باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

6+1، وزارت علوم اولین وزیر زن را خواهد دید؟/ روزشمار انتخاب جایگزین فرهادی

در حالی که از امین‌زاده به عنوان اولین زنی که احتمال نشستن بر کرسی وزارت علوم را دارد، یاد می‌شود، گزینه‌های جدی‌تری آماده حضور در کابینه هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با وجود نزدیک شدن به ماه مهرماه و شروع سال تحصیلی دانشگاه‌ها و در شرایطی که وزارتخانه‌های مختلف وزیر خود را شناخته‌اند اما هنوز سکان دار وزارت علوم که مهمترین نهاد آموزش عالی در کشور است مشخص نشده است.

با اینکه به گوش می‌رسد شخص جدیدی از سوی رئیس جمهور برای نشستن بر مسند وزارت علوم به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است اما هنوز اخبار رسمی نشان نمی‌دهد چه کسی به عنوان وزیر علوم بر صندلی محمد فرهادی خواهد نشست.

اکنون با وجود اینکه از الهام امین‌زاده، معاون سابق رئیس جمهور  به عنوان اولین زنی که احتمال معرفی به عنوان وزیر علوم را دارد یاد می‌شود، به نظر می‌رسد گزینه‌های جدی‌تر از او هم آماده حضور در کابینه دوازدهم هستند، در ادامه برخی از این گزینه‌ها را معرفی خواهیم کرد.

چه کسی بر صندلی محمد فرهادی خواهد نشست/پای یک زن در میان است
سید ضیاء هاشمی

سید ضیا هاشمی معاون سابق فرهنگی وزارت علوم است وی پیش از این در دوره وزارت فرجی دانا به عنوان معاون فرهنگی این وزارتخانه معرفی و پس از  2 دوره به عنوان سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فناوری از سوی رئیس جمهور منصوب شد. وی متولد سال 1346 در یاسوج، دارای مدرک دکتری جامعه شناسی از دانشگاه تهران و دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران است.

هاشمی عضویت در شورای پژوهشی دانشگاه تهران، ریاست گروه علوم اجتماعی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، عضویت در کمیسیون تخصصی شورای علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و عضویت در کمیسیون اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی را در کارنامه خود دارد و در حال حاضر هم با حکم رئیس جمهور به عنوان سرپرست وزارت علوم مشخص گردید. از او به عنوان جدی‌ترین گزینه نشستن بر مسند وزرات علوم یاد شده است.

هاشمی در خصوص تصدی پست وزارت علوم  اظهار داشته: در این باره با من صحبت شده است ولی به این معنی نیست که چیزی قطعی شده باشد، نتیجه آن در اوایل مهرماه با معرفی فرد مورد نظر رئیس جمهوری به مجلس اعلام می شود.

چه کسی بر صندلی محمد فرهادی خواهد نشست/پای یک زن در میان است 

محمدعلی برخورداری

محمد علی برخورداری بافقی متولد 1322 از شهرستان بافق است. وی مدرک دیپلم را در اصفهان و کارشناسی خود را در رشته عمران از دانشگاه علم و صنعت در سال 1350 کسب کرد، وی همچنین کارشناسی ارشد خود را در همان رشته از دانشگاه میشیگان آمریکا در سال ۱۳۵۶ و دکتری را در گرایش محاسبات سازه از دانشگاه میشیگان آمریکا در سال 1359 دریافت کرده است. از برخی مسئولیت‌های وی می توان به فعالیت در هیات علمی و ریاست دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت، معاونت پژوهشی دانشگاه علم و صنعت، معاونت اداری، مالی دانشگاه علم و صنعت، ریاست دانشگاه یزد، ریاست دانشگاه زنجان، ریاست دانشگاه تربیت معلم تهران، تالیف کتاب "پایداری سازه‌ها"، ارائه و چاپ مقالات در همایش‌ها و مجلات داخلی و خارجی بویژه مکانیک محیط‌های بسته، مقاومت مصالح و تئوری آلاستیته" اشاره کرد. او یکی دیگر از گزینه‌های است که برای مسند وزرات علوم مطرح شده است.

 چه کسی بر صندلی محمد فرهادی خواهد نشست/پای یک زن در میان است

الهام امین زاده

الهام امین زاده تنها وزیر زن پیشنهادی برای سکان وزارت علوم است، او دارای مدرک دکترا و متولد سال 1343 از شیراز است، وی که در حال حاضر عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است در دوره هفتم نماینده مردم تهران بود.

امین‌زاده معاون حقوقی رئیس‌جمهور در دولت یازدهم درباره حضورش در کابینه دولت جدید اظهار داشته: اخیرا دولت مذاکرات کلی در این باره با من داشته، اما درباره برنامه پیشنهادی و مباحث جزئی صحبتی نشده است. در حال حاضر دولت در حال بررسی سوابق برخی از اساتید کشور برای تصدی‌ وزارت علوم است که تا اواخر شهریور سال جاری به مجلس معرفی خواهد کرد.

