ساماندهی و مرمت باغ شاهی پاسارگاد در دستور کار قرار گرفت

ساماندهی، حفاظت، مرمت و معرفی بیشتر آبراهه‌های پردیس شاهی به عنوان تنها شواهد فیزیکی باقی مانده از این باغ جهانی، مورد توجه پایگاه میراث جهانی پاسارگاد قرار گرفت.

ساماندهی، حفاظت و معرفی بیشتر باغ شاهی پاسارگاد در دستور کار قرار گرفتبه گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ کانال‌های آبرسان یا همان آبراهه‌های باغ شاهی پاسارگاد یکی از آثار فاخر و ارزشمند هخامنشیان محسوب می‌شود که به دنبال ایجاد فضای باغ و پیوستگی با مجموعه میراث جهانی پاسارگاد شکل گرفته است.

پیشینه اقدامات حفاظتی این اثر مربوط به سال 85 می‌شود که با حضور تیم حفاظت و مرمت تخت جمشید با سرپرستی حسن راهساز و استادکاران آموزش دیده و دارای مهارت انجام گرفته است.

حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد، با تأکید بر اینکه آبراهه‌ها و قطعات سنگی باغ شاهی نیازمند حفاظت و مرمت مداوم است، اعلام کرد: در سال 1385 حدود 100 متر از مسیر آبراهه‌ها مرمت و ساماندهی شد که پس از 10 سال وقفه در حوزه مرمت و اقدامات حفاظتی در مجموعه، فصل جدید ساماندهی و حفاظت از آب‌نماهای باغ شاهی از ابتدای شهریور ماه سال گذشته در محوطه باغ پاسارگاد آغاز شد.

وی افزود: این طرح با هدف ساماندهی، حفاظت و معرفی بیشتر باغ شاهی پاسارگاد در دستور کار قرار گرفته است. در این طرح ابتدا کانال‌ها و مسیرهای گذر آب که طول آن 1100 متر است، توسط نیروی فنی ماهر و زیر نظر کارشناسان پایگاه پاکسازی می‌شود. به طوری که از نکات قابل توجه این طرح تثبیت خاک‌های اطراف و ایجاد شیب منفی در طرفین آب‌نماها جهت جلوگیری از ورود آب‌های سطحی به داخل آب‌نماهاست.

به گفته فدایی؛ در ادامه این طرح در خرداد ماه سال جاری با دعوت از استادکاران مجموعه تخت جمشید باب جدیدی از همکاری‌های مشترک و همچنین به اشتراک گذاشتن و تبادل دانش و تکنیک حفاظت و مرمت سنگ گشوده شد. حضور این استادان باتجربه و ماهر فعال شدن کارگاه و آموزش نیروهای کارشناس و سایر افرادی را که می‌توانند انتقال دهنده این علم به نسل های بعد باشند، در پی خواهد داشت.

 

انتهای پیام/

 

 

باغ شاهی پاسارگاد مرمت می‌شود

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار