو از يه زاويه ديگه بهتون نشون ميده،
انسانها هميشه محكوم به خودكشي هستند اما هميشه وابستگيهايي دارند كه اين اجازه رو بهشون نميده.
دير يا زود خودش تمام ميشه ،
همه ميميرند...
Netherlands
omid
۲۳:۱۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۶
بازی بسیار عالیه ،،من خوشم امد ازش،،ولی جراتش رو ندارم که .....خخخخخ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۱۸ مهر ۱۳۹۶
آقایون و خانما حرص نخورید آخه پوستون چروک میشه
به نظرم یه بازی هم برای معتادا درست کنن که دورهم خودکشی بازی کنن تا هممون راحت و با آرامش زندگی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
میلاد خسته...
۱۹:۵۰ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
من بازی کردم تو مرحله اول بهم گفت عکس نهنگو هک کن تو دستت گفتم -
Iran (Islamic Republic of)
هلن
۰۹:۴۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۶
از کجا میشه دانلودش کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۹ ۳۰ شهريور ۱۳۹۶
عزیزان من این بازی رو نصب نکردم .ولی خیلی دوست دارم نصب کنم که به اون کسی که این بازی رو نصب کرده بفمونم یک ادم عاقل به هیچ شرایطی خودکشی و خودزنی نمیکنه‌....ولی خب نصیحت من به شما اینه که ما ایرانی هستیم تا حالا زیر بار این چیزا نرفتیم و نخواهیم رفت‌‌‌‌‌و تو فکرپدرمادرتون باشین..فکر به این اشتیاق ی لحظه ای نصبت به نصب کردن این بازی نباشین‌........
Iran (Islamic Republic of)
امیر حسین
۱۸:۰۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۶
به نظر من مسولین خیلی نگرانن اصلا نگرانی وجود نداره چون هم وطنی خودمو میشناسم هیچ ایرانی به وظایف این بازی عمل نمیکنه و هیچ ایرانی جونو خودشو به خاطر چیزی به خطر نمیندازه مطمعن باشین این بازی اگه به ایران برسه شکست میخوره بعضیا باید حواسشون باشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۷:۱۳ ۲۳ شهريور ۱۳۹۶
اگه گفتن باید خود کشی کنی تو بگو خب ولی خودتو نکش اگر هم گفت باید دستت تیغ بزنی بازی پاک کن
فقط.به حرفشون نشین اگه ادرس خونتون داد شما باور نکنین اینا که نقشه میدن همش با بر نامه مشخص میشه که کجا هستین
اگر باور ندارین پس چجور از امرینکا بیان ایران پلیس جلو شون میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۳ ۲۳ شهريور ۱۳۹۶
سازنده بازی اون سر دنیاست هیچ کاری نمیتونه بکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۶
به نظر من بازی مسخره ای هستش ،من نوجوان دوا زده ساله ام اما به خوبی مضرات این بازی مسخره را درک میکنم ،
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۰۰:۲۳ ۲۳ شهريور ۱۳۹۶
من همون مرحله اول گفتم نه بعد delet کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
واااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
بنظرم باید این بازی ها رو نسب نکرد چون ۱۹۰نفر خودشون رو کشتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
ارتباط و فناوری باید فیلترینگ را جدی بگیرند
Germany
ناشناس
۱۷:۳۵ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
اخه یک بازی چطور می تونه یک انسان کاملا سالم را به خودکشی وادار کنه
Iran (Islamic Republic of)
مبی
۱۶:۵۳ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
واقعا خیلی کارشون زشته اخه مردم که گناهی ندارن وقتی مجبورت میکنن وتهدیدت میکنن و توی فشار روهی قرارت میدن خب مجبوری آخرش هم میکشنت
Iran (Islamic Republic of)
Nazanin
۱۵:۴۲ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
واقعا که بازی بیخودی البته از یه نظر خوبه چون آدمای به دردنخور که نمیتونن به یه بازی نه بگن از جامعه حذف بشن بهتره واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ایلیا
۱۵:۲۱ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
خفه این بازی آدم رو میکشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
خوب بازی نکنن وقتی آخربازی معلومه برن کلش بازی کنن
Iran (Islamic Republic of)
الهام
۱۴:۴۷ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
من عضو بازي نهنگ ابيم،بازيه جالبيه از مرگم ترسي ندارم الان مرحله ي 24 هستم سختيش بريدن دستا و لب هست.
Iran (Islamic Republic of)
یگانه
۱۶:۴۵ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
یعنی چی؟فکر نمی کنی گناه داری؟فکر نمی‌کنی وقتی خودتو زخم می کنی بدنت عذاب می کشه؟فکر نمی کنی مغزت چه تاثیر بدی روش گذاشته میشه؟فکر نمی کنی که اصلا چرا خدا باعث شده به وجود بیای؟حتما خدا فکر می کرده لیاقتشو داری.منصرفش نکن!
