جزئیات انتقال آب خلیج فارس به سرزمین طلای سبز + تصویر

یک باستان‌شناس با اشاره به شناسایی دوازده اثر تاریخی در مسیر انتقال آب خلیج فارس گفت: آثار به دست آمده شامل گورستان تاریخی، آسیاب آبی، سایت‌های فلزکاری باستانی و زیستگاه‌ها است.

جزئیات انتقال آب خلیج فارس به سرزمین طلای سبز + تصویربه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محبوبه ناصری طهرانی ــ سرپرست گروه بررسی نجات‌بخشی مسیر انتقال آب خلیج فارس به شرکت‌های گل گهر سیرجان و مس سرچشمه رفسنجان اظهار داشت: طرح پیشنهاد خط لوله انتقال آب خلیج فارس به شرکت‌های گل گهر سیرجان، مس سرچشمه رفسنجان و چادرملوی یزد در 3 فاز و از بندرعباس تا یزد اجرا می‌شود.

به‌گفته این باستان‌شناس، فاز نخست طرح، خط انتقال آب به‌طول 292 کیلومتر از بندرعباس تا گل گهر سیرجان، فاز دوم از گل گهر تا مس سرچشمه رفسنجان به‌طول 136 کیلومتر و فاز سوم از مس سرچشمه تا معدن سنگ آهن چادرملوی یزد به‌طول 307 کیلومتر است.

وی افزود: بررسی و شناسایی این مسیر در حوزه استان کرمان در دو شهرستان سیرجان و رفسنجان و بخشی از شهرستان شهربابک با تأمین بودجه آن از طرح‌های عمرانی و پس از ارسال مجوز لازم از پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از تاریخ 12 مرداد ماه تا 12 شهریور ماه سال جاری به‌صورت پیمایشی و با احتساب یک و نیم کیلومتر از هر دو سمت خط لوله انجام شد.

این باستان‌شناس با اشاره به شناسایی دوازده اثر تاریخی در مسیر انتقال آب خلیج فارس گفت: آثار به دست آمده شامل گورستان تاریخی، آسیاب آبی، سایت‌های فلزکاری باستانی و زیستگاه‌ها است.

وی با بیان این که بیشتر این آثار مربوط به دوره اسلامی بوده است، گفت: آسیاب آبی مربوط به دوره اسلامی متأخر و محوطه‌های فلزکاری متعلق به دوره اسلامی میانه است.

سرپرست گروه بررسی نجات‌بخشی مسیر انتقال آب خلیج فارس به شرکت‌های گل گهر سیرجان و مس سرچشمه رفسنجان در ادامه گورستان‌ها را متعلق به دوران تاریخی و اسلامی دانست.

جزئیات انتقال آب خلیج فارس به سرزمین طلای سبز + تصویر

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

جزئیات انتقال آب خلیج فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.