هنرهای تجسمی، تجسم زیبایی ها

با بهره بردن از هنرهای تجسمی می توان زیبایی های مختلف را در قاب اثر هنر هنرمندان مشاهده کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ، افکار و احساسات مختلفی در ذهن انسان ها حضور دارد و کمتر کسی را می توان یافت که تماشای منظره ای زیبا یا طرحی بدیع او را به وجد نیاورد؛ اما، این هنرمند است که احساس خوب از زیبایی را با دیگران به اشتراک می گذارد.


میثم ثمررخی رئیس موزه هنرهای معاصر صنعتی که خود نیز دستی در خلق آثار هنری دارد، هنر و کار هنرمند را چنین تعریف کرد: هنر یک موهبتی است که خداوند در اختیار هنرمند قرار می دهد و هنرمند با خلق آثار هنری، پاسخ خودش را به آن لطفی که خداوند در حقش کرده است، بیان می کند. یکی از اساسی ترین و اصلی ترین نکاتی که در خصوص هنر مطرح می شود، یک زمان برای بیان و معرفی یک ایده و اندیشه است که در تفکر هنرمند خلق شده و جاری بوده است و با بیان آن به وسیله زبان هنر که شاخه های مختلفی دارد، تجلی پیدا می کند و مردم در واقع به اندیشه هنرمند به طریق بیانش در حوزه های مختلف هنری پی می برند و متوجه آن اندیشه می شوند.


اما هنرمندی هنرمند در گونه های مختلف هنری تجلی پیدا می کند، هنرهای نمایشی، هنرهای صنایع دستی، و گاه هنرهای تجسمی راه هایی هستند که هنرمند برای نمایش هنرش از آن ها بهره می برد.

هنرهای تجسمی، تجسم زیبایی ها


در این اینجا سعی داریم نگاهی کوتاه به حوزه پر رونق هنرهای تجسمی بیندازیم.


ثمررخی در تعریف هنرهای تجسمی گفت: یکی از نکاتی که در حوزه هنرهای تجسمی وجود دارد، این است که هنرمند قبل ازآن که این اثر هنری را خلق کند، آن را در ذهن خودش تجسم کرده و به تنهایی آن را خلق کرده است و با به معرض نمایش گذاشتنش به وسیله خروجی چون نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، عکاسی و هرکدام از رشته های زیر مجموعه هنرهای تجسمی آن ایده ذهنی را به اشتراک می گذارد و اندیشه های خودش را با زبانی که انتخاب کرده است، به مخاطبش معرفی می کند.


وی با بیان اینکه امروز رشته های مختلف هنرهای تجسمی به صورت مجزا در حال فعالیتند، گفت: نقاشی، عکاسی، گرافیک، مجسمه سازی، نگارگری، هنر ایرانی و خوشنویسی و غیره از هنرهای تجسمی هستند، گفت: هرکدام از این رشته ها نیز زیر شاخه هایی دارند. به طور مثال عکاسان در رشته های مختلف عکاسی چون عکاسی خبری، عکاسی مستند اجتماعی و غیره با جدیت آثار خودشان را به نمایش می گذارند.

 

هنرهای تجسمی، تجسم زیبایی ها


گرچه پرداختن به تمامی رشته های هنرهای تجسمی در این مختصر امکان پذیر نیست؛ اما، به حکم آب دریا را اگر نتوان چشید هم به قدر تشنگی باید چشید. برخی از خصوصیت های 3 هنر هنرهای تجسمی را از زبان چند هنرمند جوان این عرصه جویا شدیم.


محمد مهدی کاربخش جوانی که رشته تخصصیش عکاسی است و دوست دار استرس این رشته است، با بیان اینکه هنرهای تجسمی که از آن ها به عنوان هنرهای بصری نیز یاد می شود و به دو بخش هنرهای زیبا و کاربردی تقسیم می شوند، در باره عکاسی گفت: عکاسی ثبت لحظات و ایجاد یک تصویر است. با یک عکس می توان یک داستان را بیان کرد و من از کودکی این کار را انجام می‌دهم و بیشتر به خاطر اینکه می ‌توانم با عکس هایم یک داستان را برسانم، به این رشته علاقه پیدا کردم.