Iran (Islamic Republic of)
امیر.
۱۳:۱۲ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
این بدترین بازیه خواهش میکنم اگر میخواهید دانلود کنید اول مطلبشو بخونید تا متوجه شید این چه بازی وحشتناکی من خودمم نصبش نکردم مطلباشو خوندم و شنیدم این بازی ۱۷۰نفر راتو روسیه کشته خدایا اونی که این بازی رو ساخته بکش
Iran (Islamic Republic of)
mobiina
۱۲:۴۲ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
واقعا بازیه خوبیه برای اون آدمای خل و چلی که نمیتونن نه بگن
و همون بهتر که این روانی ها بمیرن
والااا.........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۲۱ شهريور ۱۳۹۶
بازی خوبی نیست
Iran (Islamic Republic of)
حسان
۰۹:۳۸ ۲۱ شهريور ۱۳۹۶
بيشتر پسرا دنبال اين بازي هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
بازیه خنک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
بازیه خنک
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ج
۲۰:۵۶ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
افرین . باهوشه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
ارتباط و فناوری باید فیلترینگ را جدی بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
ارتباط و فناوری باید فیلترینگ را جدی بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
پریسا
۱۶:۲۵ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
منم با یه گرگ ابی دوستم ...اوم..دیگه..اسب ابی...اسب درختی
Iran (Islamic Republic of)
ساریا
۱۵:۲۶ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
لعنت بر کسی که این بازی رو ساخته
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۳:۵۲ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
خدایا خودت کمک کن
Iran (Islamic Republic of)
فیملیست
۱۱:۵۱ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
فک کنم طرفی که این بازی رو اختراع کرده راس میگه.واقعا کسایی که برا یه بازی خودشونو به فنا میدن باید از بین برن که به نفع جامعس
Iran (Islamic Republic of)
فیملیست
۱۱:۵۱ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
فک کنم طرفی که این بازی رو اختراع کرده راس میگه.واقعا کسایی که برا یه بازی خودشونو به فنا میدن باید از بین برن که به نفع جامعس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
این بازیها ومثل این بازی ها باید از صفحه روز گار محو شوند.
Iran (Islamic Republic of)
سارای
۱۱:۰۱ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
خاک تو سرتون باین بازیتون
Iran (Islamic Republic of)
علیم
۱۰:۳۲ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
اونای که بازی میکنن خیلی خرن!سازندش گفته این بازی رو واس خواطره پاک کردن انسانهای بی فایده از صفحه روزگار درست کرده کارشو استوره ای میبینه !مردمم از اون خر تر میرن بازیش میکنن،با احترام
Iran (Islamic Republic of)
یگانه
۱۶:۴۳ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
میشه لطفا از اسم حیوونا واسه تحقیر و توهین استفاده نکنی؟
Iran (Islamic Republic of)
vampire
۱۰:۲۵ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
شخصی که انقد اراده نداره که به یک بازی نه بگه همون بهتر که بمیره.ادمای بهوده جامعه رو به فساد میکشن پس بهتره بمیرن بازی رو رواج بدین.والا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
چه بسا که اینها زمینه ساز ظهور دجال واقعی باشد.دجال همان دنیای دیجیتال هست که گاها با چنین برنامه های رخ مینماید. دنیای دیجیتال اگر دست موجودات انسان نما بیفتد آن را به راحتی به دجال تبدیل خواهند کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۵ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
بذارید خودکشی کنن. واقعا چنین ابله هایی بهتره خودکشی کنن. جلوی این بازی رو نگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۹ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
ارتباط و فناوری باید فیلترینگ را جدی بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
تاتی
۰۰:۲۹ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
بازیه خنک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
من ادمین هستم با نهنگ آبی هم رفیق هستم. با کوسه بنفش هم میریم سینما.
Iran (Islamic Republic of)
مهسا جون
۰۰:۰۳ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
ميتونن اين بازي رو پاك كنن اونم با استفاده از بهترين هكر ها ولي چه ميشه كرد كار سرنوشته ديگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۱۹ شهريور ۱۳۹۶
بازی نهنگ آبی یا Blue Whale پدیده عجیب و ترسناک دنیای مجازی است، بازی که سرنوشت شومی را برای بازیکنان آن رقم می زند.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۵۱ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
نه بابا!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۱۹ شهريور ۱۳۹۶
چی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۱۹ شهريور ۱۳۹۶
واقعا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۱۹ شهريور ۱۳۹۶
این روزها در دنیای مجازی بازی خطرناکی وارد کشور شده و کاربران را وادار به خودکشی‌های عجیب و غریب می کند
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۳:۳۳ ۱۹ شهريور ۱۳۹۶
واقعا راست میگی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۱۹ شهريور ۱۳۹۶
عجبب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۱۹ شهريور ۱۳۹۶
خدایا خودت کمک کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۱۹ شهريور ۱۳۹۶
ای بابا
آخرین اخبار