برخی امیدوار هستند روحانی با معرفی امین‌زاده به عنوان اولین وزیر زن وزارت علوم، به وعده انتخاباتی خود در خصوص استفاده از زنان در کابینه جامه عمل بپوشاند.

 چه کسی بر صندلی محمد فرهادی خواهد نشست/پای یک زن در میان است

 سعید ستایشی

وی که به عنوان یکی از گزینه های پیشنهادی برای سکان وزارت علوم معرفی شده در کارنامه کاری خود معاونت مخابرات کشور در زمان 8 سال جنگ تحمیلی و مشاور وزیر علوم را داشته است و هم اکنون عضو هیات علمی و استاد دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک دانشگاه امیرکبیر است. ستایشی در سال 1368 به عنوان مشاور و قائم مقام وزیر علوم در امور سنجش و آموزش فعالیت داشته است و در سال 69 هم برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی برق به کشور کانادا رفته بود.

 چه کسی بر صندلی محمد فرهادی خواهد نشست/پای یک زن در میان است

علی اصغر رستمی

علی اصغر رستمی ابوسعیدی متولد کرمان است وی دکتری زبان و ادبیات انگلیسی خود را از کشور انگلستان اخذ کرد. از جمله مسئولیت های ثبت شده در کارنامه رستمی می توان به ریاست موسسات آموزش عالی علمی-کاربردی کشور، ریاست دانشگاه پیام نور، ریاست دانشگاه‌ سیستان و بلوچستان، ریاست دانشگاه‌ بین‌المللی کیش، ریاست دانشگاه‌ شهید باهنر کرمان، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم، مشاور معاون رئیس جمهور در امور میراث فرهنگی، مشاور وزیرعلوم در جذب کمک‌های مردمی، نماینده وزارت علوم در امور بازسازی علمی- آموزشی افغانستان، رئیس کمیسیون دائمی هیات امنای دانشگاه‌های جنوب، جنوب شرق و جنوب غرب،  اشاره کرد.

شنیده می‌شود،  سعیدی از سوی نمایندگان مجلس حمایت شده است.

 چه کسی بر صندلی محمد فرهادی خواهد نشست/پای یک زن در میان است

سید جلال دهقانی

دهقانی هم یکی از گزینه‌های پیشنهاد برای نشستن بر صندلی وزارت علوم دولت دوازدهم است وی متولد 1344 و دارای مدرک دکتری روابط بین‌الملل از دانشگاه بروکسل بلژیک استدهقانی از سال 80 تا 82 معاون مرکز همکاری‌های علمی وزارت علوم را در کارنامه خود دارد و 3 سال به عنوان رایزن فرهنگی ایران در امارات مشغول به کار بوده است. دهقانی در حال حاضر معاون سیاسی حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است.

 چه کسی بر صندلی محمد فرهادی خواهد نشست/پای یک زن در میان است

محمدرضا پورمحمدی

پورمحمدی که آخرین گزینه برای تصدی‌گری وزارت علوم به شمار می‌رود متولد 1337 در شهر تبریز است. وی مدرک کارشناسی خود را در رشته جغرافیای انسانی و اجتماعی در سال 1363 از دانشگاه تبریز و هم چنین کارشناسی ارشد خود را در سال 63 از کشور انگلستان اخذ کرد.

پور محمدی هم اکنون ریاست دانشگاه تبریز را برعهده دارد.

 چه کسی بر صندلی محمد فرهادی خواهد نشست/پای یک زن در میان است

در خبرهای آمده حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان تصدی وزارت علوم مطرح شده بود که وی در این باره گفت: تا امروز هیچ یک از مقامات در خصوص سکان داری وزارت علوم با من صحبتی نکرده اند و ترجیح می دهم که  در پست ریاست دانشگاه علامه طباطبایی باقی بمانم.

حال همه جامعه آموزش عالی کشور منتظر هستند تا ببینید رئیس جمهور چه کسی را برای نشستن برمسند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جایگزین محمد فرهادی  خواهد کرد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۹ ۲۶ شهريور ۱۳۹۶
آره افراد لایقتر وگزینه های بهتر همیشه وجود دارند. ولی بایدببینیم ماازانتخابامون چی میخوایم وهدف اصلی چی بوده؟؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۲۵ شهريور ۱۳۹۶
باتشکر از سایت خوبتان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۵ شهريور ۱۳۹۶
یعنی چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۵ شهريور ۱۳۹۶
باتشکر از سایت خوبتان
آخرین اخبار