رئیس اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل :

در نوش آباد آئین سنتی سقاخوانی برگزار می شود

رئیس اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل گفت: همزمان با دهه آخر ماه ذی الحجه آیین سنتی - مذهبی سقاخوانی درشهر نوش آباد، در حال برگزاری است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،جواد صدیقیان  اظهار داشت: سقاخوانی، آیین سنتی مردم نوش آباد در استقبال از قافله حسینی است که با قدمتی بیش از صد سال همه ساله در تکایا و برخی از منازل قدیمی برگزار می شود.

وی اظهار داشت: آیین سنتی و مذهبی سقاخوانی شامگاه عید غدیر در استقبال از قافله حسینی آغاز و تا روز عاشورا نیز ادامه دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل تاکید کرد: سقاخوانی، از جمله هنرهای آیینی - نوایی است که از مقام های موسیقیایی سنتی ایران الهام گرفته و با محتوای اشعار مذهبی اجرا می شود و برای بیشتر وقایع محرم ردیف و لحن خاصی تعریف شده که به صورت سینه به سینه از پدران به فرزندان به ارث رسیده است.

وی تصریح کرد: مردم نوش آباد، بنا به سنت دیرین نیاکان خود، در شامگاه عید غدیر، پس از نماز مغرب و عشا در مراکز هیات های مختلف سقاخوانی می کنند که شیوه ای از عزاداری شبیه به شروه خوانی مردم جنوب کشور است اما شعر و آهنگ آن به گونه ای خاص و منحصربه فرد است.

صدیقیان در ادامه گفت: سقاخوانان، در سه دسته، موسوم به استاد و شاگرد، به شکل حلقه های عزا نشسته و با درهم بردن سرهای خود، اشعاری ناب و با سبک فاخر در رثای شهدای کربلا می خوانند که آهنگ آن در مایه های شور، دشتی و همایون است.

وی یادآور شد: سقاخوانی مردم نوش آباد، نه یک مراسم آیینی، بلکه روایتی از فرهنگ مردمی است که برای جاودانه ماندن حماسه عاشورا، از گزند تحریف و خرافه، سنتی نیک را سینه به سینه چون میراثی گرانبها حفظ کرده اند.

 گفتنی است، پنجه بندی حسینیه در نخستین روز محرم، توغ بندی،کُتَل خردسالان، خیل عرب و آیین های خیمه کوبی و خیمه برداری و همچنین کاروان اولیا و اشقیا از دیگر آیین های محرم در شهرنوش آباد است.

 

انتهای پیام/م

 

برگزاری آئین سنتی سقاخوانی در نوش آباد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۶
جالب بود تشکر