تمدن در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تخصیص بودجه به صورت استانی امکان‌پذیر نیست/وجود حتی یک استاندار پروازی هم ناپسند است

استاندار سابق تهران گفت:تخصیص بودجه استانی انجام شدنی نیست زیرا بحث نظام برنامه‌ریزی کشور نیز مطرح است.

تمدنمرتضی تمدن استاندار سابق تهران در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره معیارهای مناسب برای انتخاب استانداران، اظهار کرد: مسئولیت خطیر استانداران هماهنگی و مدیریت کلیه عناصر و عوامل قوه مجریه در داخل استان است، این مدیریت راهبردی بوده چرا که شرایط هر استان نسبت به استان و منطقه دیگر متفاوت است.

وی ادامه داد: راهبردهای دولت برای پیشبرد امور کلی است اما وقتی به سطح استان می‌رسد باید با شرایط آن تطبیق داده شود و انجام این‌کار ساده نیست.

تمدن تاکید کرد: استاندار باید شناخت عمیق و کاملا دقیقی از حوزه مأموریتی خود داشته باشد تا بتواند سیاست‌های دولت را با شرایط استان محل ماموریتش تطبیق دهد.

استاندار سابق تهران با اشاره به آسیب‌هایی که در موضوع انتصاب استانداران وجود دارد ادامه داد:  به دلیل برخی ملاحظات، شناخت استاندار نسبت به استان محل فعالیتش در نظر گرفته نمی‌شود، که این استاندار چه اندازه از روابط اجتماعی، فرهنگی، سطوح اقتصادی و جامعه شناسی آن استان اطلاع دارد و بعضاً در مسیر خدمت استاندار مشکل ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: توجه به  تخصص استانداران بنا بر مسئولیت‌شان اهمیت فراونی دارد، یک مأموریت مهم آنان کمک به پیشرفت و توسعه اقتصادی استان است و  باید تا حد ممکن به همه جهت‌ها و مسائل اقتصادی، آشنایی داشته باشند.

اتصال توده‌های مردم به دولت مسئولیت مهم استانداران

تمدن با بیان اینکه دیگر مسئولیت مهم استانداران کمک و اتصال توده‌های مردم به دولت برای حمایت از برنامه‌های آن است، گفت: استانداران باید درک مناسبی از مردم داشته و خودشان هم مردمی باشند.

استاندار سابق تهران بیان کرد: ممکن است بسیاری از استانداران به مسائل عمرانی و اقتصادی اشراف داشته باشند اما وقتی به بحث تعمیق سطوح امنیتی می‌رسیم آنان با مشکل مواجه هستند، بنابراین بخشی از مسئولیت‌شان سیاسی و امنیتی است.

وی گفت:  اگر یک عنصر هدفمندی در تعمیق مسائل امنیت اجتماعی و سیاسی وجود نداشته باشد، در روند پیشبرد کار استان موفق نخواهند بود. 

تمدن درباره استانداران پروازی، گفت: استاندار باید بی حاشیه و پرکار باشد، اینکه محل فعالیت استاندار و محل زندگی خانواده او در یک استان نباشد، در مسیر خدمت رسانی خلل ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: یک استاندار نمی‌تواند هم دغدغه کار و زندگی خانواده‌اش را در یک شهر دیگر داشته باشد و هم دغدغه مردم را در حوزه ماوریتی‌اش. نمیدانم چند درصد از استانداران فعلی پروازی هستند، اما وجود حتی یک مورد از آن هم ناپسند است.

نظام برنامه‌ریزی کشور اجازه تخصیص بودجه به صورت استانی را نمی‌دهد

استاندار سابق تهران در مورد صحبت های برخی مسئولان مبنی  تخصیص بودجه به صورت استانی، بیان کرد: این کار انجام شدنی نیست چرا که  در کنار بحث بودجه و استانی شدن آن،  بحث نظام برنامه‌ریزی کشور مطرح است، نظام برنامه ریزی کشورمان اصلاً چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد.

تمدن اظهار کرد: بحث بودجه‌ریزی استانی در گذشته تحقق پیدا نکرد، اکنون هم انجام شدنی نیست، برای اجرای آن باید در برنامه‌ریزی‌ها بازنگری شود.

استاندار سابق تهران افزود: اینکه گفته می‌شود بودجه را براساس تصمیم استان و استاندار تخصیص می‌دهیم، تعارفی بیش نبوده است و در شرایط فعلی کشور قابل تحقق نیست.

وی درباره احیای معاونت اقتصادی در استانداری‌ها، گفت: احیای معاونت اقتصادی موثر است و کلید آن در دولت‌های نهم و دهم زده شد، البته وجود فقط یک معاونت اقتصادی در استانداری جوابگوی شرایط فعلی کشور نیست چرا که با رکود، بیکاری و وضع بد معیشتی مردم مواجهیم و فقط نباید به ایجاد یک معاونت اقتصادی دلخوش بود.

هاشمی استاندار موفقی بوده است

تمدن درباره عملکرد استاندار تهران، خاطر نشان کرد: استانداری تهران خاص و با دیگر استانداری‌ها متفاوت است به نظرم آقای هاشمی استاندار موفقی بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار