نگرانی فرهنگیان بلخ از کم‌رنگ بودن فرهنگ مطالعه میان جوانان

خواست فرهنگیان و دانش‌آموزان بلخ این است که از بهر گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه باید برای جوانان زمینه‌های بیشتر دسترسی به کتابخانه‌ها فراهم شود.

نگرانی فرهنگیان بلخ از کم‌رنگ بودن فرهنگ مطالعه میان جوانانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، شماری از دانش‌آموخته‌گان و فرهنگیان در بلخ از کم‌رنگ بودن فرهنگ کتاب‌خوانی در میان مردم به ویژه جوانان نگران استند.

آنان می‌گویند از بهر گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه باید برای جوانان زمینه‌های بیشتر دسترسی به کتابخانه‌ها فراهم شود.

مسعود، دانش‌آموز صنف دوازدهم مکتب است، او برای مطالعه به کتابخانه عامه دولتی در مزارشریف آمده است.

وی گفت: «روزانه اینجا می‌آیم دو و یا سه ساعت مطالعه می‌کنم. اما جوانان بسیار کم برای مطالعه به اینجا می‌آیند.»

کتابخانه مولانا خسته تنها کتابخانه عامه دولتی در مزارشریف است که پیشینه بیش از چهل‌سال را دارد.

به گفته مدیر عمومی کتابخانه عامه اطلاعات و فرهنگ بلخ، بیش از بیست‌هزار جلد کتاب در موضوع‌های گونه‌گون در این کتابخانه وجود دارد.

در سالون مطالعه این کتابخانه شماری اندک از دانش‌آموزان و دانشجویان دیده می‌شوند که مصروف مطالعه هستند. در میان آنان هیچ دختری دیده نمی‌شود. ظریف دانش‌آموز صنف دوازدهم مکتب است. از بهر مطالعه به این کتابخانه آمده است. بر این باور است که دسترسی جوانان به کتابخانه‌های معیاری و مجهز به کتاب‌های جدید سبب گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه می‌شود.

او گفت: «در جامعه ما فرهنگ مطالعه خیلی کم است تنها در طبقه کسانی که متخصص هستند وجود دارد خیلی کم است اما در بین متعلمین و محصلین فرهنگ مطالعه بی‌نهایت کم است که باید ترویج شود.»

در بلخ دو کتابخانه عامه دولتی وجود دارد. کمبود کتاب‌های جدید و نداشتن سالون‌های بزرگ برای مطالعه از کاستی‌های این کتابخانه‌ها به شمار می‌رود.

روشن روشنا، مدیر عمومی کتابخانه عامه ریاست اطلاعات و فرهنگ بلخ می‌گوید: «سالون کتابخانه ما بسیار خورد است اگر یک کتابخانه وسیع جور شود... و دولت توجه کند که کتابهای جدید در این کتابخانه اضافه شود مشکلات مراجعین ما مرفوع می‌شود.»

او گفت روزانه به گونه میانگین بین ۸۰ تا ۱۰۰ نفر برای مطالعه در این کتابخانه مراجعه می‌کنند.

با این‌همه، جوانان در بلخ می‌گویند نبود فرهنگ کتاب‌خوانی تنها مشکل نیست بل برای شماری اندکی که دلبستگی به کتاب‌خوانی دارند، پیدا کردن کتاب‌های مورد نیاز نیز چالشی بزرگ است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار