آیت‌الله سبحانی:

افزایش جمعیت نیازمند یک خیزش جمعی است

گویندگان و کارشناسان به ویژه طلاب مبلغ و سخنرانان باید موضوع را به صورت علمی مطرح و در این راستا ضررها و فایده‌ها را بازگو کنند.

  به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم  ؛  آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در همایش حوزه علمیه و جمعیت که در سالن همایش‌های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری این همایش اظهار کرد: موضوع تهدید نسل و کاهش جمعیت از نظر تاریخی به قرن هجدهم بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه دیدگاه‌های اشتباهی در مورد توازن نامطلوب میان رشد جمعیت و رشد غذای مورد نیاز انسان‌ها مطرح شده است، اضافه کرد: در این دیدگاه‌ها به بلاهای آسمانی، جنگ‌ها و برخی از کشتارهای گسترده توجه نشده است به همین علت میزان رشد غذاها را با میزان رشد جمعیت نابرابر می‌دانستند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: هر چند گاهی خداوند متعال کاهش جمعیت را به علت یک گناه بر بشر تحمیل می‌کند اما موضوع لزوم کاهش جمعیت که توسط غربی‌ها مطرح شده، ابزاری برای کاهش جمعیت مسلمانان است تا آنها بتوانند به شیوه مطلوب‌تری به استعمار خود برسند.

وی با اشاره به اینکه آیات قرآن کریم بر افزایش جمعیت تاکید دارد، تصریح کرد: در آموزه‌های الهی هیچ تهدیدی در مورد افزایش نسل مطرح نیست.

آیت‌الله سبحانی از وجود رابطه میان تقوا و تکثیر جمعیت یاد کرد و گفت: در تاریخ عرب خداوند متعال بر افزایش جمعیت تاکید کرده است، اگر سنت را نیز مطالعه کنیم در فرمایشات پیامبر اسلام(ص) در مورد فرزندآوری می‌رسیم، در حرکت جامعه قرآنی تکثیر جمعیت مطلوب است چرا که از اولاد به عنوان نور چشم نام برده شده است.

وی با تاکید بر اینکه اکنون در آفریقا غذای مورد نیاز برخی از افراد تامین نمی‌شود، عنوان کرد: افرادی که در مقابل افزایش جمعیت موضوع گرسنگی در آفریقا را مطرح می‌کنند نمی‌دانند که این گرسنگی‌ها سیاسی است و حقیقی نیست چرا که اگر بشر مواهب الهی را عادلانه تقسیم کند با این مشکل روبرو نمی شود. آمریکا گندم‌ها را به دریا می‌ریزد در حالی که مردم در آفریقا برای تهیه یک غذا با مشکل روبه رو هستند؛ این گرسنگی‌هایی که گاهی در یک منطقه است در مقابل آن در منطقه دیگری غذاهای بسیاری وجود دارد.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم یادآور شد: قوانین اسلام را باید به صورت مجموعه‌ای و جامع مطالعه کنیم چرا که اگر گرسنگی‌ها طبیعی باشد مولود گناه است اما اگر سیاسی باشد مولود بشریت است.

وی با بیان اینکه اسلام برای نطفه و انسان بالغ کفاره‌های مشخصی تعیین کرده است، خاطرنشان کرد: نظر اسلام در مورد سقط جنین برای همگان مشخص است، همانطور که اگر انسانی را که اکنون به توانایی راه رفتن رسیده بکشیم انسان‌کشی کرده‌ایم، اگر جنین را به عنوان یک انسان بکشیم قتل کرده‌ایم، این اقدام بر خلاف اسلام عقل و خرد است.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به اینکه کاهش جمعیت و جلوگیری از فرزندآوری جنبه‌های فردی و جمعی یا دولتی دارد، تصریح کرد: در جنبه فردی اگر افراد برای ایجاد فاصله سنی میان کودکان یا به علت نبود وضعیت نامناسب اقدام به فرزندآوری نکنند، مشکلی نیست اما به شرطی که از راه حلال باشد.

وی ادامه داد: اینکه رادیوها، گوینده‌ها و تلویزیون‌ها فریاد بزنند که اولاد کمتر زندگی بهتر، این یک خطر است، گاهی افرادی هستند که توان ندارد و فرزنددار نمی‌شود اما اگر اولاد کمتر زندگی بهتر به یک فرهنگ تبدیل شود آینده جامعه در خطر می‌افتد، اکنون باید فرهنگ درست را ترویج داده و از ظرفیت رادیو، تلویزیون، گویندگان و مسؤولان در این راستا استفاده کنیم چرا که اگر روند کنونی ادامه داشته باشد، 30 سال آینده جمعیت کشور کهنسال می‌شود.

آیت‌الله سبحانی از تهاجم رژیم بعثی به ایران اسلامی یاد و عنوان کرد: اگر در آن دوران جوانان نبودند کشور نمی‌توانست مقابل دشمن ایستادگی کند، در گذشته اتفاقی در مورد کاهش جمعیت در ایران افتاد اما بنده همان زمان مخالفت کردم؛ بعد از مدتی رهبر انقلاب اسلامی هشدار لازم را اعلام کرده و اکنون هشدار ایشان موثر واقع شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس دانشنامه جهان اسلام که زیر نظر رهبری به چاپ می‌رسد، در سال 1990 میلادی رشد جمعیت اسلامی 19 درصد اما رشد جمعیت غیراسلامی 81 درصد بوده است این نشان می‌دهد که افرادی که نسخه کاهش جمعیت را ارائه کرده‌اند خودشان به این نسخه عمل نکردند؛ در سال دو هزار رشد جمعیت اسلامی 21 درصد و رشد جمعیت غیر اسلامی بیش از 70 درصد بوده است.

این مرجع تقلید به وضعیت رشد جمعیت در انگلستان و آمریکا اشاره کرد و گفت: اکنون جمعیت انگلستان از 50 میلیون نفر و جمعیت آمریکا از 272 میلیون نفر بالاتر رفته است در حالی که در گذشته جمعیت این کشورها به ترتیب 26 میلیون و 232 میلیون بوده است، نسخه کاهش جمعیت در روز نخست علمی بوده اما طی دهههای اخیر به یک موضوع سیاسی تبدیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش جمعیت در ایران نیازمند یک خیزش جمعی است، تصریح کرد: گویندگان و کارشناسان به ویژه طلاب مبلغ و سخنرانان باید موضوع را به صورت علمی مطرح و در این راستا ضررها و فایده‌ها را بازگو کنند اما در این مسیر باید به تفاوت میان دو رویکرد جمعی و فردی نیز توجه داشته باشند.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ فرزندآوری موثر است، عنوان کرد: وزیر بهداشت باید دقت داشته باشد تا با افرادی که به علت های  نادرست از جمله افزایش درآمد خود به صدور مجوز سقط جنین اقدام می‌کنند برخورد کند و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید نظارت جامعی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه موضوع تکثیر جمعیت باید به صورت واقعی دنبال شود، گفت: آمارها نشان می‌دهد که رشد جمعیتی در ایران بالاست در حالی که این آمارها به حاشیه کشور اختصاص دارد و وضعیت متن کشور مطلوب نیست.

وزارت بهداشت نظارت جامعی بر سقط جنین داشته باشد

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.