شیرزاد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

غول هزار سر مشکلات بر سر راه فرش دستباف ایرانی

مدیرعامل یک شرکت تولید و صادرکننده فرش دستباف گفت:کاهش رونق بازار فرش دستباف موجب افت بالای اشتغال در این حوزه شده است.

مهدی شیرزاد،مدیرعامل یکی از بزرگترین شرکت های تولید و صادرکننده فرش دستباف در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون مشکلاتی که گریبانگیر صنعت فرش دستباف کشور است،گفت:در گذشته حدود 26میلیون نفر از راه بافت فرش ارتزاق می کردند، اما متاسفانه با کاهش رونق این هنرصنعت ملی شاهدیم که این تعداد امروزه به 7 میلیون نفر ،کاهش پیدا کرده است.

شیرزاد در ادامه به تحلیل دلایل اصلی نبود رونق در صنعت قالیبافی پرداخت و گفت:در سال های گذشته به تدریج از میزان حمایت های دولتی از فرش بافان کاسته شد،همچنین کاهش تجارت خارجی و رویکرد بازار داخلی به سمت مصرف فرش ماشینی موجب شد تا روزگاران خوش دستبافته های ملی به افول بگراید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا گران بودن قالی های ایرانی موجب عدم رغبت نسبت به آن شده ،ابراز کرد:مهمترین دلیل افول فرش دستباف ،قیمت قالی نیست بلکه مشکل اصلی از آنجایی آب می خورد که طرح محصولات تولیدی ما قدیمی است و سلیقه نسل جوان این نوع از طرح ها را نمی پسندد.

شیرزاد در ادامه بحث به تشریح دلایل بیشتری در ارتباط با مشکلات فرش دستباف پرداخت و اظهار کرد:مرکزملی فرش ایران بودجه سالیانه ای را برای پرداخت 70 درصد از هزینه های شرکت در نمایشگاه های خارجی دریافت می کند، اما متاسفانه این مبالغ با تاخیر طولانی و میزان اندکی پرداخت می شود.

وی همچنین با تاکید براین موضوع که بخش خصوصی نیاز به حمایت دارد،اضافه کرد:دریافت مالیات و عوارض از دلار حاصل از صادرات فرش و یا قالی های مرجوعی ،از دلایل دیگر افت صادرات فرش در کشور شده است.

انتهای پیام/

موانع مشکل ساز بر سر راه قالی های ایرانی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار