کلیم کاشانی همسفر با پاییز در کاشان شد

مردم هنر دوست کاشان ، شاعران کشور و مسوولین انجمن های ادبی در سیزدهمین کنگره بزرگداشت کلیم کاشانی همسفر با پاییزشدند.

دبیر سیزدهمین کنگره بزرگداشت کلیم کاشانی و همایش سراسری همسفر با پائیز در حاشیه برگزاری این همایش در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت:علیرضا شیدا، این همایش با هدف آشنایی مردم به ویژه نسل جوان با آثار ارزشمند کلیم کاشانی به عنوان اعجوبه ادب پارسی برگزارمی‌شود.
 
وی با اشاره به برگزاری این همایش در دو بخش شعر و مقاله افزود:حدود 100 مقاله و شعر به
 
دبیرخانه این کنگره ارسال شده‌ بود که 32 شعر و 3 مقاله از بین آنها توسط داوران برگزیده شد.
به‌گفته‌وی، بیشترین آثار رسیده به دبیرخانه همایش از استان فارس بود.
 
دبیر همایش سراسری همسفر با پائیز  شعرخوانی آخرین سرودهای شاعران و علاقه مندان به فرهنگ و ادب خود در خصوص شخصیت ادبی کلیم کاشانی را در این همایش یادآورشد و گفت: تجلیل از دو شخصیت ارزنده ادبی استاد «شهاب تشکری» و زنده یاد «حسین پرتو بیضایی» برنامه مهم این محفل ادبی است.
 
شیدا، سخنرانی مدرس زاده در رابطه با شعر کلیم و مقایسه آن با شعر بیدل و صائب را از دیگر برنامه‌های همایش برشمرد و گفت: شهرت کلیم کاشانی بیشتر به خاطر غزلیات اوست که ابداع معانی و خیال های رنگین به غزل کلیم نیز لطف ویژه ای بخشیده است.
 
وی در پایان اظهارداشت:کنگره بزرگداشت کلیم کاشانی و همایش سراسری همسفر با پائیز هر سال به همت انجمن ادبی کلیم کاشانی و با حضور گروهی ازصاحب نظران، شاعران، استادان دانشگاه وادب دوستان برگزار می شود.
 
سیزدهمین سیزدهمین کنگره بزرگداشت کلیم کاشانی و همایش سراسری همسفر با پائیز دیروزدر تالار فرهنگ اداره ارشاد اسلامی کاشان با حضور شور آفرین مردم هنر دوست کاشان، شاعران کشوری و مسوولین انجمن های ادبی این شهرستان برگزارشد.
ابوطالب کلیم کاشانی پایه گذار شاعر سبک اصفهانی از سخنوران صاحب نام و یکی از نام آورترین شاعران مشهور عصر صفویه در سال 990 الی 994 هجری قمری بدنیا آمد.
 
دیوان کلیم شامل 10 هزار بیت شعر است که در آن پنج هزار بیت غزل ، نزدیک به یک هزار بیت قصیده و بقیه در قالب های قطعه، ترکیب بند و ترجیع بند است.
مثنوی های این شاعر نیز حدود دو هزار بیت است که از میان آن ها فتوحات شاه جهان و پادشاه نامه در بحر متقارب مشهورتر است.
 
کلیم کاشانی پس از عمری تلاش در عرصه شعر و ادب در سال 1061هجری قمری در کشمیر هندوستان دارفانی را وداع گفت.
 
انتهای پیام/م
 

برگزاری سیزدهمین کنگره بزرگداشت کلیم کاشانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.