برگزاری مراسم سنتی و آیینی طشت گذاری در 2 بقعه متبرکه اردبیل

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل گفت: در آستانه فرا رسیدن ماه محرم و عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) مراسم سنتی و آیینی طشت‌گذاری در تعدادی از بقاع شاخص استان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، حجت‌الاسلام اکبر قیامی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل در جلسه هماهنگی برگزاری مراسم سنتی طشت‌گذاری در اردبیل افزود: 2 بقعه متبرکه برای برگزاری مراسم طشت‌گذاری در سطح شهرستان اردبیل پیش‌بینی شده و مقدمات اجرای دو مراسم باشکوه در این بقاع فراهم شده است.

وی گفت: این مراسم آیینی مقرر است عصر امروز در ساعت 16 در آستان مقدس امامزاده سیدصدرالدین(ع) اردبیل واقع در میدان وحدت، کیلومتر یک جاده مغان و امامزاده حلیمه خاتون (س) روستای آقاباقر برگزار شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل با اشاره به فلسفه طشت‌گذاری افزود: روزی که حر بن ریاحی با 2 هزار نفر از سپاهیان خود راه را بر امام حسین(ع) بست و به امام گفت که باید با یزید بیعت کند و امام امتناع کرد ابا عبدالله الحسین(ع) وقتی خستگی و تشنگی را در چهره سپاهیان حر مشاهده کرد، دستور دادند که آنها را سیراب کنند و حتی دستور دادند به چهارپایان سپاه حر نیز آب دهند، چون این اتفاق در 27 ذی‌الحجه روی داد، لذا مردم اردبیل در این روز مراسم طشت‌گذاری را انجام می‌دهند.

حجت الاسلام قیامی بیان کرد: مراسم طشت‌گذاری به این صورت است که چند نفر از عزاداران حسینی کوزه‌ای بر دوش می‌گیرند و دور مسجد را می‌گردند و بقیه نیز از پشت سر آنان حرکت می‌کنند و نوحه و رجز می‌خوانند، این رجزها بیشتر در بیان بزرگواری‌های سقای بزرگ کربلا و سپهسالار راه حق حضرت عباس(ع) است.

وی تصریح کرد: هدف طشت‌گذاری این است که جوانمردی‌ها و فداکاری‌های حضرت ابوالفضل(ع) را نشان دهد که همواره خود را به آب و آتش می‌زد تا با جرعه‌ای آب گلوی خشکیده کودکان خیمه‌های امام حسین(ع) را تر کند.

انتهای پیام/ح

برگزاری مراسم طشت گذاری در بقاع متبرکه اردبیل

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار