بوی مهر با مرد عنکبوتی و لاک‌پشت‌های نینجا

دانش‌آموزان تبریزی در حالی آماده بازگشایی مدارس می شوند که رقابت محصولات ایرانی و خارجی در بازار لوازم التحریر داغ است و در این رقابت طرح‌های غربی جلوه‌ بیشتری دارند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها بازار خرید لوازم التحریر در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید مدارس و موسسات آموزش عالی داغ داغ شده و دانش آموزان تلاش دارند تا در فاصله چند روز مانده تا شروع سال تحصیلی جدید، لوازم مورد نیاز خود را خریداری کرده و با آمادگی کامل سر کلاس درس حاضر شوند.

در این روزهای باقیمانده تا شروع مدارس، خانواده‌های بیشتری راهی بازار فروش لوازم التحریر مدارس شده‌اند تا مایحتاج تحصیلی چند ماه فرزندان خود را تهیه کنند به همین دلیل اغلب فروشگاه‌های بزرگ و کوچک در سطح شهرها با مشتریان بیشتری به نسبت ماه‌های گذشته روبرو هستند.

اما موضوعی که در در بازار رنگارنگ لوازم التحریر بیش از همه خودنمایی می‌کند، وجود اجناس خارجی با کیفیت‌های متنوع است که تقریبا حجم زیادی از بازار را به خود اختصاص داده و مشتریان هم به دنبال این اجناس هستند حتی برخی از این لوازم التحریرها باوجود آنکه وارداتی هستند، قیمت کمتری به نسبت به انواع ایرانی‌ها دارند و شکل و شمایل آنها بیشتر مورد پسند دانش آموزان است.

 بوی مهر با مرد عنکبوتی و لاک‌پشت‌های نینجا

علاقه دانش آموزان به نوشت افزارهای خارجی

امیر حاتمی یکی از نوشت افزار فروشی‌های تبریز اظهار داشت: طرح و رنگ روی جلد لوازم التحریرهایی همچون دفتر، مداد رنگی، جامدادی و ... موجب می‌شود تا دانش آموزان آن را انتخاب کنند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر دانش آموزان ترجیح می‌دهند تا لوازم التحریرهای خارجی را خریداری کنند، افزود: در حقیقت لوازم التحریر ایرانی به لحاظ ترکیب رنگ و تصاویری که استفاده می‌شود از جذابیت کمتری برخوردار است در نتیجه بیشتر دانش آموزان ترجیح می‌دهند لوازم التحریر خارجی استفاده کنند.

صمد عزیزی یکی دیگر از فروشندگان لوازم تحریر گفت: اکثر خریداران لوازم تحریر، خریدار محصولی با نمادهای صنعت سینمای خارجی هستند و کمتر کسی پیدا می‌شود که تمایلی به خرید لوازم تحریر با نماد ایرانی داشته باشد، ضمن اینکه میزان لوازم التحریز ایرانی هم در مقایسه با خارجی کم است.

وی تصریح کرد: اگر در مقابل دانش آموزی دفترچه ای با نماد برنامه‌های کارتونی خارجی و یا نمادهای برنامه‌های کارتونی ایرانی گذاشته شود، لوازم تحریر با تصاویر برنامه کارتونی خارجی برای خرید انتخاب می‌شود.

وی پیرامون طرح‌های غربی و ایرانی روی محصولات نوشت افزار می‌گوید: بیشتر خریداران لوازم تحریر، محصول با نمادهای سینمای خارجی را می‌خواهند و راغب به خرید آن هستند و کمتر فردی پیدا می‌شود که به خرید نوشت افزار با نماد ایرانی تمایل داشته باشدکه به عنوان نمونه زمانی که یک دفتر با نماد برنامه‌های خارجی مانند "بن تن"، "مرد عنکبوتی"، "باربی"، "سیندرلا" یا برنامه‌های ایرانی مانند "شکرستان"، "دارا و سارا"، "کلاه قرمزی" قرار داده می‌شود، بیشتر نوشت افزار با طرح‌ها و تصاویر خارجی برای خرید انتخاب می‌شود .

 بوی مهر با مرد عنکبوتی و لاک‌پشت‌های نینجا

رواج فرهنگ ایران با انتخاب طرح ایرانی

رضا مرادی از شهروندان تبریزی که به همراه دخترش برای خرید لوازم التحریر مراجعه کرده است، می‌گوید: هرجای بازار را که نگاه کنی از تولیدات خارجی وارداتی پر شده و بچه‌ها وقتی این طرح‌ها را می‌بینند، دوست دارند که خرید کنند و وقتی بازار از تولیدات بیگانه پر شده و جایی برای عرضه کالای ایرانی نیست، چطور می‌توان انتظار داشت از فرهنگ بیگانه تبعیت نکرد.

وی بیان کرد: با اینکه می‌دانیم خرید لوازم التحریر با برند خارجی و عکس‌های کارتون‌های غربی تاثیر منفی بر اخلاق فرزندمان دارد اما نمی‌توانیم از خرید آنان با توجه به اصرار بسیار پسرم صرف نظر کنیم.

مادر یکی دیگر از دانش‌آموزان که مشغول خرید لوازم‌التحریر مدرسه بود گفت: در فروشگاه‌های لوازم‌ التحریر بیشتر محصولات از اجناس خارجی است و به همین علت هم قیمت آن‌ها از محصولات مشابه ایرانی بالاتر است اما چون کیفیت بهتری دارند مورد استقبال خانواده‌ها قرار می‌گیرند. شاید هم بعضی از خانواده‌ها لوازم‌التحریر ایرانی را به خارجی ترجیح دهند.

وی تصریح کرد: البته دفاتری هم با طرح‌های ایرانی مثل شهدا ازجمله شهدای مدافع حرم و کارتون و اسباب‌بازی‌های ایرانی هم وجود دارد که بعضی از دانش‌آموزان نیز به آن‌ها علاقه‌مند هستند قیمت دفاتر ایرانی هم به نسبت کیفیتی که دارند، بسیار خوب است و مردم می‌توانند با خرید از دفاتر ایرانی، از تولید ملی نیز حمایت کنند.

 بوی مهر با مرد عنکبوتی و لاک‌پشت‌های نینجا

ساماندهی بازار لوازم التحریر متولی خاصی ندارد

محمداسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اهمیت توزیع لوازم التحریر با کیفیت ایرانی در آستانه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید، اظهار داشت: باید اذعان کرد نحوه توزیع لوازم التحریر ایرانی یکی از مشکلات مستمری است که در آستانه بازگشایی مدارس هر سال تکرار می‌شود اما بعد از کاهش حساسیت‌ها به فراموشی سپرده می‌شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه متولی خاصی برای ساماندهی بازار لوازم التحریر در کشور وجود ندارد، اظهار کرد: بر این اساس چارچوب مشخصی نیز تدوین نشده تا فعالان، تولیدکنندگان داخلی و حتی واردکنندگان این محصولات بر اساس آن اقدام به فعالیت کنند.

سعیدی با اشاره به اینکه حجم تولیدات داخلی لوازم التحریر با نیاز کنونی بازار داخلی هم خوانی ندارد و همین امر سبب شده سهم کالاهای قاچاق و وارداتی در این عرصه قابل توجه باشد، ادامه داد: باید یادآور شد متاسفانه برخی از طرح‌های لوازم التحریر خارجی می‌توانند آثار و تبعات منفی در شکل گیری هویت دانش آموزان و آینده سازان کشور به همراه داشته باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه باید بر واردات لوازم التحریر خارجی نظارت بیشتری صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: بنابراین می‌توان دستورالعملی در این حوزه تبیین کرد تا واردکنندگان با سفارش به شرکت‌های خارجی کالاهایی وارد کنند که مطابق با نیازها و هویت فرهنگی کشورمان باشد و این عرصه ضابطه‌مند شود.

 بوی مهر با مرد عنکبوتی و لاک‌پشت‌های نینجا

خانواده‌ها در خرید لوازم التحریر سلایق فرزندانشان را لحاظ کنند

محمد حبیبی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی گفت: از نظر روانشناختی بهتر است لوازم مدرسه و بخصوص لوازم التحریری که برای دانش آموزان خریداری می‌شود، مطابق خواسته آنها باشد، البته خواسته‌ها و سلیقه دانش آموزان باید با فرهنگ حاکم بر جامعه مطابق باشد.

وی افزود: خرید لوازمی با طرح‌های متناقض با فرهنگ و آداب و رسوم خانواده می‌تواند مشکلات تربیتی فراوانی را برای خانواده‌ها و فرزندانشان بوجود آورد، چرا که استفاده از وسایلی که با فرهنگ ما سنخیت ندارد، سبب می‌شود تا پذیرش هنجارهای جامعه برای دانش آموز سخت تر باشد و همین مسئله والدین را در چالش با فرزندانشان قرار خواهد داد.

وی ادامه داد:خانواده‌ها باید در هنگام خرید لوازم التحریر و سایر وسایل مورد نیاز دانش آموزان تا جایی که خواسته‌ها و تمایلات فرزندانشان هنجار‌های جامعه و خانواده را به چالش نمی‌کشاند، بر اساس خواست و سلیقه آنها خرید کنند.

حبیبی سپس توجه به فرهنگ خودی را در شکل گیری خمیر مایه‌های فرهنگی در دانش آموزان مهم ارزیابی کرد و گفت: خرید و استفاده از وسایل با تصاویر اسطوره‌ها و قهرمانان داخلی می‌تواند اثرات مثبتی در دانش آموزان داشته باشد.

این روانشناس در ادامه با اشاره به اینکه سلیقه والدین و کودک هر دو باید در انتخاب وسایل مورد نیاز کودک لحاظ شود، گفت: لحاظ کردن سلیقه والدین در انتخاب‌های کودک باید به این صورت انجام گیرد که والدین در مورد هر وسیله که مورد نیاز کودک است تعدادی را در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف انتخاب کنند و از کودک بخواهند که از میان آنها یکی را برگزیند.

وی افزود: باید به کودکان آموزش داده شود که در مقابل وسایل و لوازم خود احساس مسئولیت کنند.

به گفته این روانشناس، احساس مسئولیت باید به عنوان یک مهارت آموزش داده شود. به این صورت که والدین احساس مسئولیت را به صورت عملی به کودکان آموزش دهند، نه اینکه بخواهند با حرف و کلام آن را به کودکشان منتقل کنند.

به هر ترتیب در حالی که تنها چند روز تا آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده است، اما همچنان رواج لوازم التحریر با الگوهای کاذب غربی در بازارهای کشور مشاهده می‌شود و هنوز لوازم التحریر ایرانی و اسلامی به جایگاه اصلی خود در این عرصه نرسیده است.

حمایت مسئولان و ارائه تسهیلات و بسته‌های حمایتی و ترغیب خانواده‌های ایرانی برای خرید محصولاتی برگرفته از الگوهای ایرانی و اسلامی، شکسته شدن انحصار در این عرصه و ارائه قیمت‌های مناسب می‌تواند زمینه موفقیت در گسترش معرفی شخصیت‌های اسلامی و ایرانی را فراهم آورد.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

 

رقابت محصولات ایرانی و خارجی در بازار لوازم التحریر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار