سفیر چین در آمریکا: پکن، پیونگ‌یانگ را به عنوان یک قدرت دارای سلاح هسته‌ای نمی‌پذیرد

سفیر چین در آمریکا پس از آخرین آزمایش موشکی کره‌شمالی گفت پکن، پیونگ‌یانگ را به عنوان یک قدرت دارای سلاح هسته‌ای نخواهد پذیرفت.

پکن، پیونگ‌یانگ را به عنوان یک قدرت دارای سلاح هسته‌ای نمی‌پذیردبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از ایندیپندنت، کویی تیانکای، سفیر چین در آمریکا، پس از آخرین آزمایش موشکی کره شمالی گفت پکن، پیونگ‌یانگ را به عنوان یک قدرت دارای سلاح هسته‌ای نخواهد پذیرفت. تیانکای این اظهارات را پس از آن بیان کرد که کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی، صبح روز گذشته (شنبه)، در اظهاراتی که خبرگزاری رسمی این کشور آن را پوشش داد، اعلام کرد: هدف نهایی پیونگ‌یانگ دستیابی به «توازن قدرت» با واشنگتن است و افزود کره شمالی قصد دارد به درجه‌ای از قدرت نظامی برسد که سران آمریکا جرأت مطرح کردن گزینه نظامی علیه این کشور را نداشته باشند.

کویی تیانکای که این اظهارات را در سفارتخانه چین در واشنگتن، پایتخت آمریکا، بیان می کرد همچنین از دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، خواست اظهارات تهدیدآمیز علیه کره شمالی را متوقف کند. سفیر چین در آمریکا افزود دولت ترامپ به جای تهدید باید به برگزاری مذاکره با این کشور اقدام کند. وی در گفتگو با خبرنگاران، تصریح کرد برای آنکه بتوان به یک راه حل مؤثر در سطح بین‌المللی درباره بحران پیونگ‌یانگ دست یافت، آمریکا باید تلاش بیشتری بکند. با این حال، تیانکای خاطرنشان کرد چین هرگز کره شمالی را به عنوان یک کشور دارای تسلیحات اتمی نخواهد پذیرفت.

کره شمالی بامداد روز جمعه، یک موشک بالستیک میان‌بُرد را آزمایش کرد. موشکی که پیونگ یانگ پرتاب کرد با عبور از آسمان ژاپن، در اقیانوس آرام فرود آمد. این در حالی است که ترامپ چندی پیش تهدید کرده بود کره شمالی در صورتی که برنامه‌ تسلیحات هسته‌ای خود را متوقف نکند با «آتش و خشم» نظامیان آمریکایی مواجه خواهد شد. پس از آن بود که میک جونگ-اون نیز هشدار داد هر گونه تهدید علیه این کشور را با حمله به پایگاه‌های نظامی آمریکا در جزیره گوام پاسخ خواهد داد.

آزمایش موشکی روز جمعه پیونگ یانگ واکنش‌های جهانی را به دنبال داشته است. ژاپن و کره جنوبی، دو کشور همسایه کره شمالی، با محکوم کردن این آزمایش خواستار واکنش جامعه جهانی به اینگونه اقدامات شدند. کره جنوبی دقایقی پس از این آزمایش، در اقدامی تلافی جویانه دو فروند موشک بالستیک را شلیک کرد. شینزو آبه، نخستوزیر ژاپن، نیز اظهار کرد توکیو اقدامات «تحریک آمیز» پیونگ یانگ را تحمل نخواهد کرد.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز از روسیه و چین خواست با اتخاذ اقداماتی مستقیم علیه کره شمالی نشان دهند دیگر تحمل اینگونه آزمایش های موشکی متهورانه را ندارند. این در حالی است که وزارت امور خارجه روسیه پس از محکوم کردن آزمایش موشکی اخیر کره شمالی، از دولت آمریکا به دلیل انتخاب جملات خصمانه درباره این بحران انتقاد کرد. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: آزمایش موشکی اخیر کره شمالی غیرقانونی بود؛ متأسفانه اظهارات تهاجمی هم تنها چیزی است که از سوی واشنگتن شنیده می شود.

حضور نظامی آمریکا در شبه‌جزیره کره و اقدامات و اظهارات تحریک‌آمیز مقامات واشنگتن سالهاست که باعث ایجاد تنش در این منطقه شده است. از زمان روی کار آمدن ترامپ و به سبب رویکرد خصمانه او در قبال کره شمالی، آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای این کشور افزایش یافته است. تشدید تنش‌ها در شبه جزیره کره باعث افزایش نگرانی‌های جامعه جهانی درباره احتمال وقوع جنگ جهانی سوم شده است.

انتهای پیام/

مقبول نبودن کره شمالی به عنوان یک قدرت دارای تسلیحات هسته‌ای 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار