نماینده مردم رشت در مجلس مطرح کرد :

نقش مالیات در اقتصاد مقاومتی با کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی

جعفرزاده ایمن آبادی گفت: اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی را اجرا و هزینه های اجتناب ناپذیر را تأمین کنیم، باید وابستگی به نفت را کاهش دهیم.

مالیات یکی از مهمترین بخش های تامین منابع در اقتصاد مقاومتی است به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مجلس در گفتگو با برنامه بهارستان رادیو گفتگو با بیان اینکه در راستای اقتصاد مقاومتی، کاهش وابستگی به نفت را در دستور کار قرار داده ایم، اظهار کرد: در نظام بودجه ریزی یک بخشی را با عنوان درآمدها و بخش دیگر را به عنوان هزینه ها داریم.

وی افزود: اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی را اجرا  و هزینه های اجتناب ناپذیر که امسال ۲۳۰ هزار میلیارد تومان است را تامین کنیم، باید وابستگی به نفت را کاهش دهیم، بنابراین باید حداقل ۲۳۰ هزار میلیارد تومان درآمدی غیر از فروش نفت داشته باشیم که مالیات یکی از مهمترین بخش های تامین این منابع است.

نماینده مردم رشت در مجلس به درآمدهای مالیاتی که باید در سال جاری تامین شود، اشاره کرد و گفت: در سال ۹۶ باید ۱۱۲ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشته باشیم یعنی فقط ۵۰ درصد منابع درآمدی از محل مالیات تامین می شود و بقیه آن را از فروش نفت جبران می شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید کمبود درآمدهای مالیاتی را با افزایش مالیات از مالیات دهندگان دریافت کرد، بیان کرد: در حال حاضر ۴۰ درصد فرار مالیات داریم. سازمان امور مالیاتی به تنهایی نمی تواند جلوی فرار مالیاتی را بگیرد و به همین دلیل باید ارکان مختلفی مانند گمرک و نظام بانکی با همدیگر لینک شوند‌.

ایمن آبادی درباه دیگر راهکار افزایش درآمدهای مالیاتی گفت: افزایش پایه های مالیاتی راهکار دیگر است. در واقع بخشی از جامعه وجود دارد که به هر دلیلی مالیات پرداخت نمی کند. اگر سازمان امور مالیاتی، نظام خود را اصلاح کند و نظارت بر کلیه درآمدها و نقدینگی مردم داشته باشد، می توانیم تمام درآمدهای مالیاتی را محقق کنیم.

وی در خصوص نقش مجلس تاکید کرد: تا به حال خلا قانونی در این زمنیه وجود نداشته ولی مجلس آماده است تا اگر دولت احساس کرد در جایی خلا قانونی وجود دارد، می تواند لایحه آن را تقدیم مجلس کند. اراده مجلس هم حذف قاچاق، حذف فرارهای مالیاتی و عدالت مالیاتی بر پایه های مختلف مالیاتی در سطح کشور است.


پرداخت مالیات در جامعه بستگی به شفافیت در قانون و اجرا دارد 

کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا نیز درباره درآمدهای مالیاتی اظهار کرد: بر اساس بودجه، حدود ۱۰۹ هزار میلیارد تومان برای درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده است که این مبلغ را سازمان امور مالیاتی باید از بخش های مختلف وصول کند. یک بخش مالیات بر ارزش افزوده است که البته این بخش نقص هایی دارد که این نقص ها را در اصلاح لایحه مالیاتی رفع خواهیم کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی درباره نواقص مالیات بر ارزش افزوده بیان کرد: این مالیات طی سال های گذشته نوشته شد و این نخستین تجربه در کشور بود که با اقتباس از سایر کشورها آن را نوشتیم. در بخش معافیت ها مشکلاتی وجود دارد. طبق قانون بخش کشاورزی معاف است اما وقتی به رستوران می روید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده دریافت می شود در حالی که رستوران ها محصولات کشاورزی را ارائه می دهند. اشکال دیگر نیز در بخش طلا فروش ها است.

نماینده مردم صومعه سرا با اشاره به فرار مالیاتی ادامه داد: وقتی قانون مالیات بر ارزش افزوده نوشته می شد، اعلام شد در کشور ۴۵ درصد فرار مالیاتی درایم. اقتصاد زیر زمینی به دلیل نداشتن، نداشتن اطلاعات بانکی، فعال نبودن دانشکده اقتصادی، عدم ساماندهی جایگاه ممیزان، و عدم شناسایی دقیق درآمدها باعث شده شفافیت مالیاتی ایجاد نشود و در نتیجه فرار مالیاتی نیز زیادی باشد.

وی درباره پیشگیری قوانین حوزه مالیات گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس، معاونت نظارت مجلس و سوال نمایندگان از وزار از راه هایی پیگیری مجلس است. اما آنچه اهمیت دارد گسترش فرهنگ مالیاتی است؛ وقتی در قانون و اجرا شفافیت مالیاتی داشته باشیم، می توانیم به راحتی فرهنگ پرداخت مالیات را در جامعه جا بیاندازیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار