در گفتگو با آسوشیتدپرس؛

حیدر العبادی: همه‌پرسی کردستان عراق بازی با آتش است

نخست وزیر عراق اعلام کرد تصمیم برای برگزاری همه پرسی در کردستان عراق بازی با آتش است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان،  حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در مصاحبه با آسوشیتدپرس اعلام کرد، تصمیم برای برگزاری همه پرسی در کردستان عراق تصمیمی خطرناک و بازی با آتش است. پیامد تلاش ها برای تحمیل شرایط جدید ممکن است فاجعه بار باشد.

حیدر العبادی در سخنانی در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس در بغداد درباره طرح همه پرسی در منطقه کردستان عراق تا ده روز دیگر گفت: نظر ما این است که این کار برخلاف قانون اساسی است، غیرقانونی است و این مسئله را نمی توان جدی گرفت. اگر آن‌ها می خواهند کاری انجام بدهند مشکلی نیست و شبیه جویا شدن نظر افکار عمومی است اما به نظر ما این کار غیرقانونی است و روشن است که برخلاف قانون اساسی است به ویژه با توجه به اینکه در داخل منطقه کردستان، مشکلاتی وجود دارد. بیست و دو ماه است که پارلمان منطقه ای کردستان تشکیل جلسه نداده است. پس می بینیم که نوعی بحران قانونی در داخل دولت اقلیم کردستان وجود دارد. فکر می کنم این کار برای مردم کرد عراق، اقدامی بسیار بسیار بد است. 
 
حیدرالعبادی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال توسل به گزینه نظامی در کردستان عراق برای برقراری نظم درصورت بروز تنش و درگیری گفت: این گزینه فقط زمانی مطرح می شود و ما فقط در شرایطی به این گزینه متوسل می شویم که بخواهیم از مردم خودمان محافظت کنیم و بخواهیم از کردها، عرب‌ها، ترکمن‌ها و دیگر اقلیت‌های قومی در کشورمان محافظت کنیم. اگر آنها به علت استفاده از نیروی قهری غیرقانونی تهدید شوند، ما به صورت نظامی مداخله خواهیم کرد. اگر قانون اساسی را به چالش بکشند، اگر مرزهای عراق را به چالش بکشند و اگر مرزهای منطقه کردستان را به چالش بکشند، این مسئله به منزله آن خواهد بود که بخواهند از کشورهای منطقه دعوت کنند تا به مرزهای عراق تعدی کنند و این کار به گونه ای بسیار خطرناک اوضاع را تشدید می کند اما تنش در داخل اقلیم کردستان عراق فایده ای ندارد و تنش‌ها را تشدید می کند. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار