شهروندان مشهد از نیم قرن خدمات قاری مطرح افغانستانی تجلیل کردند

جمعی از اعضای «مرکز خدمات قرآنیان مشهد» از استاد حاج محمود فرقانی قاری برجسته افغانستانی در مشهد عیادت کردند.

شهروندان مشهد از نیم قرن خدمات قاری مطرح افغانستانی تجلیل کردندبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، جمعی از اعضای «مرکز خدمات قرآنیان مشهد» از استاد حاج محمود فرقانی قاری برجسته افغانستانی در مشهد عیادت کردند.

در این دیدار که جمعی از قاریان پیشکسوت خراسانی و «امیر شهلا» عضو شورای شهر مشهد حضور داشتند، استاد نظامی از قاریان مشهدی و کبیر قلندرزاده رئیس جامعه قاریان افغانستان به تلاوت قرآن پرداختند.

«حجت الاسلام سید موسی سلطانی» رئیس هئیت مدیره «مرکز خدمات قرانیان مشهد» در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس جزئیات بیشتری از این دیدار را تشریح کرد و گفت: برای ما افتخاری بود که برای دست بوسی به خدمت استاد پیشکسوت قرآن و دوست و یار دیرین مقام معظم رهبری ایران حاج محمود فرقانی رسیدم.

وی افزود: حاج محمود فرقانی بیش از 6 دهه به جامعه قرآنی خدمت کرده است و در این دیدار هم، سادگی و بی آلایشی استاد خیلی نمایان بود، بی تکبر و در اوج تواضع، استاد مکررا می‌فرمودند دعا کنید برای عاقبت به خیری.

رئیس هئیت مدیره مرکز خدمات قرانیان مشهد تصریح کرد: در این دیدار استاد قلندرزاده و استاد نظامی در حضور استاد فرقانی تلاوت زیبایی را انجام دادند که در حین تلاوت اشک‌های استاد حلاوت خاصی به محفل بخشید.

وی در ادامه ضمن قدردانی از حضور امیر شهلا عضو شورای شهر مشهد و همه پیشکسوتان قرآنی که در این دیدار حضور داشتند افزود: ای کاش بتوانیم قدردان این عزیزان پیشکوست خود باشیم که عمری را در راه خدمت به جامعه قرآنی سپری کرده‌اند.

کبیر قلندر زاده رئیس جامعه قاریان افغانستان در مشهد که در این دیدار به همراه قاریان و اساتید خراسانی حضور داشت به خبرنگار فارس گفت: استاد فرقانی بیش از نیم قرن در خدمت قاریان ایرانی و افغانستانی بوده اند و خدمات وی بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: ایشان سال‌های متمادی به عنوان معلم و مدرس در شهر مشهد شاگردان بی‌شماری را پرورش داده اند و بسیاری از قاریان مشهد و قاریان مهاجر افغانستانی که در سطح بین المللی اینک مطرح هستند شاگردی ایشان را کرده اند.

«محسن امامی»، از اساتید قرآنی مشهد که در این دیدار حضور داشت، بعد از دیدار با حاج محمود فرقانی او را چنین وصف کرد: با جمعی از اساتید عظام به دیدنش رفتیم علی رغم کهولت سن وبیماری، اوج مهربانی وعطوفت ازچشمانش برق می‌زد.

امامی افزود: استاد محمود فرقانی، استادی با بیش از نیم قرن تلاش و خدمت به جامعه قرآنی دعای عاقبت بخیری بر زبانش جاری، تواضع و فروتنی از رفتارش ساری بود؛ خواستم بوسه زنم بر دستانش، دستش را به سرعت کشید و با لبخندی دعایم کرد.

وی تصریح کرد: چین و چروک صورتش نمایشی بود از سال‌ها خدمت در راه قرآن، بی آلایش و بی ادعا و با حلقه‌های اشک در حین تلاوت قرآن.

محسن امامی ضمن تشکر از بانیان این دیدار نیز گفت: دست مریزاد بر همت استاد مجتهدزاده و استاد سلطانی مسئولین مرکز خدمات قرآنیان مشهد که سنت تکریم اساتید پیشکسوت قرآنی را به منصه ظهور نشاندند.

استاد محمود فرقانی فرزند «محمد مهدی احمدیان» در سال 1320 شمسی در شهر هرات افغانستان متولد شد و از 6 سالگی در این شهر آموزش قران را آغاز کرد و سالهای متمادی در هرات، نجف و مشهد به آموزش قرآن مشغول بود.

محمد مهدی احمدیان پدر استاد محمود فرقانی، از رجال سیاسی و مذهبی روزگار خود محسوب می‌شد که در دوران امیرعبدالرحمن خان بیش از یک دهه از عمرش را در زندان دهمزنگ کابل سپری کرد.

استاد فرقانی در قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران در مشهد شاگردان بسیاری را تربیت کرده است و دوستی دیرینه‌ای نیز با رهبر انقلاب ایران داشته است و آنگونه که خودش می گوید: «ارتباطم با آقا به اواخر دهه ۴۰ در مسجد کرامت و جلسات قرآن آن زمان باز می‌گردد.»

این قاری برجسته قران سالهای متمادی است که بر اثر سکته مغزی در بستر بیماری به سر می‌برد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.