باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

کاشی و سرامیک‌هایی که در انبارها خاک می خورند/سایه سنگین رکود در صنعت ساختمان سازی

صنعت تولید کاشی و سرامیک وابسته به بخش ساختمان سازی است که در سایه رکود سنگین حاکم بر بازار مسکن،این صنعت با مشکلات عدیده ای مواجه شده است.

بماند/کاشی و سرامیک هایی که در انبارها خاک می خورند/سایه سنگین رکود در صنعت ساختمان سازی بر بازار مصالح ساختمانیبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،صنعت ساختمان سازی از نمونه حوزه هایی به شمار می رود که پویایی و رونق فعالیت در آن،به مثابه موتوری محرکه،پیشرانِ بسیاری از اصناف و واحدهای صنعتی و تولیدی دیگر خواهد بود.

به همین میزان،رکود و نبود رونق در بازار مسکن،بسیاری از فعالیت های اقتصادی و تولیدی دیگر را نیز تحت الشعاع قرار می دهد،که بازار کاشی و سرامیک نیز از نمونه های آن به شمار می رود.

در طول 5 سال گذشته،رکود سنگین حاکم بر بازار مسکن،خسارات عمیقی را به تولیدکنندگان کاشی و سرامیک تحمیل کرده است.

صمد خازه،از فعالان و تولیدکنندگان کاشی و سرامیک در استان مرکزی،در گفت و گو خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به زیان دهی بسیار بالای فعالان این عرصه در طول سال های اخیر،اظهار کرد:هر آنچه بر ضریب ساخت و سازهای ساختمانی افزوده شود،به همان میزان بازار فروش و تولید محصولات و تولیدهای اینچنینی نیز داغ تر خواهد شد،امری که متاسفانه در چهار سال گذشته،به یک رویا و آرمان تبدیل شده است.

وی افزود:افزایش قیمت  مصالح ساختمانی در ماه ها و هفته های گذشته،بر پیچیدگی وضعیت دشوار کنونی افزوده و در شرایطی که رکود سنگینی بر بازار حاکم است،افزایش قیمت ها قفل عرصه مذکور را سخت تر از گذشته خواهد کرد.

این تولید کننده کاشی و سرامیک در استان مرکزی تصریح کرد:برخلاف آنچه که در گزارش ها و اخبار رسانه ها مبنی بر ظهور و بروز تکانه های مثبت در بازار مسکن منعکس می شود،بازتابِ تاثیرگذاری در بازار مصالح ساختمانی به ویژه کاشی و سرامیک مشاهده و احساس نمی شود.

خازه گفت:بسیاری از تولیدهای کاشی و سرامیک در انبارها بدون تقاضا خاک می خورد، در صورتی که این سرمایه باید به فروش برسد تا از قِبَل آن،حقوق کارگر،هزینه های جانبی کارخانه ها و... تامین شود،اما در رکود سنگین،این امر دست نیافتنی شده و نتیجه آن سنگین تر شدن بدهی های فعالان این عرصه بروز پیدا می کند.

وقتی داعش،رکود بازار کاشی سرامیک را تشدید می کند

امیر رضا فارسی،از تولید کنندگان کاشی و سرامیک در استان یزد،در گفت و گو خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به رونق فروش کاشی و سرامیک ایرانی به کشورهای همسایه همچون عراق پاکستان و...در سال های نه چندان دور گذشته،گفت:در سال های اخیر این رونق با انسداد هایی جدی مواجه شده که یکی از این عوامل،به حضور نیروهای تکفیری و گروه تروریستی داعش در کشورهایی همچون عراق معطوف می شود.

وی در تشریح ارتباط فعالیت جریان های تکفیری در کشور همسایه ایران و سلب رونق از بازار کاشی و سرامیک گفت:به واقع،درگیری،ویرانی در منطقه مذکور(عراق)،صنعت ساختمان سازی این کشور را مختل کرده و در چنین شرایطی،تقاضایی برای واردات کاشی،سرامیک و دیگر مصالح ساختمانی وجود نخواهد داشت.

این تولید کننده کاشی و سرامیک در استان یزد عنوان کرد:در صورت رونق صادرات،رکود بازار داخل کشور نیز فعالان این عرصه را متضرر نخواهد کرد،اما اُفتِ ملموسِ تقاضا برای خرید و واردات مصالح ساختمانی از سوی کشور عراق در سال های اخیر،بالا رفتن تعرفه صادرات کاشی و سرامیک به کشور پاکستان، مشکلات این حوزه را به شدت عمیق و طاقت فرسا کرده است.

فارسی گفت:امیدواریم با کلید خوردن ساخت و سازها در کشور مذکور و ضرورتی که برای آبادانی این حوزه جغرافیایی و بازسازی مخروبه ها احساس می شود،مجددا شاهد رونق و افزایش تقاضای خرید کاشی و سرامیک تولید ایران باشیم.

از ارائه تسهیلات کم بهره تا لزوم شناسایی و تعامل با بازار کشورهای دیگر

اصغر جهانشاهی،از فعالان و توزیع کنندگان مصالح ساختمانی در غرب استان تهران،در گفت و گو خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،،در ارتباط با راهکارهای برون رفت از این معضل،گفت:خروج مسکن از رکود،مهمترین و تاثیرگذار ترین مولفه در رونق صنعت مذکورمحسوب می شود.

وی افزود:ارائه تسهیلات کم بهره و ارزان قیمت به فعالان این حوزه،ضرورتی دیگر است که باید مورد توجه قرار گیرد که تحقق آن در کوتاه مدت و میان مدت ، بار و فشار مشکلات مالی و اقتصادی تولیدکنندگان را کاهش می دهد.

جهانشاهی عنوان کرد:افزایش گستره تعاملات،شناسایی و ارتباط با دیگر بازارها در اقصی نقاط جهان از الزاماتی است که انتظار می رود با بستر سازی دستگاه سیاست خارجی محقق شود که قطعا حصول این امر و توسعه صادراتِ محصولاتِ مذکور،جبران کننده بخش قابل توجهی از کاستی ها و ناساریی های فعلی خواهد بود.

وی در خاتمه یادآور شد:ظرفیت های اشتغالزایی بازار کاشی و سرامیک،بسیار قابل توجه است و امید آن می رود در سالی که به اقتصاد مقاومتی،تولید واشتغال مزین شده،شاهد دستیابی به موفقیت های هر چه بیشتری در این خصوص باشیم که قطعا توفیق در عرصه مذکور در تسهیل تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۲۳ شهريور ۱۳۹۶
نمیشه دستگاه ترشی صنعتی اختراع بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۲۳ شهريور ۱۳۹۶
متاسفم
آخرین اخبار