پردیس حافظی اردکانی که تصویر پردازی را برای خلق و ایجاد هنر برگزیده است، در تعریف این گونه از هنرهای تجسمی گفت: تصویر سازی یک شاخه از هنرهای زیباست که وظیفه اش القای یک مفهوم یا یک روایت بصری است، حال این مفهوم می‌تواند یک داستان یا یک روزنامه یا یک کتاب یا یک شعر باشد که تصویرپرداز با توجه به رده سنی، آن را به تصویر می کشد. در واقع یک رابطه قوی بین متن و تصویر وجود دارد.

هنرهای تجسمی، تجسم زیبایی ها


وی با بیان اینکه برای تأثیر بیشتر اثر در خلق تصویر پردازی از ابزارهای مختلفی استفاده می شود، گفت: گاه هنرمند اثر را دیجیتال و گاه بر روی کاغذ به تصویر می کشد.
مهلا پور چراغعلی که نقاشی را برای به نمایش گذاشتن زیبایی ها انتخاب کرده است، درباره این رشته گفت: نقاشی یکی از رشته های اصلی هنرهای تجسمی و هنر درونی است که فرد می تواند با آن افکار و احساسات درونی خود را بر روی بوم یا کاغذ بیان کند.


برای آگاهی از جایگاه استان کرمان در هنرهای تجسمی به مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان مراجعه کردیم.


محمد علیزاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه جایگاه هنرهای تجسمی در استان کرمان جایگاه ویژه ای است، گفت: ظرفیت حوزه هنرهای تجسمی استان کرمان بسیار بالاست. پیشکسوت هایی چون صنعتی، قهاری، شانس و امام که از مفاخر کرمان به حساب می آیند، در این حوزه حضور داشتند و فعالیت کردند.


وی با بیان اینکه در این حوزه تحصیل کرده های دانشگاهی داریم، افزود: در اکثر دانشگاه های استان کرمان اعم از دولتی، آزاد و مرکز جامع علمی و کاربردی و هنرستان هنرهای زیبا رشته های هنرهای تجسمی وجود دارد که کار آموزشی را انجام می دهند .


 علیزاده با اشاره به موزه هنرهای صنعتی به عنوان یکی از ویژگی های مهم استان کرمان در حوزه هنرهای تجسمی، ادامه داد: بعد از تهران غنی ترین گنجینه هنرهای تجسمی کشور را در کرمان داریم و قطعاً معرفی این گنجینه و برنامه ریزی برای برنامه های مختلف این موزه بسیار مهم و حائز اهمیت است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، حضور گالری ها در استان کرمان را از نقاط مثبت عنوان کرد و یاد آور شد: در شهر کرمان بالغ بر 5 نگار خانه داریم که این نگارخانه ها بسیار فعال هستند.


وی با اذعان به این موضوع که قطعاً ظرفیت بسیار بالایی برای برنامه ریزی در جهت ارتقای سطح هنرهای تجسمی در استان کرمان وجود دارد، از نیاز برای برنامه ریزی جدی تر در بحث معرفی آثار و هنرمندان و فروش آثارآن ها سخن گفت و بیان کرد: در این زمینه هم برنامه ریزی های لازم را با مشارکت مدیران نگارخانه ها انجام می دهیم تا بتوانیم هرچه بیشتر به بحث چایگاه هنرهای تجسمی در استان کرمان بپردازیم و به آن جایگاه و شأن شایسته استان کرمان، دست پیدا کنیم.

هنرهای تجسمی، تجسم زیبایی ها


قدم زدن و تماشای آثار هنر هنرمندان مختلف هنرهای زیبای تجسمی در گالری های مختلف و موزه هنرهای معاصر صنعتی، علاوه بر آشنایی و بهره بردن از زیبایی های هنرهای مختلف این رشته چون: نقاشی، مجسمه سازی، عکاسی، خوشنویسی و غیره ما را با گنجینه غنی استانی، هنرمندان و مفاخر بزرگ استان آشنا می کند.
گزارش از معصومه یحیی زاده
انتهای پیام/ ی

تجسم زیبایی در هنرهای تجسمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار